Chcete vybudovat globální byznys jako Ray Kroc? Jeho odkaz funguje i dnes

Ray Kroc odešel ze světa již před 33 lety, stále nás však může v mnohém inspirovat

Na následujících řádcích si přečtete příběh člověka, který neměl předem prošlapanou cestu k úspěchu. Naopak, přečtete si příběh muže, jenž se z pozice outsidera vypracoval, nevzdal, a nakonec ke štěstí přišel. Jeho odkaz lze zahlédnout ve městech po celém světě takřka na každém rohu.

Hlavní postavou je Ray Kroc, kontroverzní zakladatel McDonald’s, který zemřel v lednu před třiatřiceti lety. Ray Kroc byl nezdolný obchodník s obrovsky silnou vůlí, který se snažil až do 51 let prosadit jako prodejce, než se rozhodl vstoupit do restauračního byznysu.

Jaký měl Ray Kroc přístup k životu přibližuje řada jeho citátů. O svém pohledu na štěstí hovoří takto: "Vždy jsem věřil, že každý člověk vytváří své vlastní štěstí a je zodpovědný za vlastní problémy. Štěstí je výsledkem tvrdé práce a prolitého potu. Čím více člověk pracuje, tím více štěstí se mu také dostane.“

Život

Ray se narodil v roce 1902 v Chicagu dvěma původem českým emigrantům. V dětství byl velice hyperaktivní a jeho matka si s ním příliš nevěděla rady. Ve čtrnácti letech dospěl k názoru, že mu škola nepřináší praktické znalosti a proto jí zanechal. Ne zrovna ideální kariérní začátek.

Od mládí se u něho projevovala touha stát se obchodníkem, možná proto, že o této práci nic nevěděl. Neznalost a nedostatek zkušeností však dokázal nahradit svou zarputilostí a pozitivním životním postojem. V roce 1922 začal pracovat ve společnosti Lily Tulip prodávající papírové šálky, což dnes možná nezní příliš sexy, ale Ray v tomto oboru viděl velký potenciál a díky své pracovitosti, kdy neúnavně obchodoval i 18 hodin denně, se vypracoval až na pozici nejvýše postaveného obchodního zástupce. Ačkoli v tomto byznysu vydržel dalších 15 let a připsal si mnoho prodejních rekordů, kvůli narůstajícím třenicím a stereotypu se nakonec rozhodl pracovní místo opustit a začít hledat nové výzvy.

McDonald's

Po krátkém hledání se nakonec Ray vrhl do nepříliš úspěšného prodeje mixéru na výrobu mléčných koktejlů. A zde konečně začíná příběh o globálním úspěchu chudého českého rodáka. Při jedné ze svých obchodních cest do Los Angeles narazil na restauraci McDonald’s. Disciplína, pořádek a rychlost s jakou byla restaurace provozována, ho na první pohled naprosto ohromila. Nikdy předtím nic podobného neviděl a rychle si uvědomil, že takový koncept by mohl mít obrovský úspěch minimálně po celých spojených státech. Okamžitě si domluvil schůzku s bratry McDonaldovými a díky svému obchodnímu umu se mu podařilo vyjednat koncesi na provoz restaurací po celých Spojených státech.

V roce 1955 pak otevřel svou první provozovnu McDonald´s. Počáteční expanze byla samozřejmě spojena s řadou problémů – od architektury budov až po nedokonalosti v chuti hranolek. S odhodlaností a pracovitostí jemu vlastní veškeré nedostatky odstraňoval, přičemž jeho vizí byla síť restaurací vyhlášených svou kvalitou, obsluhou a čistotou. Díky svému puntičkářství vyladil veškeré drobnosti, které by ve finále kazily dokonalý dojem z restaurace. Podařilo se mu také vypracovat plán zaškolovaní všech majitelů koncesí, tak aby byly všechny restaurace vyladěny dle stejného konceptu. Z této doby pochází i citát: "Věřím v Boha, v rodinu a v McDonald’s, ale v práci je pořadí opačné.“

Za pár let už si byl opravdu jistý, že provozuje dokonalý byznys s obrovským potenciálem. Mělo to však jeden malý háček – byznys dosud nebyl jeho. Rozhodl se tedy vše vsadit na budoucnost svých restaurací McDonald’s a vyplatil původní společníky ze smlouvy. Odstupné představovalo v té době ohromujících 2,7 milionů dolarů. Původním plánem bylo zadlužit se na 30 let, díky enormnímu rozvoji společnosti se však podařilo uhradit veškeré závazky již za 11 let.

Odkaz

Rayův život je příběhem úspěchu, který je výsledkem maximálního odhodlání, neustálého úsilí a víry, která ho nakonec dovedla k triumfu. Tento potomek českých imigrantů strávil celých 17 let prodejem papírových kelímků, aby se následně jen tak tak uživil donquichotským prodejem mixérů do řetězců rychlého občerstvení. Teprve až ve svých 51 letech objevil velkou životní příležitost a té se dokázal se zarputilostí sobě vlastní chytit. Nejenže vytvořil úspěšnou síť restaurací, podařilo se mu vybudovat obchodní značku, která se stala symbolem Spojených států podobně jako vlajka s pruhy a hvězdami nebo Socha svobody.

Co si z celého příbehu odnést?

  • Vždy buďte připraveni a mějte oči otevřené, příležitost na vás může čekat za rohem, jen je třeba si ji všimnout a ihned jednat.
  • Nikdy se nevzdávejte, s každým dalším neúspěchem roste šance, že příště už budete úspěšní. Tento český rodák je reálným příkladem toho, že někdy je třeba notná dávka trpělivosti, na svojí příležitost si musel zkrátka počkat.
  • Ray byl průměrným dítětem českých emigrantů bez extra talentu. Díky svému odhodlání, zarputilosti a touze po úspěchu dokázal zbohatnout a nechat za sebou celosvětový odkaz.

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam