x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Byznys v éře disrupce (3.): Digitální platformy pro tradiční byznys

Jak sdílená ekonomika mění svět

10.01.2018 / Roman Peterka
Změny v zaběhaných způsobech a nové pořádky do řady oborů byznysu nepřinášejí jen možnosti automatizace a robotizace. V mnoha oborech musí zavedení hráči čelit nové konkurenci v podobě digitálních platforem, které otevírají vstup do byznysu obrovskému množství dalších hráčů. Moderní a sexy označení pro tyto modely zní „sdílená ekonomika“, v principu jde nicméně hlavně o způsob, jak efektivně propojit nabídku a poptávku a vydělat na provizi za zprostředkování.

Zažili to hoteliéři s nástupem Airbnb, taxikáři s nástupem Uberu. Najednou se pro ně stal konkurencí každý, kdo měl volný byt k pronajmutí (Airbnb) nebo auto (Uber). Reakce stávajících hráčů byla v obou případech obdobná – volání po zákazu nebo výrazné regulaci podnikání těchto platforem. Což se částečně povedlo. Online platformy zprostředkovávající vztah mezi nabídkou a poptávkou pronikají ale i do dalších oblastí podnikání. Dá se říct, že se tu hledá „další velká věc“. A po dopravě a ubytování začínají být na řadě služby.

Úklid jako sexy byznys?

Byznysovým hitem blízké budoucnosti se možná stane i další z oborů, které se v současnosti vyznačují hlavně nízkými maržemi a nízkými mzdami: úklid a obecně služby v domácnosti. V Česku zkouší tento obor proměnit startup LidskáSíla, v mnohem větším měřítku se ale na toto pole pustil německý startup Helpling, který je jedním z projektů, jenž vzešel ze slavné berlínské startupové „dílny“ Rocket Internet.

„Úklidový byznys sice není na první pohled atraktivní, jako kdybychom se pustili třeba na pole módního oblečení nebo tak. Z byznysového pohledu je ale neuvěřitelně sexy – je jen málo tržních segmentů, které by byly větší, než segment služeb pro domácnost. A úklidové služby jsou základem tohoto segmentu,“ říká CEO startupu Helpling Benedict Franke.

„Tenhle segment představuje z globálního měřítka příležitost v rozsahu 800 miliard dolarů, to je byznys, který se velikostí obratu může rovnat s Amazonem. Trh je již dnes obrovský a do budoucna ještě poroste, s tím, jak i v zemích, kde není zvykem nechat si doma uklízet, roste podíl žen na pracovním trhu a s tím potřeba zajistit domácí práce někým jiným, a také v důsledku stárnutí společnosti,“ míní.

Místo modelu úklidových agentur přišli s online platformou v podobě „dozorovaného“ marketplace – tedy platformy, která zprostředkovává nabídku úklidových služeb s poptávkou po nich a zároveň se snaží zajišťovat určitou úroveň garance kvality v oblasti nabídky. A po technické stránce zajišťuje (podobně jako Uber nebo Airbnb) všechny praktické záležitosti, jako je vyúčtování, platba za službu a výplata peněz poskytovateli služby.

Úklid je jen začátek. „Chtěli jsme se nejprve soustředit na vybudování jedné komplexní vertikály a zvolili jsme tu úklidovou. Úklid je totiž vstupní bod do domácností. Jde o službu s největší frekvencí, úklid domácnosti potřebujete obvykle aspoň jednou týdně. Tím získáváte velmi silný vztah se zákazníkem a jeho důvěru. V případě služeb v domácnosti vstupujete do intimního prostoru, a pokud se vám podaří získat důvěru zákazníka, že k sobě pustí někoho na úklid, můžete na to už pak snadněji navázat další služby v domácnosti,“ vysvětluje Benedict.

Přečtěte si také
Byznys v éře disrupce (1.): Jak technologie mění svět

Start-up měnící svět pojištění

S nástupem nových byznys modelů založených na online platformách musí počítat tradiční hráči i v oblasti financí. Po peer-to-peer půjčkách přichází na řadu i další segment finančního trhu, jeden z nejkonzerva­tivnějších vůbec – pojišťovnictví. Průkopníkem modelu na bázi peer-to-peer je český pojišťovací startup První klubová pojišťovna. Model je založený na „vzájemnosti“ – pojištěnci, kteří se musí nejprve stát členy „klubu“, vkládají peníze za pojistné do společného fondu. Z něj se při škodách vyplácí plnění, podobně jako u klasické pojišťovny. Jenže navíc, pokud nemají v průběhu roku žádnou škodu, mohou – na rozdíl od klasického pojištění – obdržet část zisku zpět.

„My si vezmeme vždy jen svých 17 procent – zbytek jsou výplaty škod a co zbyde, rozdělíme mezi členy, což jsou pojistníci,“ vysvětluje princip fungování Marek Oravski.

Na začátku byla myšlenka, že současný model fungování pojišťoven je obrovsky nehospodárný. „Když se díváte do výkazů pojišťoven a spočítáte si, kolik se vybere na pojistném a vyplatí na škodách, zjistíte, že zbývá velká suma peněz, která se ale poztrácí někde cestou a do zisku pojišťovny se nedostane – jde o peníze, které odtečou v průběhu likvidace, protože servisy si vykážou víc, než by skutečně měly a podobně, což je dáno tím, že lidé k penězům pojišťovny přistupují jako k cizím, nikoli jako ke svým. Velká část peněz odteče také v provizích různým zprostředkovatelům, jako jsou finanční poradci, na akvizici klientů,“ vysvětluje.

Ve spolupráci s dalšími třemi společníky dal dohromady model, který je novátorský, v podstatě jde ale o návrat ke kořenům pojišťovnictví – k vzájemnosti. Klient je zároveň podílníkem v pojišťovně, pokud se daří předcházet škodám, dostane na konci roku vyplacen svůj podíl ze zisku.

Přečtěte si také
Byznys v éře disrupce (2.): Na trase mezi výrobcem a zákazníkem

Jak říká Marek Oravski, nejtěžší nebylo tento model vymyslet – byť pro něj neměl žádnou inspiraci odjinud, v tomhle jsou v První klubové pojišťovně skutečnými průkopníky – a dokonce ani sehnat investora. Nejtěžší bylo získat licenci od České národní banky, bez které nemůže pojišťovna vůbec začít existovat. Pojišťovnictví je silně regulovaný obor, podobně jako bankovnictví, a možná ještě víc. A byť se zakladatelům První klubové pojišťovny celkem dařilo vysvětlit všem moudrým hlavám v ČNB, že to, co mají v úmyslu rozjet, má hlavu a patu a je to v souladu se všemi legislativními požadavky kladenými na pojišťovací společnost, trval celý proces získání licence rok a půl.

Ještě před ČNB se jim podařilo přesvědčit o potenciálu svého projektu investiční skupinu RSJ – majoritním akcionářem je investiční fond RSJ Private Equity. Spojení s tímto investorem pak bylo také důležitým faktorem pro získání licence. „RSJ je licencovaný subjekt Českou národní bankou pro celý svět a je to jeden z největších regulovaných subjektů, takže to také hrálo svou roli,“ říká Marek Oravski.

Zatím je projekt v růstové fázi a nevydělává. Počet klientů ale roste a do čtyř let od startu by měl dospět bodu obratu, kdy výnosy pokryjí provozní náklady a projekt bude generovat i zisk. Nakolik promění svět pojištění, si zatím Marek Oravski tak docela odhadovat netroufá. „To, že jsme nízkonákladoví a online, může být inspirací i pro tradiční pojišťovny, posílení principu vzájemnosti v nějaké formě také. Nakolik ale způsobíme skutečnou disrupci standardního modelu fungování pojišťoven, nebo zda budeme jen doplňkem ke klasickému trhu, na tyto předpovědi je zatím brzy,“ říká. „I kdybychom si měli ukrojit jen 2 procenta z trhu, bude to pro nás paráda. Ale pokud by se nám podařilo udělat skutečnou díru do světa a zcela změnit fungování trhu, určitě nám to vadit nebude,“ dodává s úsměvem.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

MontyRich Business Night #28

Tradiční MontyRich byznysové setkání

Článek

Z pana energetika majitelem internetové televize

Kamil Ouška míří do Evropy, stane se OBBOD konkurencí Netflixu?

Článek

7 chyb, které mohou odradit zákazníky vašeho e-shopu. Jak se jim vyhnout?

Vysoká návštěvnost internetového obchodu přijde vniveč, pokud se nestanou z návštěvníků klienti

Článek

Vlastní McDonald's nebo CrossCafe? Přečtěte si návod, jak začít podnikat v rámci franchisingu

1. díl seriálu

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Chcete vést efektivní porady? Bezos, Jobs a Branson poradí

Pohled největších byznys mozků na to, jak vést porady efektivněji

Článek

Bonjour, Victor!

MontyRich Leden 2018

Článek
Další články z rubriky Podnikání