x
Zapomenuté heslo
Největší česko-slovenská byznysová platforma pro podnikatelé a investory
+420 272 650 781 support@montyrich.cz
Členství

4 fatální chyby, které mohou pohřbít nadějný start up

Mít pouze nápad nestačí, pokud se nevyvarujete opakujícím se chybám, zapláčete nad výdělkem.

12.01.2018 / Patrik Kudláček
Obchodní úspěch vyžaduje kvalitní přípravu. Začínající podnikatel nemusí být nutně mistrovským taktikem či matematickým géniem, potřebuje však kvalitní a promyšlený byznys plán, který představuje základní kámen, kolem kterého je možné vystavět podnikatelské impérium.

Na které věci není radno v počátcích podnikání zapomínat? V knize The Art of Startup Fundraising, je obšírně rozebráno, jak být ostražitý vůči potenciálním chybám a jakým způsobem jim předcházet. Co je třeba podstoupit na cestě za prosperující úspěšnou společností a jak dosáhnout, aby se vaše podnikání stalo stabilní a bezpečnou investicí.

Níže nabízíme seznam zásadních chyb, které často způsobují krach nadějně rozjetých start upů. Pokud na některý z následujících problémů narazíte, dobrou radou je se postavit problému čelem a nenechat se odradit ať se jedná o cokoliv.

Příliš mnoho členů zakládajícího týmu

V případě, že je start up financován z kapes spoluzakladatelů, je možné, že se mezi nimi časem objeví rozepře ve strategických otázkách. Příliš mnoho pravomocí v rukou velkého počtu lidí, tak může být velice problematické a patří mezi hlavní důvody selhání v počátcích podnikání. Získání cizího kapitálu prostřednictvím investorů je ve chvíli, kdy trpíte nedostatkem vlastního kapitálu, rozumnou alternativou.

Bídný marketingový plán

Zvyšování a generování skutečných příjmů si vyžaduje realistickou a dostatečně agresivní marketingovou strategii. Je potřeba prozkoumat trh, najít správný a dostatečně velký tržní segment a na něj pak efektivně cílit vlastní reklamu a propagaci. Je třeba si odpovědět na otázku – jakou máte oproti konkurenci výhodu. Zároveň se v dnešní době určitě neobejdete bez online marketingu. Pokud to není šálek vaší kávy, je nezbytné si zajistit externího marketingového odborníka. Problémem startupů v počátcích bývá nedostatek peněz, nicméně inteligentně investované peníze na marketing se vždycky vrátí v podobě vyšších tržeb.

Nedostatek informací o daném odvětví

Na první pohled máte perfektní nápad, ale po čase zjistíte, že trh, kterému jste se chtěli věnovat, funguje jinak, než jste očekávali. Není tak dobrým nápadem se pouštět do úplně neprobádaných vod. V dnešní žraločí konkurenci je právě perfektní znalost prostřední tenkou hranicí mezi úspěchem a neúspěchem.

Investoři se neúčastní dalšího financování

Situace, kdy se investoři odmítnou zúčastnit dodatečného financování společnosti, může být známkou toho, že něco neprobíhá, tak jak by mělo. Pokud mají k pochybám dobrý důvod, raději proaktivně zajistěte vyřešení problémů, než abyste s nimi tvrdohlavě bojovali. Dobrým způsobem, jak tomuto problému předejít, je předávání kvalitních kvartálních zpráv, které pro své investory připravíte. Není od věci zde zmínit klíčové strategie a další směřování byznysu, což může vytvořit vzájemnou důvěru a prohloubit obchodní vztah.

Výše zmíněné problémy, mohou řadě podnikatelů připadat jako triviální samozřejmosti, ale občas je dobré si právě tyto samozřejmosti připomenout, neboť na ně lidé zapomínají nebo je podceňují. Často je to právě dodržování základních pravidel, které oddělují zrno od plev. Je krutým faktem, že v prvním roce podnikaní zkrachuje 90 procent společností a pouze jedna ze sta dosáhne dlouhodobého úspěchu.

Jak můžeme vidět na příkladech z minulosti, mezi setinou úspěšných můžete být i vy, Steve Jobs také začínal v garáži, podobně jako Bill Gates. Abyste ale mohli jejich velkolepý příběh zopakovat, je třeba se vyhnout základním chybám, mít snahu, odhodlání, správné „know-how“ a možná i trochu toho štěstí.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 3/5

Článek

Rozhovor s Jiřím Plíškem – předsedou představenstva Buřinky

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 2/5

Článek

Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

Článek

5 největších výzev, kterým čelí každý malý podnik. Jak je zvládnout?

Podnikání není procházka růžovým sadem, zejména v začátku

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 390 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Rozhovor s Tomášem Kořínkem – předsedou představenstva ČMSS

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 1/5

Článek

Strategie k udržení zaměstnanců v době akutního nedostatku pracovní síly

S nezaměstnaností na bodu mrazu se nábor nových lidí mění v otevřenou válku

Článek
Další články z rubriky Podnikání