Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

Internetoví obchodníci, kteří používají českou platební bránu ThePay, mají teď od vývojářů k dispozici další vychytávku. Mohou vidět tzv. masku čísla platební karty, z níž jejich zákazník platí. Jedná se o naprosto bezpečnou funkci, která neprozrazuje nic citlivého, a díky které může bystrý e-shop rozpoznat například potenciální fraud. Ale hezky popořádku…

Kanceláře společnosti ThePay.cz, s.r.o. v Jihlavě

Kreditko, řekni mi…

Každá platební karta má něco jako rodokmen. Obsahuje na přední straně standardně 16 čísel. Prvních šest je série, neboli BIN, kterou má vydavatelská banka přiřazenou od karetní asociace (vydavatele karty). Takový šestimístný „kód“ vlastně vůbec nepatří do řady těch TOP SECRET, i když se tak možná na první pohled tváří. Naopak. Když si nasadíte bankéřovy brýle, poví vám o kartě docela hodně. Ale ne zase tolik, aby se platící zákazníci museli obávat nějakého zneužití.

BIN totiž není žádné unikátní číslo. Stejné může mít tisíce platebních karet. Z této úvodní šestky jde například vyčíst, která banka v jaké zemi kartu vydala, jestli jde o debetní, úvěrovou či předplacenou. Zda je obyčejná, nebo zlatá. Víte, že třeba čtyřkou začínají obvykle Visa karty a pětka patří Mastercard?

Pár čísel na kartě může upozornit na neoprávněný nákup

Do platební brány ThePay přidali nedávno funkci, díky které mohou jejich obchodní partneři (internetoví obchodníci) vidět tzv. masku čísla karty. Tedy něco na tento způsob 1234 12** **** 1234. Údaje mohou vidět také přes API, což jim umožňuje další možnosti práce s těmito daty. V žádném případě ale nejde o to, že by e-shopy viděly celé číslo karty.

„V praxi má tato novinka několik využití. Když pominu, že si takhle mohou obchodníci vytvářet různé obchodní a marketingové statistiky a podklady, tak je tu především možnost eliminovat riziko podvodné platby. Pokud bude v e-shopu platit český zákazník kartou, která je vydaná v Brazílii, a navíc ještě opakovaně, je klidně možné, že se jedná o potenciální fraud,“ představuje přidanou funkci Dan Havel, ředitel společnosti ThePay.cz s.r.o.

Ale ani samotný zákazník nepřijde zkrátka. „Pokud má u jednoho e-shopu uloženo více svých karet, obchodník mu může čísla karet částečně zobrazovat. Zákazník hned ví, z jaké karty chce a bude zrovna platit. A to je pro lidi, kteří nakupují online opravdu často, prostě praktická věc,“ dokresluje Havel.

Platební karty vydávají do světa financí zajímavé statistiky

ThePay je už roky plnohodnotná platební brána a jako taková zajišťuje rychlý a bezpečný převod peněz při úhradě kartou mezi zákazníkem a obchodníkem. A tak je logické, že bez čísel platebních karet by to zkrátka nešlo. A právě díky tomu má k dispozici spoustu vlastních statistik a přehledů týkajících se online transakcí.

A protože se jen málokdy můžete k takovým údajům dostat, v ThePay nám některé své přehledy poskytli. A jak už jsme řekli na začátku, nejde vůbec o zveřejňování jakýchkoli citlivých údajů.

Kdo s koho? Visa, nebo Mastercard?

V ThePay vidí, že mezi vydavateli (karetními asociacemi) mají jasnou převahu karty Mastercard, které tvoří zhruba 63 % transakcí, zatímco transakce Visa kartou jsou zastoupeny 37 %. Téměř na nule evidují Diners.

93 % transakcí probíhá v ThePay z debetních karet, zbytek patří kreditkám. Většina transakcí je realizována kartami vydanými v ČR. Něco málo přes 6 % patří slovenským kartám a pak už jen velmi tiše stojí v koutku karty zahraniční. To má své opodstatnění. Jde o českou platební bránu. Jakmile však ThePay vstoupí na zahraniční trh, a na tom teď intenzivně pracuje, budou tato čísla rázem jinačí.

Kteří klienti té které banky jsou aktivní, co se online nakupování týká? Možná někoho překvapí, že nejvíce je těch z České spořitelny.

 
Česká spořitelna           17,85 %
ČSOB           15,56 %
Komerční banka           13,32 %
Air Bank           11,18 %
Raifeisenbank           7,03 %
Moneta Money Bank           5,79 %
mBank           5,16 %

A také v ThePay dovedou rozlišit, z jakých karet přes ně zákazníci platí. Jedničkou je STANDARD s necelými 35 %, následuje CLASSIC s 30 %. Tyhle dominují. S 10 % se do fronty řadí GOLD/STANDARD a dále jsou to WORLD, BUSINESS a ELECTRON. Zlaté karty jsou v přehledech platební brány zastoupeny 2,28 %. A co se předplacenek týká, jde o necelé půl procento karetních transakcí.

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam