Neumíte si udělat čas na četbu literatury? Proč nezkusit audioknihu?

Oči můžete nechat klidně odpočívat

V regálech knihkupectví nalezneme stohy účelné literatury, kde ale vzít na čtení čas? Problém s nedostatkem volného času mohou vyřešit audioknihy a proč je vyzkoušet se dozvíte v následujícím rozhovoru se zakladatelem vydavatelství ProgresGuru Janem Linhartem.

Protože trávil hodně času v autě, chtěl ho vyplnit sebevzděláváním. Vždy hodně četl, ale při náročnosti svých povolání už na čtení nezbýval čas. Stále rostoucí potřeba nových vědomostí a znalostí ho přivedla až k nápadu začít audioknihy vydávat, protože to tehdy nikdo nedělal. A tak začal příběh vydavateství ProgresGuru.cz

Čemu jste se věnoval před založením vydavatelství?

V prvním roce na škole jsem přes léto odjel do států dělat plavčíka. Ve druhém ročníku jsem stihnul vystudovat i celý třetí. V létě jsem tak opět odjel do Washingtonu dělat plavčíka, druhou práci jsem měl ve fitness centru hotelu Watergate.

Následně jsem se vrátil zpět do školy a začal pracovat jako obsluha ve wellness centru v Olomouci. Po šesti měsících jsem dostal nabídku centrum odkoupit. S přítelkyní jsme si vzali studentskou půjčku a šli do toho. Centrum jsme vedli společně, nastavili procesy a práci delegovali.

Mezitím jsem nastoupil do developerské firmy na pozici projektového manažera. Stavěli jsme obchodní centra a retaily. Zde jsem vydržel 3 roky, mezitím dodělal školu a pokračoval v provozu wellness centra. Zkušenosti k nezaplacení.

Centrum jsme po dalších dvou letech výhodně prodali a šli jsme dělat kariéru. Přítelkyně se začala věnovat managementu, já obchodu. Nastoupil jsem do mezinárodní společnosti, která se zabývá jevištní technikou. Vybavovali jsme divadla, kina a různé televizní show typu Superstar. Na starosti jsem měl celou Moravu a Slovensko.

Po dvou letech se stala z přítelkyně manželka a já přešel do americké přepravní společnosti na pozici account executive manažera. Cíl – vybudovat kariéru, která mi zaručí dobrý život. To všechno tam na mě čekalo. Dobrý plat, kariérní růst, bonusy, ale pro mě ztráta času. Ubíjelo mě to, bylo to pořád to samé.

Dokážete stručně popsat vaše vydavatelství ProgresGuru?

Vydáváme audioknihy zaměřené na osobní rozvoj a byznys. Na e-shopu je společně s vybranými audioknihami jiných vydavatelství prodáváme.

Do mluveného slova převádíme knihy uznávaných autorů, které se těší čtenářské oblibě a sbírají pozitivní hodnocení. Důležitá je maximální přidaná hodnota pro posluchače.

Důraz je také kladen na kvalitní provedení našich audioknih. Audiokniha je pro nás malé mistrovské dílo. Vysoká hlasitost, optimální rychlost čtení a perfektní zvuk je základ.

Jaké byly vaše začátky?

Zábavné. Věděl jsem, co chci dělat a věděl jsem, proč to chci dělat. Ale nevěděl jsem jak. To byla výzva, kterou jsem potřeboval. Vytvořit profitabilní byznys úplně od začátku, bez cizích peněz.

Takže si začnete pokládat ty správné otázky, hledáte na ně odpovědi, neustále se učíte a následně to zkrátka uděláte. Plánoval jsem za pochodu. Dlouhodobé plány jsou sice pěkná věc, ale nebyl na to ani čas, ani prostředky. Proto třeba vůbec neřeším otázku, jestli bych mohl udělat něco jinak. Protože ono to vlastně ani moc nešlo.

Zároveň také byly samozřejmě složité. Byli jsme poměrně dost limitováni financemi. Nabídky investic jsme měli, ale žádnou nevyužili. Nezačal jsem podnikat, abych zase pro někoho pracoval. Dodnes jsem rád, že jsme na nic podobného nekývli. Nutilo nás to ke kreativitě a hledání jiných cest.

Co vás přivedlo k nápadu, otevřít si e-shop s audioknihami?

Chtěl jsem vydávat rozvojové audioknihy, protože to nikdo nedělal. E-shop je jen jeden z prostředků, jak dostat naše audioknihy k posluchačům.

Kdo další kromě vás se podílí na vašem podnikání?

Hlavně zákazníci. Na nich to stojí. Když se naše audioknihy nebudou prodávat, jsme nahraní. Nemůžeme růst a vydávat další tituly.

Potom jsou to autoři knih, nakladatelé, agenti, překladatelé, interpreti, nahrávací studia, distributoři, affiliate partneři, programátoři, grafici, reklamní agentury, konzultanti, freelanceři, zkátka hodně lidí a mnoho firem. Já se to všechno snažím řídit a udávat směr.

V čem jste lepší než konkurence?

Co se týče konkurence v prodeji audioknih, tu nemáme. My máme partnery. A ti prodávají naše audioknihy. Jako vydavatel se specializujeme výhradně na rozvojové audioknihy. Máme k nim licenční práva a možnost určovat ceny.

Co se týče audioknih, obsah a nahrávka je u nás na prvním místě. Tam například někteří vydavatelé mírně pokulhávají. Prodáváme taky pouze cca 150 audioknih, schválně. Specializujeme se na osobní rozvoj, byznys a odpočinek.

Jakým tématům se věnujete?

Každá audiokniha vždy obsahuje několik témat, protože všechno souvisí se vším. Někdy se klade větší důraz na produktivitu a soustředění, jindy na projektové řízení a leadership. Jiná audiokniha má za úkol motivovat nebo inspirovat. Věnujeme se však i tématům jako komunikace, psychologie nebo prodejní dovednosti.

Zajímalo by mě, jaký způsobem vybíráte knihy, které budou namluveny?

Téma nás musí zajímat. Potom hodně čteme a hledáme. Obsahově musí být kniha perfektně zvládnutá a posluchači by měla přinést to, co od ní očekává – využitelnost v praxi. Účelem poslechu audioknih není jen získání vědomostí a širšího rozhledu, ale také osvojení konkrétních rad, tipů a technik.

Mohl byste popsat postup, jak jsou knihy namlouvány?

Natáčíme v nahrávacím studiu v Olomouci. Dříve jsem se natáčení pouze účastnil, ale teď si dělám téměř vše sám. Od přípravy textu, natáčení (režie a zvuk), přes postprodukci (střih, korekce) a finální mastering.

Snažíme se natáčet jinak než většina konkurence. Důraz klademe na perfektní nahrávku, která zabere pouze pár dnů ve studiu. Následná postprodukce však zabere týdny práce. K nahrávce v podstatě přistupujeme jako k hudbě. Nahráváme s vysokou hlasitostí a v nejvyšší možné stereo kvalitě.

Jsou vaše audioknihy výhradně v českém jazyce?

Ano, všechny naše audioknihy jsou pouze v češtině. Jiné jazyky a případná expanze na zahraniční trhy je otevřenou možností. Momentálně však nepřipadá v úvahu. Všechno má svůj čas. A já mám teď jiné priority.

Je možné si na vašem e-shopu poslechnout ukázku z libovolné audioknihy?

Samozřejmě, to je základ. Přece nebudete kupovat zajíce v pytli. Na webu si můžete poslechnout krátkou ukázku online nebo si stáhnout celou kapitolu zdarma. Sestavili jsme také kolekci rad, nápadů a triků – opět ke stažení zdarma. Zájemcům e-mailem také týdně zasíláme krátké audio moudra z našich audioknih.

Které tituly patří mezi nejprodávanější?

Nejlépe se u nás prodávají audioknihy zaměřené na produktivitu a psychologii. Dobře se prodávají také audioknihy o managementu, podnikání a prodeji. Je zajímavé, že u distributorů je to úplně jinak. U každého z nich máme jiné bestsellery.

Jakou knihu byste nám k poslechu doporučil a proč?

Tak, jste redaktor. Živíte se psaním. Takže asi něco o copywritingu – Pište jako copywriter od Otta Bohuše, případně Webcopywriting pro samouky od Pavla Šenkapouna. Neuškodí, když si poslechnete něco o psychologii a marketingu – Jak zaujmout hned napoprvé od bratrů Heathových. A určitě Vám přijdou vhod Zbraně vlivu od Roberta Cialdiniho.

Máte vy osobně nějakého oblíbeného autora?

Jednoho? Tak to určitě ne. Přečetl jsem toho opravdu hodně. Co 30?

Kdo patří mezi vaše zákazníky?

Většinou jde o začínající, ale i zkušenější podnikatele. A je celkem jedno, jestli podnikají na volné noze nebo jsou majiteli vlastních firem. Dost početná je také skupina zaměstnanců, kterým jde o kariérní růst, přičemž se jedná o řadové zaměstnance nebo i vrcholový management. A nakonec jsou tu ti, kterým jde hlavně o spokojený život a dostatek volného času. Snažíme se uspokojit potřeby všech zákazníků.

Proč bych si jako podnikatel měl koupit audioknihu právě z vašeho e-shopu?

Protože výhodněji ji těžko seženete někde jinde. Možná u našich distributorů v případě plánovaných akcí. Také, budete naším zákazníkem a získáte komplexní servis a podporu. Ten jiný přístup pocítíte. A to nejdůležitější, když podpoříte přímo nás jako vydavatele, budeme mít mnohem více prostředků pro natáčení nových audioknih. Bude jich více a budou mnohem rychleji. Win-win situace, uděláme deal?

Warren Buffett údajně čte padesát knih ročně, proč by měl dát přednost audioknize před klasickou knihou?

To je jednoduché. Teď údajně přečte 50 knih ročně. Pokud by je poslouchal, „přečetl“ by jich zkrátka víc. Podle audioknižního průzkumu, který letos provedl jeden z našich distributorů, polovina dotázaných uvedla, že se díky audioknihám seznámí s více knihami. A Warren by konečně mohl také nechat oči trochu odpočinout.

Na jaké audioknižní novinky se můžeme těšit?

V únoru plánujeme vydat audioknihu od Golemana, Emoční inteligence. V březnu audioknihu od profesorů na Stanfordu, Designérem vlastního života. Ediční plán na 2018 mám téměř hotový, letos bych chtěl stihnout dalších 10 audioknih. Narodila se nám ale druhá dcera, tak uvidíme.

Jak se snažíte dostat do podvědomí zákazníků? Platíte si například reklamu ve vyhledávačích?

Pohybujeme se výhradně v online prostředí, do offline se moc nehrneme – špatně se to měří. Výkonnostní marketing samozřejmě děláme, a to prostřednictvím různých kanálů (vyhledávače, sociální sítě, aplikace).

Dá se to ale dělat mnohem lépe. Potřebujeme zapracovat na zvýšení konverzního poměru, podílu nákladů na obratu, emailingu, remarketingu, content marketingu, brandingu a PR, SEO, linkbuldingu, affiliate, … To všechno hodit do jednotné marketingové strategie. Z tohoto důvodu jsem si letos střihnul Digisemestr – semestr online marketingu v Praze. Reklamní agentury mě zklamaly, budu si to dělat sám.

Další skvělé rozhovory o byznysu a osobním rozvoji najdete v březnovém tištěném vydání MontyRich

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam