x
Zapomenuté heslo
Největší česko-slovenská byznysová platforma pro podnikatelé a investory
+420 272 650 781 support@montyrich.cz
Členství

Co dělat jinak, aby vás nepostihla personální nouze?

Aneb jak udělat z firmy magnet na lidi

07.04.2018 / Patrik Kudláček
Dnes je okolo nás dostatek všeho. Ti ochotní a pracovití jsou zpravidla slušně zabezpečení. Na druhou stranu je okolo nás stále více zamračených lidí, vnitřně osamocených, nespojených se životem jako takovým, kteří hledají naplnění a smysl svého fungování. Je průkazné, že firmy věnující se i rozvoji vnitřní spokojenosti a štěstí vlastních lidí, mají na trhu o mnoho lepší pozici vůči konkurenci. Jak vytvořit právě takovou firmu nám poví Rastislav Zachar, majitel společnosti Business Success.
Rastislav Zachar, majitel společnosti Business Success

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 390 Kč zdarma

Jak se snaží firmy vypořádat se současnou situací na trhu práce?

Firmy se s tímto problémem snaží vypořádat, jak nejlépe umí a situace pro ně není vždy jednoduchá. Získat dnes slušného a produktivního člověka, který bude chodit do práce a kvalitně ji zastávat, začíná být pomalu „mission impossible“. Pokud k tlaku, ve kterém se mnoho firem nachází, připočteme ještě nespočetné množství rad na internetu, jak se jako uchazeč chovat na pohovoru, a umocníme to nejistotou lidí na personálních útvarech v odhalování neproduktivních a problémových lidí, situace se samozřejmě ještě vyhrocuje.

Na co se tedy při výběru lidí zaměřit?

Lidé si práci hledají, ačkoliv ji zpravidla již mají. Proto aktuálně není hlavní výzvou najít možné nové spolupracovníky. Tou hlavní výzvou se stalo to, jak je zaujmout, jak přitáhnout jejich pozornost právě na vás, na vaši firmu. A toho se dá dosáhnout pouze tak, že poznáme svou cílovou skupinu, poznáme její potřeby a její očekávání

Co lidi vede k tomu, aby změnili práci?

Velice zásadní je otázka efektivního přitahování pozornosti. Většinou sdělujeme kandidátům naše očekávání či představy o spolupráci, ukazujeme jim taktéž všechny benefity, které jim můžeme poskytnout. S nadějí, že je zaujmeme a oni nastoupí. Ale nevypadá to, že to funguje vždy a všude. Protože nabízíme to, co pro ně máme, namísto toho, abychom se zajímali o to, co je pro ně skutečně důležité. A velmi častý důvod, proč se lidé rozhodli změnit svou práci je jiný, než si většina zaměstnavatelů myslí. Tím hlavním impulzem, proč se jinak šikovní lidé rozhodli změnit svou práci, je to, že z nějakého důvodu se necítili šťastně v dosavadní práci. Na prvním místě tedy nejsou peníze ani benefity.

Jak je to tedy s benefity a penězi?

Je-li pravdou, že lidé mění práci hlavně proto, že nejsou spokojení v té aktuální po lidské stránce, proč jim ve snaze zaujmout je strkáme pod nos peníze a benefity? Neříkám, že to lidé nechtějí, to určitě ne. Jen říkám, že to není ten hlavní magnet na získání pozornosti těch šikovných a schopných. Vždyť většina lidí, kteří změnili práci, nastoupili do té další za podobných podmínek, jaké měli předtím.

A jak se starat o lidi, které již v týmu máme?

Toto je též důležitý faktor při práci s lidmi. Protože další novou realitou spojenou s nadbytkem práce a s internetem je, že dnes se velká část lidí více či méně skrytým způsobem dívá po jiné práci. Je to nejednou pasivní formou, kdy se „jen dívají“, „dělají si průzkum“, přičemž mohou zůstat v současné práci ještě celé roky. Oni fyzicky neobíhají jiné firmy se snahou získat novou práci. Oni jen sledují, co se okolo nich děje a jaké jsou možnosti. Ať už se nám to líbí či nikoli, úroveň angažovanosti a zavázanosti lidí vůči své aktuální skupině nikdy nebyla tak nízká. A to je další výzva pro management. Nejen jak získat nové lidi, ale jak ty aktuální neztrácet.

Vliv a styl řízení…

Šéf si musí být vědom toho, že ve finále pracuje s jediným parametrem, který má v rukách, a to je ochota lidí pracovat v jeho skupině/týmu. Jakmile toto ztratí, tak ztratil vše. Je to velmi jemný parametr, hlavně v dnešní době, kdy je práce nadbytek. Myšlenka, že lidé nepracují pro firmy, ale pro šéfy a cíle, které reprezentují, platí dnes dvojnásobně. Kvalitní lídři proto vedou lidi k aktivní spolupráci, čímž vytváří ve firmě zdravé pracovní prostředí.

Jakmile se člověk ve vedení zaměří na pokoření ostatních, na dominanci nad nimi, ve finále prohraje on i celé jeho okolí. Zaměří-li se ale na to, jak s okolím spolupracovat a jak ho sjednocovat, bude vítězit. Cíle postavené na zdravém rozumu, spolupráci a prospěchu pro široké okolí motivují a sjednocují lidi mnohem více než jakékoli negativní.

Jaké jsou tedy hlavní parametry kvalitního lídra skupiny, které motivují lidi být při něm?

Neustálá práce na sobě, zvědavost, neustálé učení se a pokora. Dosahování stanovených met a vytyčování nových. Udržování sebe a ostatních pod zdravým tlakem a mírou nezbytnosti bez ohledu na to, že „už máme hotovo“. Čistota a prospěšnost cílů, které prezentuje. Udržování sebe sama v morální bezúhonnosti a dobrém fyzickém stavu. Opravdový zájem o své lidi, láska k nim, otevřená obousměrná komunikace. Vysoké osobní nasazení za to, aby se lidé při něm cítili opravdu šťastní. Aktivní zapojení do práce se svými lidmi, aby nezůstal odříznutý od života. Zájem o život jako takový, o jeho zákonitosti. Toto vše jsou věci, které šikovný člověk chce od svého šéfa, vedle toho, že má peníze a benefity. Ty se pro něj v dnešní době staly samozřejmostí.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 3/5

Článek

Rozhovor s Jiřím Plíškem – předsedou představenstva Buřinky

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 2/5

Článek

Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

Článek

5 největších výzev, kterým čelí každý malý podnik. Jak je zvládnout?

Podnikání není procházka růžovým sadem, zejména v začátku

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 390 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Rozhovor s Tomášem Kořínkem – předsedou představenstva ČMSS

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 1/5

Článek

Strategie k udržení zaměstnanců v době akutního nedostatku pracovní síly

S nezaměstnaností na bodu mrazu se nábor nových lidí mění v otevřenou válku

Článek
Další články z rubriky Podnikání