x
Zapomenuté heslo
Největší česko-slovenská byznysová platforma pro podnikatelé a investory
+420 272 650 781 support@montyrich.cz
Členství

Chcete vybudovat globální byznys jako Ray Kroc? Jeho odkaz funguje i dnes

Ray Kroc odešel ze světa již před 33 lety, stále nás však může v mnohém inspirovat

05.01.2018 / Patrik Kudláček
Na následujících řádcích si přečtete příběh člověka, který neměl předem prošlapanou cestu k úspěchu. Naopak, přečtete si příběh muže, jenž se z pozice outsidera vypracoval, nevzdal, a nakonec ke štěstí přišel. Jeho odkaz lze zahlédnout ve městech po celém světě takřka na každém rohu.

Hlavní postavou je Ray Kroc, kontroverzní zakladatel McDonald’s, který zemřel v lednu před třiatřiceti lety. Ray Kroc byl nezdolný obchodník s obrovsky silnou vůlí, který se snažil až do 51 let prosadit jako prodejce, než se rozhodl vstoupit do restauračního byznysu.

Jaký měl Ray Kroc přístup k životu přibližuje řada jeho citátů. O svém pohledu na štěstí hovoří takto: "Vždy jsem věřil, že každý člověk vytváří své vlastní štěstí a je zodpovědný za vlastní problémy. Štěstí je výsledkem tvrdé práce a prolitého potu. Čím více člověk pracuje, tím více štěstí se mu také dostane.“

Život

Ray se narodil v roce 1902 v Chicagu dvěma původem českým emigrantům. V dětství byl velice hyperaktivní a jeho matka si s ním příliš nevěděla rady. Ve čtrnácti letech dospěl k názoru, že mu škola nepřináší praktické znalosti a proto jí zanechal. Ne zrovna ideální kariérní začátek.

Od mládí se u něho projevovala touha stát se obchodníkem, možná proto, že o této práci nic nevěděl. Neznalost a nedostatek zkušeností však dokázal nahradit svou zarputilostí a pozitivním životním postojem. V roce 1922 začal pracovat ve společnosti Lily Tulip prodávající papírové šálky, což dnes možná nezní příliš sexy, ale Ray v tomto oboru viděl velký potenciál a díky své pracovitosti, kdy neúnavně obchodoval i 18 hodin denně, se vypracoval až na pozici nejvýše postaveného obchodního zástupce. Ačkoli v tomto byznysu vydržel dalších 15 let a připsal si mnoho prodejních rekordů, kvůli narůstajícím třenicím a stereotypu se nakonec rozhodl pracovní místo opustit a začít hledat nové výzvy.

McDonald's

Po krátkém hledání se nakonec Ray vrhl do nepříliš úspěšného prodeje mixéru na výrobu mléčných koktejlů. A zde konečně začíná příběh o globálním úspěchu chudého českého rodáka. Při jedné ze svých obchodních cest do Los Angeles narazil na restauraci McDonald’s. Disciplína, pořádek a rychlost s jakou byla restaurace provozována, ho na první pohled naprosto ohromila. Nikdy předtím nic podobného neviděl a rychle si uvědomil, že takový koncept by mohl mít obrovský úspěch minimálně po celých spojených státech. Okamžitě si domluvil schůzku s bratry McDonaldovými a díky svému obchodnímu umu se mu podařilo vyjednat koncesi na provoz restaurací po celých Spojených státech.

V roce 1955 pak otevřel svou první provozovnu McDonald´s. Počáteční expanze byla samozřejmě spojena s řadou problémů – od architektury budov až po nedokonalosti v chuti hranolek. S odhodlaností a pracovitostí jemu vlastní veškeré nedostatky odstraňoval, přičemž jeho vizí byla síť restaurací vyhlášených svou kvalitou, obsluhou a čistotou. Díky svému puntičkářství vyladil veškeré drobnosti, které by ve finále kazily dokonalý dojem z restaurace. Podařilo se mu také vypracovat plán zaškolovaní všech majitelů koncesí, tak aby byly všechny restaurace vyladěny dle stejného konceptu. Z této doby pochází i citát: "Věřím v Boha, v rodinu a v McDonald’s, ale v práci je pořadí opačné.“

Za pár let už si byl opravdu jistý, že provozuje dokonalý byznys s obrovským potenciálem. Mělo to však jeden malý háček – byznys dosud nebyl jeho. Rozhodl se tedy vše vsadit na budoucnost svých restaurací McDonald’s a vyplatil původní společníky ze smlouvy. Odstupné představovalo v té době ohromujících 2,7 milionů dolarů. Původním plánem bylo zadlužit se na 30 let, díky enormnímu rozvoji společnosti se však podařilo uhradit veškeré závazky již za 11 let.

Odkaz

Rayův život je příběhem úspěchu, který je výsledkem maximálního odhodlání, neustálého úsilí a víry, která ho nakonec dovedla k triumfu. Tento potomek českých imigrantů strávil celých 17 let prodejem papírových kelímků, aby se následně jen tak tak uživil donquichotským prodejem mixérů do řetězců rychlého občerstvení. Teprve až ve svých 51 letech objevil velkou životní příležitost a té se dokázal se zarputilostí sobě vlastní chytit. Nejenže vytvořil úspěšnou síť restaurací, podařilo se mu vybudovat obchodní značku, která se stala symbolem Spojených států podobně jako vlajka s pruhy a hvězdami nebo Socha svobody.

Co si z celého příbehu odnést?

  • Vždy buďte připraveni a mějte oči otevřené, příležitost na vás může čekat za rohem, jen je třeba si ji všimnout a ihned jednat.
  • Nikdy se nevzdávejte, s každým dalším neúspěchem roste šance, že příště už budete úspěšní. Tento český rodák je reálným příkladem toho, že někdy je třeba notná dávka trpělivosti, na svojí příležitost si musel zkrátka počkat.
  • Ray byl průměrným dítětem českých emigrantů bez extra talentu. Díky svému odhodlání, zarputilosti a touze po úspěchu dokázal zbohatnout a nechat za sebou celosvětový odkaz.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 3/5

Článek

Rozhovor s Jiřím Plíškem – předsedou představenstva Buřinky

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 2/5

Článek

Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

Článek

5 největších výzev, kterým čelí každý malý podnik. Jak je zvládnout?

Podnikání není procházka růžovým sadem, zejména v začátku

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 390 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Rozhovor s Tomášem Kořínkem – předsedou představenstva ČMSS

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 1/5

Článek

Strategie k udržení zaměstnanců v době akutního nedostatku pracovní síly

S nezaměstnaností na bodu mrazu se nábor nových lidí mění v otevřenou válku

Článek
Další články z rubriky Podnikání