5 úspěšných strategií pro zaškolení nových zaměstnanců

Kvalitní personál vám nevyroste snadno jako dříví v lese, o nováčky je třeba se starat

Start podnikání přináší nespočet výzev - vytváření čtivých webových stránek, spolehlivý zákaznický servis, plánování úspěšných marketingových strategií, samotný prodej služby nebo výrobku a v neposlední řadě i práci s novými zaměstnanci. Právě kvalitní lidský kapitál může oddělit vítěze od poražených.

Hodit firemního novice do vody a říci mu plavej rozhodně nestačí, ani Michael Phelps by nevyhrál 23 zlatých olympijských medailí bez kvalitního trenéra. Bez tréninku by se pravděpodobně nedostal ani na Olympiádu. Se zaškolováním nových zaměstnanců to je podobné. Jak získat z nevybroušeného surového kamenu diamant se dozvíte na následujících řádcích.

1. Nelitujte času věnovaného předávání zkušeností

Z průzkumu prováděného mezi americkými CEO a manažery globálních společností vyplývá, že jejich běžní zaměstnanci se nepodílí na zisku společnosti ani z jedné poloviny, a to je jasné znamení, že dělají něco špatně. S rostoucí velikostí společnosti tvoří její management stále menší procento lidského kapitálu, a proto je důležité know-how společnosti šířit směrem dolů.

Pointou je, že najímání skvělých lidí je k ničemu, pokud jim nevěnujete čas, tak abyste jim předali vlastní zkušenosti a znalosti. Zkrátka je kvalitně zaškolili. Nejhodnotnější se pro společnost stanou ve chvíli, kdy budou dělat práci stejně kvalitně jako vy, snažte se tedy vytvářet kopie sebe samých.

2. Nechte je selhat

Mnoho z manažerů zoufale rozhazuje rukama a kleje, když nejsou jejich zaměstnanci schopni plnit základní úkoly. Většina lidí bohužel není schopna po jedné podrobné instruktáži veškeré požadavky bezchybně implementovat. Je nutné zaměstnance zevrubně instruovat, nechat ho ať si dělá poznámky a pak ho povzbudit nově nabyté informace uvést do praxe.

Kritickým krokem pak je, zůstat se zaměstnancem sedět a skutečně sledovat jak prochází jednotlivé kroky „manuálu“. Většina manažerů to nedělá, protože to považuje za marnění časem, opak je však pravdou. Nový zaměstnanec se musí cítit pod tlakem, musí se bát selhání.

Pak je nechte selhat. Můžete se setkat s výjimkou, pak vám gratuluji, ale většina nových zaměstnanců v nějakém ohledu selže. Klíčové je ujištění, že mají na selhání a chyby právo. Nakonec se znovu posaďte ke stolu a pokyny zopakujte, tentokrát už bude mít nováček mnohem lepší představu o čem je řeč.

3. Přijměte jejich nápady, bez ohledu na to, co si o nich myslíte

Když nastoupí nový zaměstnanec do společnosti, snaží se za sebou co nejdříve zanechat nějakou stopu. Problémem je, že často nemá dostatečně podrobné informace o fungování společnosti nebo odvětví, ve kterém se společnost pohybuje, proto ani nemůže přijít se skvělou ideou nebo inovací. Pokud však s nějakou novinkou přijde, je dobré ji podpořit, a dokonce investovat do nápadu vlastní čas, i když investice neslibuje žádný okamžitý prospěch.

Díky podpoře po prvních selháních často zaměstnanci projevují větší iniciativu a ochotu zkoušet nové věci, což nakonec vede k tomu, že nemají strach prosadit vlastní názor, který může být právě tou budoucí přidanou hodnotou pro společnost.

4. Vyvolejte v zaměstnancích pocit důležitosti

Ani švýcarský hodinový strojek při nefunkčnosti sebemenší součástky nefunguje, pro celek je totiž nesmírně důležitý každý šroubek. Stejně tak důležitý je každý zaměstnanec, a proto je třeba ho přesvědčit o tom, že je nezbytnou součástí firemního soukolí.

Nemůžete od nikoho očekávat, že bude pro společnost odvádět maximální služby bez toho, aniž by pořádně pochopil její fungování. Proto není ztrátou, trávit čas s novými zaměstnanci a informovat je o všem, co je ve společnosti důležité. Cílem je vzbudit pocit, že bez nich by společnost přestala fungovat a navodit snahu odvádět maximální penzum práce.

5. Nečekejte, že budou jako vy

Většina lidí si uvědomuje, jak je důležité jít příkladem. Je třeba inspirovat zaměstnance, aby pracovali s větším zápalem, kreativněji a s větším odhodláním. Toho lze dosáhnout tak, že tyto atributy sami zařadíte do pracovní rutiny, neboť podřízení vaše výkony pozorně sledují.

Současně však nemůžete očekávat, že budou vaši zaměstnanci v pracovním nasazení na stejné úrovni jako vy. Realisticky vzato bude málokterý zaměstnanec dělat tak kvalitní práci jako majitel. Pokud je však jeho příspěvek dostatečně solidní, vzhledem k odměně za oddělanou práci, není třeba si dělat starosti, v opačném případě je třeba přehodnotit strategii ohodnocování zaměstnanců.

Věřím, že pro vás bude těchto 5 tipů z prostředí amerických korporátních firem dostatečně inspirujících a sami je zařadíte do své zaškolovací strategie, pokud jste tak už neučinili.

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam