x
Zapomenuté heslo
Největší česko-slovenská byznysová platforma pro podnikatelé a investory
+420 272 650 781 support@montyrich.cz
Členství

Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

22.04.2018 / Patrik Kudláček
Internetoví obchodníci, kteří používají českou platební bránu ThePay, mají teď od vývojářů k dispozici další vychytávku. Mohou vidět tzv. masku čísla platební karty, z níž jejich zákazník platí. Jedná se o naprosto bezpečnou funkci, která neprozrazuje nic citlivého, a díky které může bystrý e-shop rozpoznat například potenciální fraud. Ale hezky popořádku…
Kanceláře společnosti ThePay.cz, s.r.o. v Jihlavě

Kreditko, řekni mi…

Každá platební karta má něco jako rodokmen. Obsahuje na přední straně standardně 16 čísel. Prvních šest je série, neboli BIN, kterou má vydavatelská banka přiřazenou od karetní asociace (vydavatele karty). Takový šestimístný „kód“ vlastně vůbec nepatří do řady těch TOP SECRET, i když se tak možná na první pohled tváří. Naopak. Když si nasadíte bankéřovy brýle, poví vám o kartě docela hodně. Ale ne zase tolik, aby se platící zákazníci museli obávat nějakého zneužití.

BIN totiž není žádné unikátní číslo. Stejné může mít tisíce platebních karet. Z této úvodní šestky jde například vyčíst, která banka v jaké zemi kartu vydala, jestli jde o debetní, úvěrovou či předplacenou. Zda je obyčejná, nebo zlatá. Víte, že třeba čtyřkou začínají obvykle Visa karty a pětka patří Mastercard?

Pár čísel na kartě může upozornit na neoprávněný nákup

Do platební brány ThePay přidali nedávno funkci, díky které mohou jejich obchodní partneři (internetoví obchodníci) vidět tzv. masku čísla karty. Tedy něco na tento způsob 1234 12** **** 1234. Údaje mohou vidět také přes API, což jim umožňuje další možnosti práce s těmito daty. V žádném případě ale nejde o to, že by e-shopy viděly celé číslo karty.

„V praxi má tato novinka několik využití. Když pominu, že si takhle mohou obchodníci vytvářet různé obchodní a marketingové statistiky a podklady, tak je tu především možnost eliminovat riziko podvodné platby. Pokud bude v e-shopu platit český zákazník kartou, která je vydaná v Brazílii, a navíc ještě opakovaně, je klidně možné, že se jedná o potenciální fraud,“ představuje přidanou funkci Dan Havel, ředitel společnosti ThePay.cz s.r.o.

Ale ani samotný zákazník nepřijde zkrátka. „Pokud má u jednoho e-shopu uloženo více svých karet, obchodník mu může čísla karet částečně zobrazovat. Zákazník hned ví, z jaké karty chce a bude zrovna platit. A to je pro lidi, kteří nakupují online opravdu často, prostě praktická věc,“ dokresluje Havel.

Platební karty vydávají do světa financí zajímavé statistiky

ThePay je už roky plnohodnotná platební brána a jako taková zajišťuje rychlý a bezpečný převod peněz při úhradě kartou mezi zákazníkem a obchodníkem. A tak je logické, že bez čísel platebních karet by to zkrátka nešlo. A právě díky tomu má k dispozici spoustu vlastních statistik a přehledů týkajících se online transakcí.

A protože se jen málokdy můžete k takovým údajům dostat, v ThePay nám některé své přehledy poskytli. A jak už jsme řekli na začátku, nejde vůbec o zveřejňování jakýchkoli citlivých údajů.

Kdo s koho? Visa, nebo Mastercard?

V ThePay vidí, že mezi vydavateli (karetními asociacemi) mají jasnou převahu karty Mastercard, které tvoří zhruba 63 % transakcí, zatímco transakce Visa kartou jsou zastoupeny 37 %. Téměř na nule evidují Diners.

93 % transakcí probíhá v ThePay z debetních karet, zbytek patří kreditkám. Většina transakcí je realizována kartami vydanými v ČR. Něco málo přes 6 % patří slovenským kartám a pak už jen velmi tiše stojí v koutku karty zahraniční. To má své opodstatnění. Jde o českou platební bránu. Jakmile však ThePay vstoupí na zahraniční trh, a na tom teď intenzivně pracuje, budou tato čísla rázem jinačí.

Kteří klienti té které banky jsou aktivní, co se online nakupování týká? Možná někoho překvapí, že nejvíce je těch z České spořitelny.

 
Česká spořitelna           17,85 %
ČSOB           15,56 %
Komerční banka           13,32 %
Air Bank           11,18 %
Raifeisenbank           7,03 %
Moneta Money Bank           5,79 %
mBank           5,16 %

A také v ThePay dovedou rozlišit, z jakých karet přes ně zákazníci platí. Jedničkou je STANDARD s necelými 35 %, následuje CLASSIC s 30 %. Tyhle dominují. S 10 % se do fronty řadí GOLD/STANDARD a dále jsou to WORLD, BUSINESS a ELECTRON. Zlaté karty jsou v přehledech platební brány zastoupeny 2,28 %. A co se předplacenek týká, jde o necelé půl procento karetních transakcí.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 4/5

Článek

David Ogilvy: Jak dělat reklamu, která prodává - díl 1.

Co si lze odnést z díla otce reklamy i dnes

Článek

5 důvodů, proč financovat podnikání prostřednictvím Hard Money Loans

Aneb zajištěné rychlé půjčky pro podnikatele

Článek

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 3/5

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 390 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Rozhovor s Jiřím Plíškem – předsedou představenstva Buřinky

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 2/5

Článek

5 největších výzev, kterým čelí každý malý podnik. Jak je zvládnout?

Podnikání není procházka růžovým sadem, zejména v začátku

Článek
Další články z rubriky Podnikání