x
Zapomenuté heslo
Největší česko-slovenská byznysová platforma pro podnikatelé a investory
+420 272 650 781 support@montyrich.cz
Členství

Máte skvělé zboží, ale nikdo ho nekupuje? Víme, kde může být chyba

Bez marketingu to zkrátka nepůjde

12.04.2018 / Roman Peterka
Hybnou silou úspěšného byznysu je obchod a marketing. Co aktivně nenabídnu, těžko prodám. Říká se, že dobré zboží se chválí samo, realita je ale jiná. Sebelepší kvalita se sama neprodá. V historii bychom našli příklady mnoha firem, které měly kvalitní produkt či službu a přesto zkrachovaly. Pokud neumíme sebe a své zboží a služby v záplavě konkurence zviditelnit, nemáme šanci uspět.

Spousta lidí si myslí, že marketing je jen vyhazování peněz, které by bylo lepší investovat třeba do výroby (nebo do lepšího vybavení kanceláří). Někteří si zase tento pojem zužují na inzerci v novinách a cedule u silnice (případně nákup reklamních bannerů na internetu). Jiní ho zase považují za tajuplnou magii plnou záhadných triků, kterým rozumí jen odborníci. Přitom i ti, kteří mají pocit, že netuší, co marketing je a často mu ani nechtějí porozumět, protože jde podle nich o zbytečně vyhozené peníze, často marketing ve skutečnosti dělají. Jen bez rozmyslu, nevědomky, tak trochu „omylem“ a bez vyššího cíle. A zbytečně tak vyhazují peníze za něco, co by naopak mohlo s trochou rozmyslu a porozumění peníze v konečném důsledku přinášet. Jde jen o to, aby za vašimi marketingovými aktivitami byla ta správná marketingová strategie.

Nebuďte pasivní

Zejména u živnostníků, ale i v malých a středních firmách, je marketing až neuvěřitelně pasivní oblast. Často se omezuje jen na vytvoření webových stránek, případně na vytištění na koleně spíchnutých letáků či katalogů. Případně je ještě tato marketingová strategie-nestrategie doplněna o rozesílání nevyžádaných e-mailů. Tohle ale není skutečný marketing. Je to jen jeho malá část – a navíc dost pasivní.

Skutečný marketing je sofistikovaný a trvalý přístup k zákazníkům. Neustálá komunikace se zákazníky a zjišťování zpětné vazby. S čím byli zákazníci spokojeni, s čím ne, co by si přáli jinak. Jaké jsou naše silné a slabé stránky v porovnání s konkurencí: Základem skutečného marketingu je neustálé zjišťování nových informací z trhu. Nejde ale jen o sběr informací. Je nutné je také umět správně vyhodnotit a přijímat na jejich základě potřebná opatření. Ten, kdo to myslí s marketingem vážně, musí neustále hledat nové a nové způsoby, jak oslovit zákazníky, jak pomoci víc a lépe prodávat své produkty a služby. Je to neustálý proces testování, vyhodnocování a zkoušení. Proces, při kterém obchod a marketing musí jít ruku v ruce, kdy společně neustále hledají nové prodejní kanály i nové způsoby, jak zaujmout zákazníka. Zkrátka aktivní, nebo také vědecký obchod.

Reference vás nezachrání

Denně stojíme v podnikání před neúprosnou otázkou. Jak najít zákazníka? Koho oslovit? Komu prodat? Neúprosný zákon podnikání zní: Kdo neprodá, nepřežije. Otázka však zní, kolik podnikatelů a živnostníků se opravdu naplno věnuje aktivnímu neboli vědeckému obchodu. Nestačí jen sem tam udělat jednorázovou kampaň na podporu prodeje. Stejně jako v jiných oblastech, i v obchodu a marketingu platí, že pouze vytrvalá snaha má význam. Chápu, že především v případě majitelů malých firem nebo u živnostníků je to složité. Člověk nemá k ruce aparát lidí, na které může delegovat jednotlivé oblasti, sám je zapojen do provozních povinností a na to věnovat se systematicky a pravidelně obchodu a marketingu už nezbývá čas – a energie.

Důvody, proč takoví podnikatelé opomíjejí rozvoj obchodní a marketingové strategie, jsou sice pochopitelné, tenhle přístup ale může jejich podnikání velmi rychle zahubit. Je to začarovaný kruh: Pokud se nebudete rozvíjet a růst – což může výrazněji ovlivnit právě promyšleně fungující obchod a marketing – nebudete si moci dovolit časem přijmout dalšího pracovníka, na kterého byste celou či velkou část oblasti obchodu a marketingu mohli delegovat. Budete dál bojovat o přežití a nepohnete se z místa –tím pádem stále nebude čas na vymýšlení způsobů, jak se z místa pohnout. A časem pak může celé podnikání zajít na úbytě. Nespoléhejte se na to, že stačí, když budete mít dobrý produkt, nebo službu. Že nejlepší marketing jsou dobré reference. Budete-li spoléhat jen na referenční prodej v duchu hesla: „Pokud budou zákazníci spokojení, sami řeknou dalším o mém produktu/službě,“ vážně kandidujete na to, že časem nebudou žádné prodeje – a tím pádem ani peníze. Efekt referencí z dob, kdy stačilo udělat dobře svou práci (dodat perfektní produkt či službu), a díky referencím šel obchod sám, skončil. Firma s takovýmto přístupem nemá šanci přežít. V lepším případě může živořit či přežívat s odřenýma ušima. Firmy, které neumějí obchodovat, neumějí se prodat, protože nemají aktivní obchod, skončí jako „dinosauři“. Vyhynou. Samozřejmě – jak říká klasik Tom Deming: „Nemusíte se měnit. Přežití není povinné.“

Najděte si čas

Obchody nejdou, jako dřív? Nehledejte výmluvy („lidé prostě nedoceňují náš produkt“, „konkurenci odvedle prodeje taky klesly, taková je doba a musíme jen čekat) nebo jednoduchá řešení typu „prodáváme málo – musíme zlevnit“, které více peněz nepřinesou. Najděte si čas na skutečně aktivní obchod a aktivní marketing. A jak to udělat ve chvíli, kdy máte malou firmu o pár lidech nebo jste živnostník, pro kterého platí: Poruč a udělej si sám?

Když jsem začínal svou živnost, určil jsem si v týdnu jeden tzv. „business day“ a v něm jsem se cele věnoval pouze obchodu a marketingu. Nebylo to hodně času, ale byla v tom pravidelnost, což v kombinaci se zaměřeným úsilím začalo již v průběhu několika měsíců přinášet své ovoce. Postupně jsem si díky tomu mohl dovolit velkou část z oblasti obchodu a marketingu delegovat na druhé lidi. A získal jsem čas pro další činnosti a rozvoj své firmy. Věnovat jeden den v týdnu či alespoň několik hodin za týden oblasti obchodu a marketingu se pro růst vašeho byznysu určitě vyplatí. Důležitá je ale pravidelnost a disciplína. Aktivní obchod i aktivní marketing je dřina a dřina bolí. Nicméně bez bolesti není síla – to platí nejen ve sportu, ale i v podnikání.

Článek byl vytvořen ve spolupráci s Jiřím Jemelkou, zakladatelem společnosti J.I.P. pro firmy a odborníkem na rozvoj firem.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 3/5

Článek

Rozhovor s Jiřím Plíškem – předsedou představenstva Buřinky

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 2/5

Článek

Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

Článek

5 největších výzev, kterým čelí každý malý podnik. Jak je zvládnout?

Podnikání není procházka růžovým sadem, zejména v začátku

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 390 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Rozhovor s Tomášem Kořínkem – předsedou představenstva ČMSS

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 1/5

Článek

Strategie k udržení zaměstnanců v době akutního nedostatku pracovní síly

S nezaměstnaností na bodu mrazu se nábor nových lidí mění v otevřenou válku

Článek
Další články z rubriky Podnikání