Strategie k udržení zaměstnanců v době akutního nedostatku pracovní síly

S nezaměstnaností na bodu mrazu se nábor nových lidí mění v otevřenou válku

Nezaměstnanost v České republice klesla v březnu na 3,5 procenta z únorových 3,7 procenta. Jak uvedl Úřad práce bez práce bylo 263 608 lidí. Přičemž počet hlášených volných pracovních míst vzrostl o 6 procent na 253 522. Co tedy dělat v době, kdy téměř každý, kdo pracovat chce, práci má?

Vzhledem k rostoucí konkurenci na trhu rostou mzdy i platy, proto je otázka udržení nejlepších pracovníků důležitější, než kdykoliv předtím. Problémem však je, že k udržení zaměstnanců nestačí pouze zachování současných standardů firemní kultury. Společnosti se musí snažit pracovat na zlepšení firemních benefitů, tak aby udržely své zaměstnance spokojené, aktivní, angažované a motivované natolik, že jsou nadšení, když přijdou do stávajícího zaměstnání. Podle zahraničních studií více než polovina zaměstnanců věří, že pokud by ztratili svou práci, našli by během tří měsíců práci novou, odpovídající jejich současným zkušenostem a schopnostem.

Ekonomika stále nezahálí a zaměstnancům se tak rozšiřují pracovní možnosti, jelikož společnosti se budou muset snažit poskytovat dodatečné benefity, rozšiřovat firemní výhody nebo zlepšovat vztahy nadřízených k podřízeným.

Zde nabízíme některé trendy, které firmy využívají k udržení pracovní síly v ekonomice s takřka nulovou nezaměstnaností.

Rozvoj zaměstnanců

Společnosti mají problémy s nalezením vhodných pracovníků vzhledem k rostoucímu nedostatku kvalifikovaných jedinců. Mnoho společností tak nabízí vzdělávací programy ať už se jedná o online kurzy, jazykové pobyty nebo studium MBA. Dnešní pracovníci si uvědomují stávající situaci na trhu, a tak neváhají věnovat svůj pracovním čas do rozvoje vlastní kvalifikace.

Výhodou stávajících společností však je, že školením a rozvojem současných zaměstnanců si nejen pomáhají při zachovaní současného zaměstnaneckého kmene, navíc si však mohou vychovat i budoucí generací nových lídrů a členů managementu.

Vyhrazený vedoucí „zaměstnaneckých zážitků“

V uplynulém roce věnovaly společnosti větší pozornost zlepšování zážitků a zkušeností svých zaměstnanců, ať už se jedná o interakce s kancelářským prostředím, zákazníky, nadřízenými nebo spolupracovníky. Tyto faktory jednoznačně ovlivňují chování zaměstnanců a jejich spokojenost ve stávající práci. Společnosti jako General Electrics, L’Oreal a Cisco mají již zavedenou funkci s názvem „ředitel zaměstnaneckých zážitků“.

Vyšší mzdy

Pokud nezaplatíte svého zaměstnance spravedlivě, zkrátka odejde a žádná ze zaměstnaneckých výhod jeho rozhodnutí nezmění. Je možné, že u nás se budou čísla mírně měnit, nicméně dle studie amerického úřadu práce je nejlepším způsobem, jak udržet zaměstnance motivované dostatečná výše mzdy – 35 procent respondentů v tomto průzkumu uvedlo, že nejdůležitějším kritériem, které hodnotí při hledaní nového zaměstnání, je právě finanční ocenění.

Tento bod je také spojen s profesní mobilitou. Výše mzdy spolu s možností budoucího povýšení, jsou pro udržení zaměstnanců zcela nezbytné.

Ponaučení je tedy nasnadě – plaťte více teď nebo zaplatíte ještě více později. Zaměstnavatelům se více vyplatí nyní zvýšit mzdu za účelem udržení nadějných talentů než budoucí obsazení prázdné pozice nováčkem.

Flexibilní pracovní doba

Celosvětová studie společnosti Ernst & Young uvádí, že 74 procent mladých pracovníků chce mít příležitost pracovní flexibility, což může zahrnovat flexibilní pracovní hodiny, práci na dálku a další typy „nestandardních“ pracovních dohod. Studie probíhala na uchazečském trhu a ukazuje, že dnešní mladí dají přednost práci, která nabízí jako výhodu flexibilitu, ať už se jedná o pružný start pracovního dne, případně přestávky v průběhu dne pro rodiče s dětmi nebo už zmíněnou práci na dálku, aby ušetřili čas i peníze spojené s dojížděním.

Neomezené placené volno

Většina společností tento benefit nenabízí ze strachu, že by ho snad mohli zaměstnanci zneužívat. Proto by tak mohla tato výhoda představovat pro organizaci významný nárůst výdajů. Nicméně důkazy z praxe ukazují, že zaměstnanci s možností neomezeného volna, využívají této výhody ve velmi omezené míře, často méně než klasickou dovolenou.

Zaměstnavatelé, kteří přijali neomezenou dovolenou, zaznamenali neočekávané výsledky. Mezi tyto organizace patří některé start-upy, rychle rostoucí společnosti s inovativní firemní kulturou a dalšími organizace, které považují tento přístup za přirozené rozšíření moderního podnikového prostředí, kde se práce provádí mimo rámec běžné osmihodinové pracovní směny. Tato zaměstnanecká výhoda může paradoxně vést k větší angažovanosti pracovní síly, neboť vedení důvěřuje zaměstnancům a umožňuje jim spravovat vlastní čas tak, aby uspokojili osobní potřeby, a přitom stále pracovali.

Slovo závěrem

Zaměstnavatelé, kteří chtějí vyhrát válku o talenty musí klást důraz na věci jako jsou školení, výše mzdy, příležitosti pro rozvoj a možnosti flexibility. Další výhody navíc – zajištění obědů, služba odvozu a čištění prádla nebo dodávka potravin do kanceláře (vše podporujíc rovnováhu mezi pracovním a osobním životem), mohou také přispět ke spokojenosti a udržení zaměstnanců. V dnešní situaci hrozí, že bez patřičných změn uvnitř vaší společnosti budete vystaveni riziku, že ztratíte své nejlepší zaměstnance ve prospěch konkurence, která jim poskytne zajímavější nabídku.

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam