x
Zapomenuté heslo
Největší česko-slovenská byznysová platforma pro podnikatelé a investory
+420 272 650 781 support@montyrich.cz
Členství

Jak proměnit nápad ve startup během několika dnů?

Od validace k prototypu

05.09.2017 / Zdravko Krstanov
Nevědomost, jak postupovat v případě nápadu na byznys, je vlastní mnoha lidem. První kroky přitom nepředstavují nic složitého a může jít dokonce o záležitost několika dnů. Jak na to?

Na počátku vaší cesty je idea. Nápad na to, jak něco změnit. Možná se už vidíte na obálce byznysového magazínu, v hvězdných panelových diskuzích nebo na pultech knihkupectví. A možná byste pouze jen rádi dělali, co vás baví. Ať už jsou vaše ambice jakékoli, je důležité si uvědomit, že hromady takových nápadů nosí s téměř absolutní jistotou většina lidí na světě. Filtrovat se začnou v momentě, kdy se má přejít od nápadu k činům.

Řeším něčí problém?

Na úplném začátku je potřeba zjistit, zda opravdu řešíte něcí problém, respektive zda pro váš produkt či službu existují zákazníci. „Nejlepší validace je být mezi lidmi, kterých se problém dotýká. Ještě lepší validace je vytvoření prototypu. A v tomto případě není na místě nic odkládat,“ říká CEO společnosti ONEPROVE a inovátor Marvan Shamma.

pondělí vydefinujete problém. V úterý přijdete s nápadem. Ve středu máte prototyp*. Ve čtvrtek validujete

*Prototyp může být klidně kus papíru, který budete cílové skupině ukazovat. Ve byznysových kruzích se říká, že k ověření nápadu stačí osm až deset relevantních lidí – potenciálních zákazníků.

Jde to i bez peněz

Máte prototyp na papíře. Lidé vám řekli, že tímto byste vyřešili jejich problém. Kde sehnat ty správné kolegy, se kterými dokážete nápad realizovat? Předpokládejme, že nemáte na to, abyste je adekvátně zaplatitli.

Přečtěte si také
Co si musíte v září přečíst, abyste drželi krok s dobou?

„Prvním krokem je všechny okolo sebe nadchnout. Mluvte o vašem projektu, kde jen můžete. Do toho aktivně shánějte talent, což může znamenat ležet od rána do večera v LinkedInu. Když vymýšlíte nové věci, nejsou finance vším. Můžete k sobě nabalit skvělé spolupracovníky, aniž byste jim během prvních měsíců museli zaplatit korunu. Budete se divit, kolik schopných lidí čeká na silný nápad.“

Když chcete za investorem

Pokud vám výše zmíněná metoda přijde příliš punková a rádi byste sehnali potřebné finance a strategického partnera, můžete se vydat za investorem. Upozorňujeme ale, že pokud se váš projekt nachází ve velice rané fázi, nebudete to mít s hledáním investora snadné. V Česku není dostatek angel investorů, kteří by svěřlili své peníze startupu bez jakékoli trakce.

Pokud to ale přesto půjdete zkusit, mějte na paměti, že musíte umět vysvětlit, v čem jste dobří. Bývalý šéf evropského Microsoftu Jan Mühlfeit v tomto ohledu říká: „Když jste chytří a neumíte říct, že jste chytří, tak jste vlastně hloupí.“

Důležitost komunikace pak zdůrazňuje i Marvan Shamma. „Jakmile jdete za investorem, tak ho zajímá problém, který řešíte a přidaná hodnota, kterou máte. Do třetice se pak zaměří na vás a na to, co máte za sebou. A základem všech těchto bodů je správná komunikace. Když umíte svůj nápad předat a naučíte svůj tým, aby uměl to samé, tak se stanou zázraky.“

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 4/5

Článek

David Ogilvy: Jak dělat reklamu, která prodává - díl 1.

Co si lze odnést z díla otce reklamy i dnes

Článek

5 důvodů, proč financovat podnikání prostřednictvím Hard Money Loans

Aneb zajištěné rychlé půjčky pro podnikatele

Článek

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 3/5

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 390 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Rozhovor s Jiřím Plíškem – předsedou představenstva Buřinky

Seriál rozhovorů s řediteli pěti největších stavebních spořitelen – díl 2/5

Článek

Z čísla platební karty vyčtete zajímavé věci. A můžete rychle odhalit i pochybnou transakci

Vychytávka, která potěší nejeden e-shop

Článek
Další články z rubriky Podnikání