x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Chcete lepší zaměstnance? Buďte lepším šéfem

Aneb jak inspirovat, ne demotivovat

12.02.2018 / Patrik Kudláček
Začátek roku je klasicky spojen s mnohými předsevzetími. Jako podnikatelé byste si mohli dát za cíl v roce 2018 být lepším šéfem. Být inspirací a hnacím motorem pro své podřízené. Jak to ale dokázat?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

„Nejčastější příčinou nízkých výsledků je šéf samotný. Nedokáže či neumí efektivně vést a rozvíjet své lidi k lepším výsledkům, k větší samostatnosti, k vyšší zodpovědnosti, k tomu, aby si lidé více věřili a měli zdravé sebevědomí,“ říká specialista na revitalizaci firem Jiří Jemelka, majitel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o.

Jaké jsou podle vašich zkušeností nejčastější příčiny ztráty motivace u pracovníků?

Asi nikoho nepřekvapím, když tyto příčiny rozdělím na finanční a nefinanční. Mezi ty finanční obecně spadá např. nespokojenost s výší mzdy. Stává se ale i to, že pracovník, např. svářeč, je relativně spokojený se svou mzdou – pak ale vedení firmy vezme dalšího člověka, např. svářeče, a protože žádného nemůže na pracovním trhu najít, nabídne tomu, který přijde, o 10 i 20 % vyšší mzdu, než stávajícímu svářeči. Stávající svářeč je logicky demotivován. Ač mnozí manažeři firem věří, že zaměstnanci si neříkají o výši své mzdy, v reálu tomu tak opravdu není. A nadělá to hodně neplechy. Mezi nefinanční příčiny ztráty motivace pak patří např. ono známé „mám šéfa vola“. Těžko se dlouhodobě s nadšením pracuje zaměstnanci pod nadřízeným, který nemá zdravý úsudek, nečiní moudrá rozhodnutí a není schopen jít příkladem v pracovním nasazení i v celkovém přístupu. Často je také problém obecně ve firemní kultuře, v atmosféře mezi lidmi. V dusném prostředí vám motivace také dlouho nevydrží.

Na čem by měli zapracovat šéfové, pokud chtějí zvýšit loajalitu a motivaci svých podřízených?

Myslím, že nám v dnešní době v byznysu chybí úplně prachobyčejné základy dobrého leadershipu. Jít vlastním příkladem, zapojovat lidi do projektů, výzev, náročných úkolů, dávat zpětnou vazbu, kontrolovat si progres, výsledky – i ty dílčí – u jednotlivých lidí, udělat si na lidi čas, komunikovat s nimi, nezavírat se mezi čtyři stěny své kanceláře či do svého auta. Zkrátka, hodně s lidmi komunikovat, trávit s nimi čas, věnovat se jim. Jen tak své lidi poznáte, bezděčně si je buď získáte, nebo naopak se vůči vám konkrétní jedinci úplně vyhraní a mají tendenci sami odejít. Myslím si, že je důležité, aby zaměstnanci svého šéfa dobře poznali a pochopili, jak přemýšlí, co, jak a proč chce. Je důležité, aby lidé vnímali autentičnost šéfa, aby na ně šéf působil svým charakterem, přehledem, vizí, výsledky, které s nimi společně dosahuje. Jen tak se rodí základ pevné loajality a motivace. Tento proces má však pár háčků – jednak ho neurychlíte (proto vytváření dobrých týmů zabere měsíce) a jednak lidi „neopijete rohlíkem“. Jinými slovy, vše, co jsem vyjmenoval, klade obrovské nároky na to, aby šéf byl opravdu dobrým lídrem a sám na sobě makal – věnoval se svému vlastnímu osobními rozvoji.

Ne vždy jsou neuspokojivé pracovní výsledky vinou samotných pracovníků. Na jaké nejčastější „externí brzdy“ výkonu pracovníků ve firmách narážíte?

O problému nedostatečné schopnosti šéfa vést své lidi už jsem se zmínil dostatečně. Kapitola sama o sobě je již zmiňované strategické řízení firmy a procesní nastavení uvnitř podniku. Neměl bych také opomenout fakt, že v mnoha případech je chybou již samotné najmutí člověka na místo, na které prostě není svým založením a svými předpoklady vhodný. Rád říkám, že „z kapra štiku“ neuděláte. Máte-li např. tedy na pozici obchodníka někoho, kdo na obchodní pozici nemá vlohy, dobrého obchodníka z něj neuděláte – ani kdybyste byl sebelepší šéf a sebezkušenější kouč. Zvláště dnes, kdy je obrovská potřeba pracovníků, kteří ale „nejsou“, protože i z dostupných údajů v médiích víme, že v ČR je nejnižší nezaměstnanost v západní Evropě, firmy často přistupují k nevídaným kompromisům, kdy najímají na pozice někoho, koho by v životě za normální situace nevzali. A toto rozhodnutí pak má své důsledky: Ať se snažíte sebevíc, výsledky se nedostavují. Podle mě nelze jít hlavou proti zdi. Je lepší si počkat na člověka, který má k dané práci vlohy a potenciál růst, než řešit situaci rychlým náborem někoho, kdo se na pozici nehodí.

Jak oddělit zrno od plev – jak rozeznat lidi, kteří by mohli pracovat lépe, jen když se pro to vytvoří podmínky (případně se s nimi bude chvíli pracovat, aby zlepšili svůj přístup) od těch, kteří prostě lépe pracovat nebudou, a jakákoli práce s nimi je ztráta času?

Osobně mám zkušenost, že pokud na lidi přitlačíte, jste důslední, velmi rychle se ukáže, kdo co v sobě má a jak to myslí vážně se „svou“ firmou i s prací, kterou dělá. Určitě je třeba lidem dávat šanci, prostor, ale také chtít výsledky a progres. Pokud jste jako šéf důsledný a spravedlivý, pak se velmi rychle začne ukazovat, kdo je pro firmu přínosem, kdo má potenciál růst a kdo by měl jít z firmy raději pryč.

JIŘÍ JEMELKA

Podnikatel, odborník na růst a rozvoj firem. Je zakladatelem společnosti J.I.P. pro firmy,s.r.o., zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách. Je zároveň exekutivní poradce v několika českých firmách, odborník na řízení firem, prodej a leadership, expert na koučování a formování podnikatelů, manažerů a obchodníků, řečník na odborných konferencích zaměřených na podnikatelské problémy a výzvy. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a ekonomika, dálkově studoval na Impac University v USA obor Operations Organization.

Již více než 10 let pomáhá menším i větším společnostem s vedením a marketingem jejich podniku. Ve spolupráci s nimi zajišťuje rozvoj, revitalizaci a restrukturalizaci firmy, vzdělává manažery i obchodníky a další pracovníky. Jeho rady pomohly již stovkám klientů ke zvýšení tržeb a zisku. V roce 2013 vyšla v nakladatelství Grada jeho kniha zaměřená na obchodování s názvem Prodej, dřina nebo hra.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Budoucnost HR technologie přichází s nástupem blockchainu

Jak ochránit data před hackerskými útoky a nenechat se napálit uchazečem o zaměstnání?

Článek

Jak získat z LinkedInu maximum za pouhých 10 minut denně

Chcete rychle zvedou počet spojení na LinkedInu? Tak se řiďte těmito osmi strategiemi

Článek

Řeč těla z vás udělá Krále obchodu. 4 triky, jak ji zvládnout

Aneb Vlkem z Wall Street během pár kroků

Článek

Proč nejlepší zaměstnanci opouštějí svá stávající zaměstnání?

Tradiční HR otázka

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Marketingové nástroje, které byste měli používat a možná na ně zapomínáte

Vybrat správnou marketingovou techniku nebylo nikdy složitější

Článek
Další články z rubriky Podnikání