7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát

Před více než dvaceti lety stvořil Jeff Bezos budoucího vládce internetu

Proč byste měli vědět něco zajímavého zrovna o Amazonu, říkáte si? Proč by vás měla zajímat nějaká americká firma prodávající všechno možné? No jednoduše nejen proto, že Amazon zaměstnává v samotném Česku čím dál více lidí, ale také proto, že jeho zakladatel Jeff Bezos se díky němu stal nejbohatším člověkem světa. A to opravdu významně. Navíc Amazon neustále roste a věnuje se tolika aktivitám, že každému z nás bude čím dál blíž.

Amazon jede. Co všechno o něm víte?

Informace o tom, že Jeff Bezos je s majetkem 155 miliard dolarů nejbohatším člověkem světa, je vám jistě známá. To, že jako první člověk v historii překonal hranici 100 miliard a že vytvořil největší rozdíl mezi prvním a druhým v žebříčku, to asi taky moc nepřekvapí. O dost zajímavější je například vývoj akcií Amazonu, které v roce 1997 při vstupu firmy na burzu při ceně 18 dolarů za kus ohodnocovaly celý podnik na 438 milionů dolarů. Dnešní cena 1700 dolarů za akcii pak celého obra ohodnocuje na více než 820 miliard dolarů.

Jaké další zajímavosti se o Amazonu můžeme dozvědět?

#1 Amazon nebo Cadabra?

Amazon nebylo to první, co Bezose napadlo, když vymýšlel název pro svou firmu. Vlastně to nebylo ani to druhé. Jako první si zvolil název Cadabra, od slova Abracadabra, ale právník mu vysvětlil, že to zejména v telefonu připomíná slovo Cadaver (česky „mrtvola“). A tak začal přemýšlet nad dalším – Relentless.com, dokonce už pořídil i doménu. Ještě dnes když si tuhle adresu zadáte do prohlížeče, přesměruje vás to na stránky Amazonu. Nakonec však vyhrál právě název podle pralesa na jihoamerickém kontinentu a to hlavně proto, že tehdejší adresáře webové stránky řadily podle abecedy.

#2 Garážové začátky

Začátky Amazonu byly opravdu startupové, Bezos nejdříve využil jen garáž svého domu, ale jak firma rostla, začala zabírat každý volný kout v domě. Na začátku také vytvořili s prvními zaměsnanci zvonek, který se ozval pokaždé, když byla přijata objednávka. Všichni se na ni pak podívali aby zjistili, kdo si objednal, většinou se totiž jednalo o rodinné příslušníky či známé zaměstnanců Amazonu. Po pár týdnech už však museli tento zvonek vypnout, jelikož objednávek začalo být tolik, že zvonek se nezastavil. Do jednoho měsíce od spuštění si nějakou knihu z Amazonu objednali zákazníci ze všech 50 států USA.

#3 Zábavné knihy

První prodaná kniha na Amazonu? Pokud byste čekali nějaký román nebo fantasy knihu, musím vás zklamat, jednalo se o Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanics of Though. Překlad snad ani netřeba. Bezos zároveň pravidelně vyhlašoval soutěž o to, kdo objeví knihu s nejdivnějším názvem. Jednou z vítězných se stala například How To Train Goldfish Using Dolphin Training Techniques (Trénování zlaté rybky za použitý technik pro trénování delfínů)

#4 Když knihy nestačí

Ambice Jeffa Bezose však dávno přesahují jen samotné knihy. Za dobu své více než dvacetileté existence už Amazon investoval do nejméně 128 projektů v oblasti umělé inteligence, módy, transportu, stravování či zábavy. Za zmínku jistě stojí koupě filmové databáze IMDb.com za 250 milionů dolarů v roce 1999, lídra v audioknihách Audible za 300 milionů dolarů v roce 2008, streamovací platformy Twitch v roce 2014 za 970 milionů dolarů či sítě supermarketů Whole Foods Market v roce 2017 za 13,7 miliardy dolarů.

#5 Pokus s telefonem

Ne všechny investice Amazonu se však vydařily na výbornou. Například epizoda s telefonem není něco, čím by se chtěl Bezos chlubit. V roce 2014 spatřil světlo světa Fire Phone, který měl být vážným konkurentem iPhone a všech Android telefonů. Celá tahle sranda stála Amazon 170 milionů dolarů, než byla o rok později ukončena. I tak se na ní dá najít něco pozitivního, díky vývoji telefonu se v roce 2015 dostal na trh produkt Amazon Echo, který slouží k digitálnímu řízení domácnosti a dnes ho využívá několik desítek milionů domácností a je to jeden z prodejních hitů.

#6 Velcí vyzyvatelé

Celkově Amazon historicky spustil několik projektů, které měly ambici sesadit hegemony z trůnu. Tak například Amazon Auction měl být velkým rivalem eBay. Nestalo se. Amazon Destinations si měl poradit s Bookingem. Nestalo se. Webpay měl ohrozit výsadní postavení Paypal. Nestalo se. Přes to všechno se na tyto projekty Jeff Bezos kouká pozitivně a bere je jako nutnou součást vývoje. Bez experimentů a chyb totiž vývoj není možný.

#7 Pečující hegemon

S 33% podílem na trhu amerických internetových prodejců a plánem růstu až na 50% podíl je Amazon opravdovým králem internetového retailu. Za tento stav vděčí dvěma věcem. Amazon se jednak narozdíl od svých konkurentů nezaměřuje na čistý zisk, ale na růst. Aktivně investuje a nakupuje, aby jeho podíl na trhu rostl. A za druhé je Jeff Bezos vysazený na zákaznickou péči. Zákazník je u něj opravdu na prvním místě a takto chce, aby to vnímali všichni zaměstnanci Amazonu. Také proto je nepsaným pravidlem, že každý zaměstnanec, včetně samotného Bezose, pracuje po dva dny jednou za dva roky v zákaznickém centru.

Úspěch Amazonu není náhodný. Jeff Bezos cílevědomě už více než 20 let buduje něco, co asi ani nedokážeme představit, jak může třeba za deset nebo dvacet let vypadat, Jisté je, že bude hrát ve světovém dění čím dál významnější roli a je dobré o něm něco vědět.

Podobné články

5 nejčastějších chyb mladých lídrů, kterým se musíte vyhnout
Podnikání

5 nejčastějších chyb mladých lídrů, kterým se musíte vyhnout

Redakce MontyRich - 19.09.2018

Jakmile poprvé v životě získáte status CEO, dostane vaše kariéra nový rozměr. Vaše obzory a kontakty se začnou rozšiřovat, stejně jako se vaše…

Neale Donald Walsch: Bezdomovec, který prodal svůj deník za 1,5 milionu dolarů
Podnikání

Neale Donald Walsch: Bezdomovec, který prodal svůj deník za 1,5 milionu dolarů

Redakce magazínu MontyRich - 18.09.2018

Po autonehodě přišel o rodinu a o střechu nad hlavou. Ocitl se na ulici jako bezdomovec. Z největší životní beznaděje napsal knihu svých myšlenek, za…

3 podnikatelské priority, bez kterých se úspěch nikdy nedostaví
Podnikání

3 podnikatelské priority, bez kterých se úspěch nikdy nedostaví

Redakce magazínu MontyRich - 17.09.2018

Neexistuje jeden ultimátní recept na úspěch. Stejně jako neexistuje jeden ultimátní recept na zdraví. To ale neznamená, že si nemůžeme stanovit…

Rozhovor s Tomášem Kořínkem – předsedou představenstva ČMSS
Podnikání

Rozhovor s Tomášem Kořínkem – předsedou představenstva ČMSS

Redakce magazínu MontyRich - 17.09.2018

Ačkoliv státní podpora stavebního spoření již není taková jako v minulosti, zájem Čechu o tento finanční produkt stále neuvadá a jak říká Tomáš…

Efektivní učení - Jak přečíst knihu za 10 minut?
Podnikání

Efektivní učení - Jak přečíst knihu za 10 minut?

Redakce MontyRich - 17.09.2018

Ok, tohle už vážně zní jako nějaký reklamní slogan. Knihu za 10 minut? Jakoukoliv? Co když má 600 stran? I tu? Jasně, mozek má problém něco takového…

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 17.09.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam