2 majitelé, 1 firma: Úspěch nebo sebevražda?

Jak spolu mají vyjít dva kohouti na jednom smetišti

Vstupujete do podnikání se společníkem? Dobře si rozmyslete, jestli chcete mít po svém boku soka, se kterým se budete dělit o úspěch.

V historii jsme byli svědky stovek úspěšných firem, které se nám ukázaly, že ve velkých společnostech nemusí být jen jeden velký šéf, ale že se může jednat o dva majitele, kteří společně řídí svůj byznys a každý v něm má významnou roli.

Partnerství, které znamená úspěch

Laurin & Klement, Rolls Royce, Smith & Wesson, Dolce & Gabbana a mnoho dalších, jejichž jména vidíme na každém kroku. Jedná se o osobnosti, které pochopily, že partnerství dokáže mít obrovský přínos. Je těžké v jedné osobě řídit společnost, člověk je závislý na svých nápadech a svém úsudku. Když společnost řídí dva, jedná se o dvojnásobnou dávku inspirace, nápadů a kreativity. Závažná rozhodnutí a starosti se náhle o polovinu zmenší a vždy je jistota, že se lze opřít o partnera, který má pro práci stejné nadšení.

Rychle na vrchol

Důvodem, proč je na trhu tolik dvojjmenných společností, je skutečnost, že ve dvou se to zkrátka lépe táhne. Většina takových firem na trhu uspěje nesrovnatelně rychleji, než společnosti vedené jedním člověkem. Pokud i vy vstupujete do podnikání ve dvou, tak nezapomeňte být benevolentní vůči nápadům společníka a veškerá rozhodnutí dělejte společně, slavte je jako společný úspěch a nikdy nezažijete ten pocit, že jste tu na všechno sami. Společnosti se dvěma společníky mají menší strach z konkurence, nebojí se na trhu prorazit. Jen málokdy se narazí na úspěšnou společnost se 3 a více společníky, dvojka je prostě magickým číslem. Pokud by bylo společníků více, už by byla rozhodování těžší, jelikož by se střetávalo více názorů a rozhodnutí by tak trvala déle.

Proč to vyjde

Partnerství dvou lidí ve společnosti může vyjít jen v případě, že oba lidé sdílí stejné nadšení a oba mají pro společnost velký přínos. Vzájemně se tak doplňují nedostatky a chyby. Často zakládají společnosti dva lidé, kteří vynikají ve stejném oboru, ale podmínkou to není. Když se sejde špička ve svém oboru s člověkem, který má dokonalé manažerské schopnosti, tak vždy společnost jen získá. Problémy následně nemusí dělat ani finance, pokud je jeden společník bohatý a druhý chudý, ale s dobrými nápady. Mohu pak své přednosti spojit a vytvořit ideální základ pro úspěšnou společnost.

Téměř nikdo však nechce společný název, společnosti se mu dokonce záměrně vyhýbají, neboť dvojjmenné názvy působí mnohem stabilněji a dokáží si získat větší respekt. Dokonale také zmizí hádky o to, jak se společnost bude jmenovat, dvě jména jsou zkrátka symbolem vzájemného respektu a přátelství, které mezi majiteli funguje.

Partnerství, které nefunguje

Smutnou skutečností podnikání je fakt, že málokterý majitel vedle sebe snese někoho, s kým se bude dělit o vůdčí postavení. Není to dáno jen egem, ale především prací, která je do byznysu a rozvoje firmy investována. Ze společníka se může stát rázem i koule na noze, která vás bude, namísto rozvoje, jen brzdit.

Důvody neshody

Pokud pracujete více než 15 hodin denně, víkendy strávíte plánováním a svůj volný čas strávíte sněním o budoucí akciové společnosti, tak jen těžko se budete chtít dělit o polovinu vašeho štěstí s někým, kdo svojí práci bere jen jako rutinu a věnuje jí pouze energii nezbytně nutnou, natož aby bylo jeho jméno ve stejné úrovni, jako to vaše.

Sourozenci ve firmě

Nejhoršími partnery bývají osobní přátelé a sourozenci, z historických statistik takové firmy brzy končí nebo se velmi rychle rozpadají. Mezi přáteli se toleruje mnoho nedostatků, ale ve firmě nic takového nefunguje, proto není vhodné vybírat partnery k podnikání mezi přáteli. Vznikne tak kombinace osobního a pracovního života. Ačkoliv existuje mnoho rodinných firem, tak mezi většinou sourozenců funguje rivalita, která se přenáší i do firmy.

Známým historickým případem jsou bratři Dasslerovi. Společně vyráběli sportovní módu, jejich neshody ovšem dorostly do takové míry, že se rozdělili. Adolf Dassler založil známou společnost Adidas a Rudolf Dassler založil společnost Puma. Ačkoliv byli stejné krve a měli stejný zápal pro podnikání ve stejném oboru, rivalita je dohnala k takové nenávisti, že se snažili navzájem zničit. Nejedná se ovšem o důkaz neúspěchu, mnoho úspěšných světových firem řídí sourozenci a výborně spolu spolupracují.

Jak vyhledat partnera

Je dobré udržovat kontakty s lidmi, které v práci i byznysu poznáte. Pokud dobře nasloucháte, zjistíte, že mnoho lidí má podobné plány jako vy. A pokud mají vlastnosti, které by se vám v byznysu hodily, neváhejte je oslovit.

Podobné články

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu
Podnikání

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu

Redakce magazínu MontyRich - 10.10.2018

Třetí díl našeho seriálu rozhovorů s vrcholnými představiteli největších českých stavebních spořitelen. Tentokrát jsme hovořili s Michaelem Pupalou,…

AFTER SALE jako cesta k vyšším ziskům. Jak na to?
Podnikání

AFTER SALE jako cesta k vyšším ziskům. Jak na to?

Redakce magazínu MontyRich - 04.10.2018

V dnešním náročném světě obchodu a podnikání je dovednost obstát čím dál tím složitější. Chceme-li být úspěšní, musíme být neustále o krok napřed…

Investor Brad Feld pozná během 60 sekund, jestli investovat do projektu. Jak?
Podnikání

Investor Brad Feld pozná během 60 sekund, jestli investovat do projektu. Jak?

Redakce magazínu MontyRich - 03.10.2018

Během šedesáti sekund se může stát mnoho věcí a jedna minuta života stačí, aby jedno rozhodnutí změnilo váš život – osobní, pracovní, zdravotní.…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam