Tajemství marketingového mixu aneb umět za jedna a mít štěstí

Neexistující vzoreček na úspěch

Marketing je alfou a omegou veškerého byznysu. Nestačí vyrobit skvělý výrobek, je potřeba také najít prk něj tu správnou cenu, zajistit způsob, jakým se dostane k zákazníkům a jakým se o něm zákazníci dozvědí. To vše je marketing.

A protože je toho mnoho, co je pro úspěšný marketing potřeba zajistit, vznikl „marketingový mix“ – jakýsi vzoreček zahrnující jednotlivé složky potřebných marketingových aktivit. Kouzelnou formulku, která přemění olovo ve zlato, v něm ale nehledejte.

Podle definice z jedné z nejpoužívanějších učebnic marketingu s názvem Marketing z pera klasiků moderního marketingu Philipa Kotlera a Gary Armstronga je „marketingový mix soubor taktických marketingových nástrojů – výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu“. Podle některých cyničtějších komentátorů jde spíš oškolní pomůcku, která může pomoci strukturovat prezentaci, než o recept anto, jak dělat marketing. A každý si pod ním představuje něco jiného.

Tajemství čtyř „péček“

Počátky teorie marketingového mixu sahají do 60. let 20. století, kdy profesor JeromeMcCarthy navrhl čtyři složky marketingových aktivit, označené jako čtyři P: product(produkt), price (cena), place (místo), promotion (propagace). Za autora samotného pojmu„marketingový mix“ je považován profesor Neil H. Borde, který koncepci marketingového mixu vypracoval v roce 1964. Ve skutečnosti ale prvním, kdo v marketingu hovořil o „mixu jednotlivých ingrediencí“, byl James Culliton na konci 40. let 20. století. Se čtyřmi složkami marketingu později pracoval Richard Clewett. Šlo o produkt (Product), cenu (Price), distribuci (Distribution) a propagaci (Promotion). U Clewetta studoval Jerry McCarthy. Ten uvedl, že by se složky měly propojit a kombinovat. Navíc slovo distribuce nahradil slovem místo (Place), a tak...

...
Pokračování článku pouze pro členy MontyRich club
Staňte se členy a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam