x
Zapomenuté heslo
Největší česko-slovenská byznysová platforma pro podnikatelé a investory
+420 272 650 781 support@montyrich.cz
Členství

Strategie k udržení zaměstnanců v době akutního nedostatku pracovní síly

S nezaměstnaností na bodu mrazu se nábor nových lidí mění v otevřenou válku

14.04.2018 / Patrik Kudláček
Nezaměstnanost v České republice klesla v březnu na 3,5 procenta z únorových 3,7 procenta. Jak uvedl Úřad práce bez práce bylo 263 608 lidí. Přičemž počet hlášených volných pracovních míst vzrostl o 6 procent na 253 522. Co tedy dělat v době, kdy téměř každý, kdo pracovat chce, práci má?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 390 Kč zdarma

Vzhledem k rostoucí konkurenci na trhu rostou mzdy i platy, proto je otázka udržení nejlepších pracovníků důležitější, než kdykoliv předtím. Problémem však je, že k udržení zaměstnanců nestačí pouze zachování současných standardů firemní kultury. Společnosti se musí snažit pracovat na zlepšení firemních benefitů, tak aby udržely své zaměstnance spokojené, aktivní, angažované a motivované natolik, že jsou nadšení, když přijdou do stávajícího zaměstnání. Podle zahraničních studií více než polovina zaměstnanců věří, že pokud by ztratili svou práci, našli by během tří měsíců práci novou, odpovídající jejich současným zkušenostem a schopnostem.

Ekonomika stále nezahálí a zaměstnancům se tak rozšiřují pracovní možnosti, jelikož společnosti se budou muset snažit poskytovat dodatečné benefity, rozšiřovat firemní výhody nebo zlepšovat vztahy nadřízených k podřízeným.

Zde nabízíme některé trendy, které firmy využívají k udržení pracovní síly v ekonomice s takřka nulovou nezaměstnaností.

Rozvoj zaměstnanců

Společnosti mají problémy s nalezením vhodných pracovníků vzhledem k rostoucímu nedostatku kvalifikovaných jedinců. Mnoho společností tak nabízí vzdělávací programy ať už se jedná o online kurzy, jazykové pobyty nebo studium MBA. Dnešní pracovníci si uvědomují stávající situaci na trhu, a tak neváhají věnovat svůj pracovním čas do rozvoje vlastní kvalifikace.

Výhodou stávajících společností však je, že školením a rozvojem současných zaměstnanců si nejen pomáhají při zachovaní současného zaměstnaneckého kmene, navíc si však mohou vychovat i budoucí generací nových lídrů a členů managementu.

Vyhrazený vedoucí „zaměstnaneckých zážitků“

V uplynulém roce věnovaly společnosti větší pozornost zlepšování zážitků a zkušeností svých zaměstnanců, ať už se jedná o interakce s kancelářským prostředím, zákazníky, nadřízenými nebo spolupracovníky. Tyto faktory jednoznačně ovlivňují chování zaměstnanců a jejich spokojenost ve stávající práci. Společnosti jako General Electrics, L’Oreal a Cisco mají již zavedenou funkci s názvem „ředitel zaměstnaneckých zážitků“.

Vyšší mzdy

Pokud nezaplatíte svého zaměstnance spravedlivě, zkrátka odejde a žádná ze zaměstnaneckých výhod jeho rozhodnutí nezmění. Je možné, že u nás se budou čísla mírně měnit, nicméně dle studie amerického úřadu práce je nejlepším způsobem, jak udržet zaměstnance motivované dostatečná výše mzdy – 35 procent respondentů v tomto průzkumu uvedlo, že nejdůležitějším kritériem, které hodnotí při hledaní nového zaměstnání, je právě finanční ocenění.

Tento bod je také spojen s profesní mobilitou. Výše mzdy spolu s možností budoucího povýšení, jsou pro udržení zaměstnanců zcela nezbytné.

Ponaučení je tedy nasnadě – plaťte více teď nebo zaplatíte ještě více později. Zaměstnavatelům se více vyplatí nyní zvýšit mzdu za účelem udržení nadějných talentů než budoucí obsazení prázdné pozice nováčkem.

Flexibilní pracovní doba

Celosvětová studie společnosti Ernst & Young uvádí, že 74 procent mladých pracovníků chce mít příležitost pracovní flexibility, což může zahrnovat flexibilní pracovní hodiny, práci na dálku a další typy „nestandardních“ pracovních dohod. Studie probíhala na uchazečském trhu a ukazuje, že dnešní mladí dají přednost práci, která nabízí jako výhodu flexibilitu, ať už se jedná o pružný start pracovního dne, případně přestávky v průběhu dne pro rodiče s dětmi nebo už zmíněnou práci na dálku, aby ušetřili čas i peníze spojené s dojížděním.

Neomezené placené volno

Většina společností tento benefit nenabízí ze strachu, že by ho snad mohli zaměstnanci zneužívat. Proto by tak mohla tato výhoda představovat pro organizaci významný nárůst výdajů. Nicméně důkazy z praxe ukazují, že zaměstnanci s možností neomezeného volna, využívají této výhody ve velmi omezené míře, často méně než klasickou dovolenou.

Zaměstnavatelé, kteří přijali neomezenou dovolenou, zaznamenali neočekávané výsledky. Mezi tyto organizace patří některé start-upy, rychle rostoucí společnosti s inovativní firemní kulturou a dalšími organizace, které považují tento přístup za přirozené rozšíření moderního podnikového prostředí, kde se práce provádí mimo rámec běžné osmihodinové pracovní směny. Tato zaměstnanecká výhoda může paradoxně vést k větší angažovanosti pracovní síly, neboť vedení důvěřuje zaměstnancům a umožňuje jim spravovat vlastní čas tak, aby uspokojili osobní potřeby, a přitom stále pracovali.

Slovo závěrem

Zaměstnavatelé, kteří chtějí vyhrát válku o talenty musí klást důraz na věci jako jsou školení, výše mzdy, příležitosti pro rozvoj a možnosti flexibility. Další výhody navíc – zajištění obědů, služba odvozu a čištění prádla nebo dodávka potravin do kanceláře (vše podporujíc rovnováhu mezi pracovním a osobním životem), mohou také přispět ke spokojenosti a udržení zaměstnanců. V dnešní situaci hrozí, že bez patřičných změn uvnitř vaší společnosti budete vystaveni riziku, že ztratíte své nejlepší zaměstnance ve prospěch konkurence, která jim poskytne zajímavější nabídku.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 3/5

Článek

Rozhovor s Jiřím Plíškem – předsedou představenstva Buřinky

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 2/5

Článek

Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

Článek

5 největších výzev, kterým čelí každý malý podnik. Jak je zvládnout?

Podnikání není procházka růžovým sadem, zejména v začátku

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 390 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Rozhovor s Tomášem Kořínkem – předsedou představenstva ČMSS

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 1/5

Článek

Máte skvělé zboží, ale nikdo ho nekupuje? Víme, kde může být chyba

Bez marketingu to zkrátka nepůjde

Článek
Další články z rubriky Podnikání