5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

V dnešní době, kdy je opravdu z čeho vybírat určitě nechcete šlápnout vedle

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu pohovoru. Palba otázek, jež chce zmapovat vaši pracovní kariéru, pak může připomínat téměř výslech.

Ano, opravdu, i vy z pozice zájemce o práci můžete položit pár otázek, které by někomu mohly v takové situaci připadat nepatřičné. Pokud ale použijete vhodné dotazy, nejen že se dozvíte více informací o své potenciální práci, ale také při tomto celém procesu oddělování zrn od plev téměř jistě neskočíte mezi neúspěšnými.

Proč? To, že se budete vhodně ptát, znamená, že jste se na pohovor dostatečně připravili a máte o danou pozici skutečně zájem. Takže tady máte pár otázek, doplněny i o očekávané reakce vašich nových šéfů.

 

1. Jak se význam této pracovní pozice ve firmě za poslední roky změnil?

Získání stručné historie o místu, o které se ucházíte, vám objasní, jak se jeho význam ve firmě postupně zvyšuje, nebo naopak, zda nejde o "slepou uličku" znemožňující váš další růst.

Reakce: Pokud vám odpoví, že význam tohoto místa se postupně zvyšuje, bude to pro vás znamenat příležitost pro další kariérní růst. V případě opačné odpovědi to bude znamenat, že minimálně na středně dlouhé období budete i přes přijetí zaseknuti na stejném bodě. Člověk je ovšem tvor individuální, a tak se nedá jasně říct, že by to bylo vždy špatně. Záleží jen na vašich ambicích.

 

2. Co museli bývalí zaměstnanci udělat pro to, aby byli pro firmu platní?

Vědomí toho, co společnost považuje za úspěchy, a jak jich dosahuje, je podstatné pro to, abyste pochopili, jaká na vás budou kladena očekávání, a zda na ně máte dostatečné dovednosti. Rozhodně se však nepodceňujte jen proto, že vaše cesta k úspěchu se neshoduje s filozofií firmy. Nezapomínejte, že každý člověk je jiný a podobně odlišné jsou i způsoby, jak dosahují svých cílů. Vy zkrátka jen nemůžete být jedni z mnoha uchazečů o práci, kteří ničím nezaujali a jejichž životopisy projedou skartovačkou hned poté, co opustí místnost.

Reakce: Pravděpodobně uslyšíte popis dobrých a špatných vlastností vašeho předchůdce, což by byla známka zdravé firemní kultury.

 

3. Co se vám líbí na práci u vás ve firmě?

Pokud položíte tuto otázku, nemůžete nezaujmout. Většina uchazečů o práci si to totiž nedovolí a dělá chybu. Nejen že se dozvíte, co si váš budoucí šéf na firmě cení nejvíce, ale také zjistíte, zda má podobný žebříček hodnot jako vy.

Reakce: Váš potenciální nadřízený může společnost pochválit za cokoliv - od firemních benefitů, po finančních bonusy. Pokud se ale zdráhá říct něco pozitivního o tom, co ho na práci ve firmě baví, je pravděpodobné, že ani vy po několika letech nebudete schopní říct něco pozitivního, až si budete podřízené pro změnu vybírat vy.

 

4. Jaké jsou hlavní úkoly pro budoucího zaměstnance na této pozici pro další 3 měsíce?

Velice užitečná otázka, která vám pomůže představit si, na co byste se museli zaměřit, pokud práci dostanete. Bez jasných představ zkrátka nemůžete být úspěšní a především nevzbudíte vůbec dobrý první dojem na ostatní zaměstnance během prvních pracovních dní.

Reakce: Pravděpodobně vám bude sděleno, že budete muset splnit spíš 15 úkolů než třeba jen dva, nebo tři. A že to bude tolik práce, že to ani nepůjde stihnout? To je dost pravděpodobné. Cíle se ovšem vždy dávají pouze ty nejvyšší, tak si zvykejte. 

 

5. Máte nějaké pochybnosti o mé odbornosti?

Položením této otázky dáte svému budoucímu šéfovi najevo, že se nebojíte diskutovat o vašich slabinách. To je jasná známka toho, že jste sebevědomí a máte schopnost a vůli se vzdělávat a zlepšovat.

Reakce: Váš budoucí zaměstnavatel může říct, že má pochybnosti o vaší dostatečné odbornosti v určitých oblastech. Vy se v tom případě za každou cenu nesnažte tyto na první pohled vaše zřejmé nedostatky zakrýt, ale rozumně argumentujete tím, v čem se můžete a chcete zlepšit. Zkrátka nasaďte přiměřenou obranu.

Podobné články

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát
Podnikání

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát

Milan Charvát - 20.08.2018

Proč byste měli vědět něco zajímavého zrovna o Amazonu, říkáte si? Proč by vás měla zajímat nějaká americká firma prodávající všechno možné? No…

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým
Podnikání

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým

Milan Charvát - 20.08.2018

Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes je přesvědčen, že by vláda měla začít aktivně řešit nerovnost ve společnosti. Dle jeho slov by se měla část…

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě
Podnikání

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě

Milan Charvát - 16.08.2018

Zkrácená charakteristika Jima Pattisona, který je v současnosti s osobním bohatstvím 6,7 miliardy dolarů desátým nejbohatším Kanaďanem, vypadá velmi…

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?
Podnikání

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?

Milan Charvát - 16.08.2018

Není samozřejmě nijak těžké si domyslet, že vydělat miliardu dolarů samotným sportem je i přes rychle rostoucí odměny v podstatě nemožné. Například…

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus
Podnikání

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus

Redakce magazínu MontyRich - 14.08.2018

Chcete objevit nenápadné psychologické triky a techniky, s nimiž se vám podaří přesvědčit druhé, dostat je na svou stranu a dočkat se od nich podpory…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 14.08.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam