Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Ekonomice se daří, byznysy jsou v rozkvětu a platy rostou snad všem. Není překvapením, že se mnoho firem v takové situaci potýká s nedostatkem lidí. Možný lék na tento problém leží v zahraničí.

Lidé, kteří hledají lepší práci, využívají přílěžitostí, zatímco firmy se trápí. Data nám říkají, že takto nízkou nezaměstnanost jsme jako Česká republika měli pouze v letech 2007 a 2008. Podle ManpowerGroup nemůže najít vhodné kandidáty na volné pozice zhruba třetina firem.

Námezdní síla?

Moudří lidé kladou do veřejného prostoru otázku, co nastane s londýnskou výstavbou, až Británie plně pocítí důsledky Brexitu. V Londýně totiž polovina všech pracovníků na stavbách pochází ze zahraničí.

V Česku se samozřejmě o tak velký poměr nejedná a ačkoli zde podle Českého statistického úřadu až třetina cizinců vykonává nekvalifikovanou činnost, firmy se schylují k náboru v zahraničí i v případě kvalifikovaných li­dí.

„Nejčastěji [firmy] nabírají zahraniční zaměstnance na pozice operátorů výroby a logistiky, IT specialisty, top manažery, projektové manažery a jazykově dobře vybavené zaměstnance mezinárodních center sdílených služeb a zákaznického servisu, kterých jsou v ČR desítky,“ říká Martin Jánský, provozní ředitel Manpower. Spektrum chybějících kandidátů je tak vskutku široké.

LinkedIn a Skype (ne vždy) k vašim službám

Jak ty správné lidi oslovit? Tak může znít první otázka, která v případě zahraničního náboru přijde na mysl. Situace přechodu mnoha HR procesů do online prostředí lze využít pouze v případě oslovení kvalifikovaných zaměstnanců.

Dostat se ke vhodnému projektovému manažerovi nebo k programátorovi tak může znamenat “pouhé” projíždění a interakce na LinkedInu. Pohovor s kandidátem můžete vést na Skypu, čímž se jednak přesvědčíte o jeho znalostech, ale také sjednodíte vzájemná očekávání.

Tato metoda přestává být efektivní v momentě, kdy řešíte nábor nekvalifikovaných lidí. Potenciální zaměstnance do výroby nebo na stavby nejlépe oslovíte v místě jejich bydliště či pobytu. Často to funguje tak, že první zahraniční pracovníci vám za odměnu doporučí další lidi z jejich regionu. Dostat se k prvním příchozím ale rozhodně není snadné a pokud do procesu nechcete investovat vlastní čas, je dobré využít služeb agentury.

Pakliže se držíte zásady DIY, můžete se za náborem vydat na Ukrajinu, odkud k nám historicky putuje spousta pracovníků, kteří platí za spolehlivé. Jedinou nevýhodou je vízová povinnost. Hrajete-li o čas, zvolte zemi EU jako je například Bulharsko nebo Polsko.

Pro usnadnění a zrychlení celého procesu je naprosto zásadní, aby vám asistoval člověk s patřičnými jazykovými znalostmi. Spoléhat se na angličtinu rozhodně nedoporučejeme. Dle lokálních informačních zdrojů pak zjistíte, kde panuje velká nezaměstnanost nebo z kterých míst již lidé pracovat do zahraničí odešli.

Rostoucí agenda i náklady

I když se vám podaří ty správné lidi najít, nemáte ještě zcela vyhráno. Čeká na vás spousta povinností převážně úředního a organizačního charakteru.

Budoucím zaměstnancům je třeba zajistit dopravu do Česka, víza, ubytování, ale i například vstupní lékařské prohlídky. Samozřejmostí je také přítomnost tlumočníka pro první měsíce pobytu. Je také na vás postarat se o to, aby se na pracovišti nedocházelo k projevům xenofobie, což v kontextu momentálního záchvěvu (pseudo)patriotismu může být vskutku složité.

Je také nutné myslet na to, že i nekvalifikovaní zaměstnanci z ciziny očekávají určitý standard. Ten lze vyčíslit jako hrubou mzdu mezi 19 a 23 tisíci korunami bez presčasů i jako vybavené (pračka, kuchyňské zařízení) ubytování s Wi-Fi připojením. Model, který je praktikován v Dubaji nebo v Saudské Arábii, kdy pracovníci z Bangladéše žijí v otrockých podmínkách, pochopitelně nepřipadá v úvahu a ani by vám na něj nikdo nepřistoupil.

Podle Manpower je pak běžné, že v případě kvalifikovaných zaměstnanců poskytuje zaměstnavatel incentivu ve výši alespoň 1000 Eur, což (částečně) pokryje náklady na dopravu. Následná pomoc s hledáním vhodného bydlení se považuje za samozřejmost.

„U kvalifikovaných pracovníků a manažerů je často nepsaným pravidlem nalezení pracovního uplatnění i pro partnerku, protože to často bývá manželka, kdo rozhoduje o relokaci do jiné země,“ dodává Jánský.

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam