2 majitelé, 1 firma: Úspěch nebo sebevražda?

Jak spolu mají vyjít dva kohouti na jednom smetišti

Vstupujete do podnikání se společníkem? Dobře si rozmyslete, jestli chcete mít po svém boku soka, se kterým se budete dělit o úspěch.

V historii jsme byli svědky stovek úspěšných firem, které se nám ukázaly, že ve velkých společnostech nemusí být jen jeden velký šéf, ale že se může jednat o dva majitele, kteří společně řídí svůj byznys a každý v něm má významnou roli.

Partnerství, které znamená úspěch

Laurin & Klement, Rolls Royce, Smith & Wesson, Dolce & Gabbana a mnoho dalších, jejichž jména vidíme na každém kroku. Jedná se o osobnosti, které pochopily, že partnerství dokáže mít obrovský přínos. Je těžké v jedné osobě řídit společnost, člověk je závislý na svých nápadech a svém úsudku. Když společnost řídí dva, jedná se o dvojnásobnou dávku inspirace, nápadů a kreativity. Závažná rozhodnutí a starosti se náhle o polovinu zmenší a vždy je jistota, že se lze opřít o partnera, který má pro práci stejné nadšení.

Rychle na vrchol

Důvodem, proč je na trhu tolik dvojjmenných společností, je skutečnost, že ve dvou se to zkrátka lépe táhne. Většina takových firem na trhu uspěje nesrovnatelně rychleji, než společnosti vedené jedním člověkem. Pokud i vy vstupujete do podnikání ve dvou, tak nezapomeňte být benevolentní vůči nápadům společníka a veškerá rozhodnutí dělejte společně, slavte je jako společný úspěch a nikdy nezažijete ten pocit, že jste tu na všechno sami. Společnosti se dvěma společníky mají menší strach z konkurence, nebojí se na trhu prorazit. Jen málokdy se narazí na úspěšnou společnost se 3 a více společníky, dvojka je prostě magickým číslem. Pokud by bylo společníků více, už by byla rozhodování těžší, jelikož by se střetávalo více názorů a rozhodnutí by tak trvala déle.

Proč to vyjde

Partnerství dvou lidí ve společnosti může vyjít jen v případě, že oba lidé sdílí stejné nadšení a oba mají pro společnost velký přínos. Vzájemně se tak doplňují nedostatky a chyby. Často zakládají společnosti dva lidé, kteří vynikají ve stejném oboru, ale podmínkou to není. Když se sejde špička ve svém oboru s člověkem, který má dokonalé manažerské schopnosti, tak vždy společnost jen získá. Problémy následně nemusí dělat ani finance, pokud je jeden společník bohatý a druhý chudý, ale s dobrými nápady. Mohu pak své přednosti spojit a vytvořit ideální základ pro úspěšnou společnost.

Téměř nikdo však nechce společný název, společnosti se mu dokonce záměrně vyhýbají, neboť dvojjmenné názvy působí mnohem stabilněji a dokáží si získat větší respekt. Dokonale také zmizí hádky o to, jak se společnost bude jmenovat, dvě jména jsou zkrátka symbolem vzájemného respektu a přátelství, které mezi majiteli funguje.

Partnerství, které nefunguje

Smutnou skutečností podnikání je fakt, že málokterý majitel vedle sebe snese někoho, s kým se bude dělit o vůdčí postavení. Není to dáno jen egem, ale především prací, která je do byznysu a rozvoje firmy investována. Ze společníka se může stát rázem i koule na noze, která vás bude, namísto rozvoje, jen brzdit.

Důvody neshody

Pokud pracujete více než 15 hodin denně, víkendy strávíte plánováním a svůj volný čas strávíte sněním o budoucí akciové společnosti, tak jen těžko se budete chtít dělit o polovinu vašeho štěstí s někým, kdo svojí práci bere jen jako rutinu a věnuje jí pouze energii nezbytně nutnou, natož aby bylo jeho jméno ve stejné úrovni, jako to vaše.

Sourozenci ve firmě

Nejhoršími partnery bývají osobní přátelé a sourozenci, z historických statistik takové firmy brzy končí nebo se velmi rychle rozpadají. Mezi přáteli se toleruje mnoho nedostatků, ale ve firmě nic takového nefunguje, proto není vhodné vybírat partnery k podnikání mezi přáteli. Vznikne tak kombinace osobního a pracovního života. Ačkoliv existuje mnoho rodinných firem, tak mezi většinou sourozenců funguje rivalita, která se přenáší i do firmy.

Známým historickým případem jsou bratři Dasslerovi. Společně vyráběli sportovní módu, jejich neshody ovšem dorostly do takové míry, že se rozdělili. Adolf Dassler založil známou společnost Adidas a Rudolf Dassler založil společnost Puma. Ačkoliv byli stejné krve a měli stejný zápal pro podnikání ve stejném oboru, rivalita je dohnala k takové nenávisti, že se snažili navzájem zničit. Nejedná se ovšem o důkaz neúspěchu, mnoho úspěšných světových firem řídí sourozenci a výborně spolu spolupracují.

Jak vyhledat partnera

Je dobré udržovat kontakty s lidmi, které v práci i byznysu poznáte. Pokud dobře nasloucháte, zjistíte, že mnoho lidí má podobné plány jako vy. A pokud mají vlastnosti, které by se vám v byznysu hodily, neváhejte je oslovit.

Podobné články

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát
Podnikání

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát

Milan Charvát - 20.08.2018

Proč byste měli vědět něco zajímavého zrovna o Amazonu, říkáte si? Proč by vás měla zajímat nějaká americká firma prodávající všechno možné? No…

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým
Podnikání

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým

Milan Charvát - 20.08.2018

Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes je přesvědčen, že by vláda měla začít aktivně řešit nerovnost ve společnosti. Dle jeho slov by se měla část…

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě
Podnikání

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě

Milan Charvát - 16.08.2018

Zkrácená charakteristika Jima Pattisona, který je v současnosti s osobním bohatstvím 6,7 miliardy dolarů desátým nejbohatším Kanaďanem, vypadá velmi…

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?
Podnikání

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?

Milan Charvát - 16.08.2018

Není samozřejmě nijak těžké si domyslet, že vydělat miliardu dolarů samotným sportem je i přes rychle rostoucí odměny v podstatě nemožné. Například…

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus
Podnikání

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus

Redakce magazínu MontyRich - 14.08.2018

Chcete objevit nenápadné psychologické triky a techniky, s nimiž se vám podaří přesvědčit druhé, dostat je na svou stranu a dočkat se od nich podpory…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 14.08.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam