x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Tajemství marketingového mixu aneb umět za jedna a mít štěstí

Neexistující vzoreček na úspěch

04.09.2017 / Roman Peterka
Marketing je alfou a omegou veškerého byznysu. Nestačí vyrobit skvělý výrobek, je potřeba také najít prk něj tu správnou cenu, zajistit způsob, jakým se dostane k zákazníkům a jakým se o něm zákazníci dozvědí. To vše je marketing.

A protože je toho mnoho, co je pro úspěšný marketing potřeba zajistit, vznikl „marketingový mix“ – jakýsi vzoreček zahrnující jednotlivé složky potřebných marketingových aktivit. Kouzelnou formulku, která přemění olovo ve zlato, v něm ale nehledejte.

Podle definice z jedné z nejpoužívanějších učebnic marketingu s názvem Marketing z pera klasiků moderního marketingu Philipa Kotlera a Gary Armstronga je „marketingový mix soubor taktických marketingových nástrojů – výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu“. Podle některých cyničtějších komentátorů jde spíš oškolní pomůcku, která může pomoci strukturovat prezentaci, než o recept anto, jak dělat marketing. A každý si pod ním představuje něco jiného.

Tajemství čtyř „péček“

Počátky teorie marketingového mixu sahají do 60. let 20. století, kdy profesor JeromeMcCarthy navrhl čtyři složky marketingových aktivit, označené jako čtyři P: product(produkt), price (cena), place (místo), promotion (propagace). Za autora samotného pojmu„marketingový mix“ je považován profesor Neil H. Borde, který koncepci marketingového mixu vypracoval v roce 1964. Ve skutečnosti ale prvním, kdo v marketingu hovořil o „mixu jednotlivých ingrediencí“, byl James Culliton na konci 40. let 20. století. Se čtyřmi složkami marketingu později pracoval Richard Clewett. Šlo o produkt (Product), cenu (Price), distribuci (Distribution) a propagaci (Promotion). U Clewetta studoval Jerry McCarthy. Ten uvedl, že by se složky měly propojit a kombinovat. Navíc slovo distribuce nahradil slovem místo (Place), a tak...

...
Pokračování článku pouze pro předplatitele.
Staňte se členy klubu MontyRich a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání