Byznys v éře disrupce (3.): Digitální platformy pro tradiční byznys

Jak sdílená ekonomika mění svět

Změny v zaběhaných způsobech a nové pořádky do řady oborů byznysu nepřinášejí jen možnosti automatizace a robotizace. V mnoha oborech musí zavedení hráči čelit nové konkurenci v podobě digitálních platforem, které otevírají vstup do byznysu obrovskému množství dalších hráčů. Moderní a sexy označení pro tyto modely zní „sdílená ekonomika“, v principu jde nicméně hlavně o způsob, jak efektivně propojit nabídku a poptávku a vydělat na provizi za zprostředkování.

Zažili to hoteliéři s nástupem Airbnb, taxikáři s nástupem Uberu. Najednou se pro ně stal konkurencí každý, kdo měl volný byt k pronajmutí (Airbnb) nebo auto (Uber). Reakce stávajících hráčů byla v obou případech obdobná – volání po zákazu nebo výrazné regulaci podnikání těchto platforem. Což se částečně povedlo. Online platformy zprostředkovávající vztah mezi nabídkou a poptávkou pronikají ale i do dalších oblastí podnikání. Dá se říct, že se tu hledá „další velká věc“. A po dopravě a ubytování začínají být na řadě služby.

Úklid jako sexy byznys?

Byznysovým hitem blízké budoucnosti se možná stane i další z oborů, které se v současnosti vyznačují hlavně nízkými maržemi a nízkými mzdami: úklid a obecně služby v domácnosti. V Česku zkouší tento obor proměnit startup LidskáSíla, v mnohem větším měřítku se ale na toto pole pustil německý startup Helpling, který je jedním z projektů, jenž vzešel ze slavné berlínské startupové „dílny“ Rocket Internet.

„Úklidový byznys sice není na první pohled atraktivní, jako kdybychom se pustili třeba na pole módního oblečení nebo tak. Z byznysového pohledu je ale neuvěřitelně sexy – je jen málo tržních segmentů, které by byly větší, než segment služeb pro domácnost. A úklidové služby jsou základem tohoto segmentu,“ říká CEO startupu Helpling Benedict Franke.

„Tenhle segment představuje z globálního měřítka příležitost v rozsahu 800 miliard dolarů, to je byznys, který se velikostí obratu může rovnat s Amazonem. Trh je již dnes obrovský a do budoucna ještě poroste, s tím, jak i v zemích, kde není zvykem nechat si doma uklízet, roste podíl žen na pracovním trhu a s tím potřeba zajistit domácí práce někým jiným, a také v důsledku stárnutí společnosti,“ míní.

Místo modelu úklidových agentur přišli s online platformou v podobě „dozorovaného“ marketplace – tedy platformy, která zprostředkovává nabídku úklidových služeb s poptávkou po nich a zároveň se snaží zajišťovat určitou úroveň garance kvality v oblasti nabídky. A po technické stránce zajišťuje (podobně jako Uber nebo Airbnb) všechny praktické záležitosti, jako je vyúčtování, platba za službu a výplata peněz poskytovateli služby.

Úklid je jen začátek. „Chtěli jsme se nejprve soustředit na vybudování jedné komplexní vertikály a zvolili jsme tu úklidovou. Úklid je totiž vstupní bod do domácností. Jde o službu s největší frekvencí, úklid domácnosti potřebujete obvykle aspoň jednou týdně. Tím získáváte velmi silný vztah se zákazníkem a jeho důvěru. V případě služeb v domácnosti vstupujete do intimního prostoru, a pokud se vám podaří získat důvěru zákazníka, že k sobě pustí někoho na úklid, můžete na to už pak snadněji navázat další služby v domácnosti,“ vysvětluje Benedict.

Přečtěte si také
Byznys v éře disrupce (1.): Jak technologie mění svět
Rozšířená realita mění svět práce

Start-up měnící svět pojištění

S nástupem nových byznys modelů založených na online platformách musí počítat tradiční hráči i v oblasti financí. Po peer-to-peer půjčkách přichází na řadu i další segment finančního trhu, jeden z nejkonzerva­tivnějších vůbec – pojišťovnictví. Průkopníkem modelu na bázi peer-to-peer je český pojišťovací startup První klubová pojišťovna. Model je založený na „vzájemnosti“ – pojištěnci, kteří se musí nejprve stát členy „klubu“, vkládají peníze za pojistné do společného fondu. Z něj se při škodách vyplácí plnění, podobně jako u klasické pojišťovny. Jenže navíc, pokud nemají v průběhu roku žádnou škodu, mohou – na rozdíl od klasického pojištění – obdržet část zisku zpět.

„My si vezmeme vždy jen svých 17 procent – zbytek jsou výplaty škod a co zbyde, rozdělíme mezi členy, což jsou pojistníci,“ vysvětluje princip fungování Marek Oravski.

Na začátku byla myšlenka, že současný model fungování pojišťoven je obrovsky nehospodárný. „Když se díváte do výkazů pojišťoven a spočítáte si, kolik se vybere na pojistném a vyplatí na škodách, zjistíte, že zbývá velká suma peněz, která se ale poztrácí někde cestou a do zisku pojišťovny se nedostane – jde o peníze, které odtečou v průběhu likvidace, protože servisy si vykážou víc, než by skutečně měly a podobně, což je dáno tím, že lidé k penězům pojišťovny přistupují jako k cizím, nikoli jako ke svým. Velká část peněz odteče také v provizích různým zprostředkovatelům, jako jsou finanční poradci, na akvizici klientů,“ vysvětluje.

Ve spolupráci s dalšími třemi společníky dal dohromady model, který je novátorský, v podstatě jde ale o návrat ke kořenům pojišťovnictví – k vzájemnosti. Klient je zároveň podílníkem v pojišťovně, pokud se daří předcházet škodám, dostane na konci roku vyplacen svůj podíl ze zisku.

Přečtěte si také
Byznys v éře disrupce (2.): Na trase mezi výrobcem a zákazníkem
Aneb když roboti doručují

Jak říká Marek Oravski, nejtěžší nebylo tento model vymyslet – byť pro něj neměl žádnou inspiraci odjinud, v tomhle jsou v První klubové pojišťovně skutečnými průkopníky – a dokonce ani sehnat investora. Nejtěžší bylo získat licenci od České národní banky, bez které nemůže pojišťovna vůbec začít existovat. Pojišťovnictví je silně regulovaný obor, podobně jako bankovnictví, a možná ještě víc. A byť se zakladatelům První klubové pojišťovny celkem dařilo vysvětlit všem moudrým hlavám v ČNB, že to, co mají v úmyslu rozjet, má hlavu a patu a je to v souladu se všemi legislativními požadavky kladenými na pojišťovací společnost, trval celý proces získání licence rok a půl.

Ještě před ČNB se jim podařilo přesvědčit o potenciálu svého projektu investiční skupinu RSJ – majoritním akcionářem je investiční fond RSJ Private Equity. Spojení s tímto investorem pak bylo také důležitým faktorem pro získání licence. „RSJ je licencovaný subjekt Českou národní bankou pro celý svět a je to jeden z největších regulovaných subjektů, takže to také hrálo svou roli,“ říká Marek Oravski.

Zatím je projekt v růstové fázi a nevydělává. Počet klientů ale roste a do čtyř let od startu by měl dospět bodu obratu, kdy výnosy pokryjí provozní náklady a projekt bude generovat i zisk. Nakolik promění svět pojištění, si zatím Marek Oravski tak docela odhadovat netroufá. „To, že jsme nízkonákladoví a online, může být inspirací i pro tradiční pojišťovny, posílení principu vzájemnosti v nějaké formě také. Nakolik ale způsobíme skutečnou disrupci standardního modelu fungování pojišťoven, nebo zda budeme jen doplňkem ke klasickému trhu, na tyto předpovědi je zatím brzy,“ říká. „I kdybychom si měli ukrojit jen 2 procenta z trhu, bude to pro nás paráda. Ale pokud by se nám podařilo udělat skutečnou díru do světa a zcela změnit fungování trhu, určitě nám to vadit nebude,“ dodává s úsměvem.

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam