x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Dědictví samurajů jako tajemství úspěchu japonských byznysmenů?

21 zásad Dokukódó

05.12.2017 / Tomáš Durčák
Japonsko je svým způsobem zvláštní zemí. Zatímco na jedné straně tam dnes máte moderní technologie a místy velmi excentrické zvyky, na druhé straně mnoho Japonců čerpá pro svůj život moudrost starých předků. Je například známo, že vysocí japonští manažeři a podnikatelé studují spisy samurajů a učí se jejich životnímu stylu. Co v nich hledají?

A právě tu se snaží Japonci na prahu úspěchu hledat. Hledají způsoby, kterými se před stovkami let samurajové učili žít plnohodnotný život a být v každém okamžiku připraven zemřít. Právě v otázce smíření se se smrtí podle mnohých leží odpověď na otázku, jak dokázali samurajové držet svou přísnou disciplínu.

Smíření se se smrtí, strategie boje

Zdůvodnění je jednoduché – ve chvíli, kdy jste připraveni zemřít v jakémkoliv okamžiku, můžete do každé sekundy svého života dát naprosté maximum. A to nejdůležitější – když jste pro svou věc ochotni položit život a váš soupeř ne, nakonec zvítězíte, protože on podlehne strachu. Nemáte už totiž nic, čeho byste se mohli bát. Když se ale ponoříte do samurajského učení ještě hlouběji, zjistíte, že otázka smrti je jen jedním aspektem z mnoha.

Důkazem je i 21 zásad Dokukódó, které sepsal těsně před smrtí legendární samuraj Mijamoto Musaši. Ten za svůj život absolvoval desítky duelů s mistry meče i jiných zbraní po celém Japonsku a nikdy nebyl poražen. Následně se ponořil do hlubokého studia a jen pár týdnů před tím, než ve věku 61 let zemřel, sepsal známou Knihu pěti kruhů (Knihu pěti sfér).

Na jejím konci nalezneme klíč k Musašiho úspěchu – 21 životních pravidel, kterými by se měl podle něj každý válečník držet. Celá kniha je ostatně o boji a strategii boje. I přes to ji však byznysmeni používají jako hodnotný zdroj vědomostí, protože strategie boje proti nepříteli může být mnohdy využita v obchodním boji s konkurencí.

Některá pravidla z Musašiho „jedenadvacítky“ už v dnešním světě budou své příznivce hledat jen obtížně, většina z nich však má něco do sebe a vyplatí se nad nimi popřemýšlet.  Pojďme se na ně podívat:

Dokukódó

1) Neprotiv se tradičním mravům a zvykům předků

2) Nevyhledávej pro sebe potěšení a zábavy

3) Zůstávej nestranný uprostřed hojnosti jevů

4) Ber sebe sama s humorem a druhé vážně

5) V životě nepodléhej žádostivosti

6) Nelituj toho, co jsi kdy vykonal

7) Nezáviď druhým, ani nebuď škodolibý

8) Nepropadej smutku z odloučení

9) Nestěžuj si a nepomlouvej a nekritizuj druhé

10) Nedopusť, aby ses nechal vést srdcem a zbav se připoutanosti

11) Neulpívej na věcech a povznes se nad rozlišování

12) Povznes se nad tužbu po pohodlí a hezkém příbytku

13) Nevyhledávej dobré jídlo ani opojné nápoje

14) Neulpívej na starožitnostech a památkách

15) Nepokoušej se věštit a pátrat po svém osudu

16) Kromě používaných zbraní nevyhledávej žádné jiné nástroje, pro potěchu či na okrasu

17) Dokud praktikuješ bušidó, nevyhýbej se smrti

18) Nepachti se za majetkem, zaopatřením na stáří

19) Cti bohy a Buddhy, ale nespoléhej jen na jejich pomoc

20) I když odvrhneš své tělo, nezapomeň na svou čest

21) Neopouštěj nikdy cestu válečníka

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Řídit obchodní centrum je jako kormidlovat loď, říká Martin Kubík

Pořád oči na stopkách a hlídat si ponor

Článek

Kim Čong-un: Luxusní život nejznámějšího diktátora současnosti

Aneb hlad a bída se ho netýká

Článek

Poptávka po nákupu firem se zvyšuje, říká Jaroslav Havel

Doba nahrává prodeji firem

Článek

Jak vybudovat úspěšnou značku? Ukažte svůj příběh a hodnoty

Aneb miliony do reklamy nejsou vše

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Hearst Castle: Úchvatné losangelské sídlo

Aneb skromný bungalov jednoho vydavatele

Článek
Další články z rubriky Podnikání