Strategie k udržení zaměstnanců v době akutního nedostatku pracovní síly

S nezaměstnaností na bodu mrazu se nábor nových lidí mění v otevřenou válku

Nezaměstnanost v České republice klesla v březnu na 3,5 procenta z únorových 3,7 procenta. Jak uvedl Úřad práce bez práce bylo 263 608 lidí. Přičemž počet hlášených volných pracovních míst vzrostl o 6 procent na 253 522. Co tedy dělat v době, kdy téměř každý, kdo pracovat chce, práci má?

Vzhledem k rostoucí konkurenci na trhu rostou mzdy i platy, proto je otázka udržení nejlepších pracovníků důležitější, než kdykoliv předtím. Problémem však je, že k udržení zaměstnanců nestačí pouze zachování současných standardů firemní kultury. Společnosti se musí snažit pracovat na zlepšení firemních benefitů, tak aby udržely své zaměstnance spokojené, aktivní, angažované a motivované natolik, že jsou nadšení, když přijdou do stávajícího zaměstnání. Podle zahraničních studií více než polovina zaměstnanců věří, že pokud by ztratili svou práci, našli by během tří měsíců práci novou, odpovídající jejich současným zkušenostem a schopnostem.

Ekonomika stále nezahálí a zaměstnancům se tak rozšiřují pracovní možnosti, jelikož společnosti se budou muset snažit poskytovat dodatečné benefity, rozšiřovat firemní výhody nebo zlepšovat vztahy nadřízených k podřízeným.

Zde nabízíme některé trendy, které firmy využívají k udržení pracovní síly v ekonomice s takřka nulovou nezaměstnaností.

Rozvoj zaměstnanců

Společnosti mají problémy s nalezením vhodných pracovníků vzhledem k rostoucímu nedostatku kvalifikovaných jedinců. Mnoho společností tak nabízí vzdělávací programy ať už se jedná o online kurzy, jazykové pobyty nebo studium MBA. Dnešní pracovníci si uvědomují stávající situaci na trhu, a tak neváhají věnovat svůj pracovním čas do rozvoje vlastní kvalifikace.

Výhodou stávajících společností však je, že školením a rozvojem současných zaměstnanců si nejen pomáhají při zachovaní současného zaměstnaneckého kmene, navíc si však mohou vychovat i budoucí generací nových lídrů a členů managementu.

Vyhrazený vedoucí „zaměstnaneckých zážitků“

V uplynulém roce věnovaly společnosti větší pozornost zlepšování zážitků a zkušeností svých zaměstnanců, ať už se jedná o interakce s kancelářským prostředím, zákazníky, nadřízenými nebo spolupracovníky. Tyto faktory jednoznačně ovlivňují chování zaměstnanců a jejich spokojenost ve stávající práci. Společnosti jako General Electrics, L’Oreal a Cisco mají již zavedenou funkci s názvem „ředitel zaměstnaneckých zážitků“.

Vyšší mzdy

Pokud nezaplatíte svého zaměstnance spravedlivě, zkrátka odejde a žádná ze zaměstnaneckých výhod jeho rozhodnutí nezmění. Je možné, že u nás se budou čísla mírně měnit, nicméně dle studie amerického úřadu práce je nejlepším způsobem, jak udržet zaměstnance motivované dostatečná výše mzdy – 35 procent respondentů v tomto průzkumu uvedlo, že nejdůležitějším kritériem, které hodnotí při hledaní nového zaměstnání, je právě finanční ocenění.

Tento bod je také spojen s profesní mobilitou. Výše mzdy spolu s možností budoucího povýšení, jsou pro udržení zaměstnanců zcela nezbytné.

Ponaučení je tedy nasnadě – plaťte více teď nebo zaplatíte ještě více později. Zaměstnavatelům se více vyplatí nyní zvýšit mzdu za účelem udržení nadějných talentů než budoucí obsazení prázdné pozice nováčkem.

Flexibilní pracovní doba

Celosvětová studie společnosti Ernst & Young uvádí, že 74 procent mladých pracovníků chce mít příležitost pracovní flexibility, což může zahrnovat flexibilní pracovní hodiny, práci na dálku a další typy „nestandardních“ pracovních dohod. Studie probíhala na uchazečském trhu a ukazuje, že dnešní mladí dají přednost práci, která nabízí jako výhodu flexibilitu, ať už se jedná o pružný start pracovního dne, případně přestávky v průběhu dne pro rodiče s dětmi nebo už zmíněnou práci na dálku, aby ušetřili čas i peníze spojené s dojížděním.

Neomezené placené volno

Většina společností tento benefit nenabízí ze strachu, že by ho snad mohli zaměstnanci zneužívat. Proto by tak mohla tato výhoda představovat pro organizaci významný nárůst výdajů. Nicméně důkazy z praxe ukazují, že zaměstnanci s možností neomezeného volna, využívají této výhody ve velmi omezené míře, často méně než klasickou dovolenou.

Zaměstnavatelé, kteří přijali neomezenou dovolenou, zaznamenali neočekávané výsledky. Mezi tyto organizace patří některé start-upy, rychle rostoucí společnosti s inovativní firemní kulturou a dalšími organizace, které považují tento přístup za přirozené rozšíření moderního podnikového prostředí, kde se práce provádí mimo rámec běžné osmihodinové pracovní směny. Tato zaměstnanecká výhoda může paradoxně vést k větší angažovanosti pracovní síly, neboť vedení důvěřuje zaměstnancům a umožňuje jim spravovat vlastní čas tak, aby uspokojili osobní potřeby, a přitom stále pracovali.

Slovo závěrem

Zaměstnavatelé, kteří chtějí vyhrát válku o talenty musí klást důraz na věci jako jsou školení, výše mzdy, příležitosti pro rozvoj a možnosti flexibility. Další výhody navíc – zajištění obědů, služba odvozu a čištění prádla nebo dodávka potravin do kanceláře (vše podporujíc rovnováhu mezi pracovním a osobním životem), mohou také přispět ke spokojenosti a udržení zaměstnanců. V dnešní situaci hrozí, že bez patřičných změn uvnitř vaší společnosti budete vystaveni riziku, že ztratíte své nejlepší zaměstnance ve prospěch konkurence, která jim poskytne zajímavější nabídku.

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam