Máte skvělé zboží, ale nikdo ho nekupuje? Víme, kde může být chyba

Bez marketingu to zkrátka nepůjde

Hybnou silou úspěšného byznysu je obchod a marketing. Co aktivně nenabídnu, těžko prodám. Říká se, že dobré zboží se chválí samo, realita je ale jiná. Sebelepší kvalita se sama neprodá. V historii bychom našli příklady mnoha firem, které měly kvalitní produkt či službu a přesto zkrachovaly. Pokud neumíme sebe a své zboží a služby v záplavě konkurence zviditelnit, nemáme šanci uspět.

Spousta lidí si myslí, že marketing je jen vyhazování peněz, které by bylo lepší investovat třeba do výroby (nebo do lepšího vybavení kanceláří). Někteří si zase tento pojem zužují na inzerci v novinách a cedule u silnice (případně nákup reklamních bannerů na internetu). Jiní ho zase považují za tajuplnou magii plnou záhadných triků, kterým rozumí jen odborníci. Přitom i ti, kteří mají pocit, že netuší, co marketing je a často mu ani nechtějí porozumět, protože jde podle nich o zbytečně vyhozené peníze, často marketing ve skutečnosti dělají. Jen bez rozmyslu, nevědomky, tak trochu „omylem“ a bez vyššího cíle. A zbytečně tak vyhazují peníze za něco, co by naopak mohlo s trochou rozmyslu a porozumění peníze v konečném důsledku přinášet. Jde jen o to, aby za vašimi marketingovými aktivitami byla ta správná marketingová strategie.

Nebuďte pasivní

Zejména u živnostníků, ale i v malých a středních firmách, je marketing až neuvěřitelně pasivní oblast. Často se omezuje jen na vytvoření webových stránek, případně na vytištění na koleně spíchnutých letáků či katalogů. Případně je ještě tato marketingová strategie-nestrategie doplněna o rozesílání nevyžádaných e-mailů. Tohle ale není skutečný marketing. Je to jen jeho malá část – a navíc dost pasivní.

Skutečný marketing je sofistikovaný a trvalý přístup k zákazníkům. Neustálá komunikace se zákazníky a zjišťování zpětné vazby. S čím byli zákazníci spokojeni, s čím ne, co by si přáli jinak. Jaké jsou naše silné a slabé stránky v porovnání s konkurencí: Základem skutečného marketingu je neustálé zjišťování nových informací z trhu. Nejde ale jen o sběr informací. Je nutné je také umět správně vyhodnotit a přijímat na jejich základě potřebná opatření. Ten, kdo to myslí s marketingem vážně, musí neustále hledat nové a nové způsoby, jak oslovit zákazníky, jak pomoci víc a lépe prodávat své produkty a služby. Je to neustálý proces testování, vyhodnocování a zkoušení. Proces, při kterém obchod a marketing musí jít ruku v ruce, kdy společně neustále hledají nové prodejní kanály i nové způsoby, jak zaujmout zákazníka. Zkrátka aktivní, nebo také vědecký obchod.

Reference vás nezachrání

Denně stojíme v podnikání před neúprosnou otázkou. Jak najít zákazníka? Koho oslovit? Komu prodat? Neúprosný zákon podnikání zní: Kdo neprodá, nepřežije. Otázka však zní, kolik podnikatelů a živnostníků se opravdu naplno věnuje aktivnímu neboli vědeckému obchodu. Nestačí jen sem tam udělat jednorázovou kampaň na podporu prodeje. Stejně jako v jiných oblastech, i v obchodu a marketingu platí, že pouze vytrvalá snaha má význam. Chápu, že především v případě majitelů malých firem nebo u živnostníků je to složité. Člověk nemá k ruce aparát lidí, na které může delegovat jednotlivé oblasti, sám je zapojen do provozních povinností a na to věnovat se systematicky a pravidelně obchodu a marketingu už nezbývá čas – a energie.

Důvody, proč takoví podnikatelé opomíjejí rozvoj obchodní a marketingové strategie, jsou sice pochopitelné, tenhle přístup ale může jejich podnikání velmi rychle zahubit. Je to začarovaný kruh: Pokud se nebudete rozvíjet a růst – což může výrazněji ovlivnit právě promyšleně fungující obchod a marketing – nebudete si moci dovolit časem přijmout dalšího pracovníka, na kterého byste celou či velkou část oblasti obchodu a marketingu mohli delegovat. Budete dál bojovat o přežití a nepohnete se z místa –tím pádem stále nebude čas na vymýšlení způsobů, jak se z místa pohnout. A časem pak může celé podnikání zajít na úbytě. Nespoléhejte se na to, že stačí, když budete mít dobrý produkt, nebo službu. Že nejlepší marketing jsou dobré reference. Budete-li spoléhat jen na referenční prodej v duchu hesla: „Pokud budou zákazníci spokojení, sami řeknou dalším o mém produktu/službě,“ vážně kandidujete na to, že časem nebudou žádné prodeje – a tím pádem ani peníze. Efekt referencí z dob, kdy stačilo udělat dobře svou práci (dodat perfektní produkt či službu), a díky referencím šel obchod sám, skončil. Firma s takovýmto přístupem nemá šanci přežít. V lepším případě může živořit či přežívat s odřenýma ušima. Firmy, které neumějí obchodovat, neumějí se prodat, protože nemají aktivní obchod, skončí jako „dinosauři“. Vyhynou. Samozřejmě – jak říká klasik Tom Deming: „Nemusíte se měnit. Přežití není povinné.“

Najděte si čas

Obchody nejdou, jako dřív? Nehledejte výmluvy („lidé prostě nedoceňují náš produkt“, „konkurenci odvedle prodeje taky klesly, taková je doba a musíme jen čekat) nebo jednoduchá řešení typu „prodáváme málo – musíme zlevnit“, které více peněz nepřinesou. Najděte si čas na skutečně aktivní obchod a aktivní marketing. A jak to udělat ve chvíli, kdy máte malou firmu o pár lidech nebo jste živnostník, pro kterého platí: Poruč a udělej si sám?

Když jsem začínal svou živnost, určil jsem si v týdnu jeden tzv. „business day“ a v něm jsem se cele věnoval pouze obchodu a marketingu. Nebylo to hodně času, ale byla v tom pravidelnost, což v kombinaci se zaměřeným úsilím začalo již v průběhu několika měsíců přinášet své ovoce. Postupně jsem si díky tomu mohl dovolit velkou část z oblasti obchodu a marketingu delegovat na druhé lidi. A získal jsem čas pro další činnosti a rozvoj své firmy. Věnovat jeden den v týdnu či alespoň několik hodin za týden oblasti obchodu a marketingu se pro růst vašeho byznysu určitě vyplatí. Důležitá je ale pravidelnost a disciplína. Aktivní obchod i aktivní marketing je dřina a dřina bolí. Nicméně bez bolesti není síla – to platí nejen ve sportu, ale i v podnikání.

Článek byl vytvořen ve spolupráci s Jiřím Jemelkou, zakladatelem společnosti J.I.P. pro firmy a odborníkem na rozvoj firem.

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam