x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Levnocestovatelský web se ostře pustil do miliardového Kiwi. Co se komu nelíbí?

03.08.2017 / Zdravko Krstanov
Včera nastala vzácná chvíle. O adorovaném Kiwi.com Olivera Dlouhého se psalo negativně. Online výstřel má na svědomí web Cestujlevne, který českému gigantovi vytýká hned několik věcí.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Celá věc by nemusela být nikterak zajímavá. Na web cestujlevne(.com) však přichází přes 700 tisíc lidí měsíčně. Nejedná se tedy pouze o nějaký blog s nulovým dosahem. V čem prý Kiwi.com není fér?

- Chybí letenky společnosti Ryanair
- Příplatky za odbavené zavazadlo
- Nejistá "Guarantee"
- Kompenzace za zpožděné lety patřící Kiwi.com
- Ceny letenek

Příspěvek kritizující brněnský startup se objevil také na sociálních sítích, kde se (na poměry českého políčka) těší poměrně značným interakcím.



Komentující, natěšení na to, že mohou ventilovat své zkušenosti nějakému publiku, na sebe nenechali dlouho čekat.


Obdobných negativních komentářů se objevilo několik desítek.


Nutno říci, že nemáme nejmenší důvod se do českého úspěchu navážet. Zakladatel Oliver Dlouhý se objevil u nás na obálce, o Skypickeru jsme psali několikrát a když už firma byla po rebrandingu, vydali jsme v tištěném vydání skvělý insider text o tom, jak se v Kiwi.com pracuje. My těm letenkám z Brna vlastně fandíme!

V návaznosti na výše zmíněný (možná do jisté míry i trochu tendenční) text si však neodpustíme drobný komentář. Ten se netýká ani tak samotného startupu, jako spíše českých médií. O Kiwi.com se často píše v souvislosti s "nejlevnějšími letenkami" - přes tento vyhlédavač údajně naleznete nejlevnější letenky, uvádí největší česká média. Takto bez vysvětlení se samozřejmě jedná o mylnou informaci. 

Stačí vyzkoušet jednoduchý příklad - vyhledat letenku z Prahy do Miami. Kiwi.com nám v horizontu jednoho měsíce nabízí nejlevnější letenku za 6873 korun. Ta samá letenka vás vyjde přímo na stránkách společnosti (TAP Portugal) na 6708 korun. Není překvapením, že z toho rozdílu cen český startup žije. Nemilým překvapením pro cestující však může být zjištění, že přidání odbaveného zavazadla vás s Kiwi.com vyjde na dalších 1312 korun. Přímo TAPu máte odbavené zavazadlo již v ceně.

Jsou to zloději? Rozhodně ne. Ona samotná cena dnes v komerci nehraje prim. Podívejme se na takovou Alzu. Jedná se s naprostým přehledem o největší e-shop na trhu. Je nejlevnější? Ani zdaleka. Lidé si i vědomě rádi připlatí za uživatelskou přívětivost nebo solidní zákaznický servis.

Je to zkrátka byznys jako každý jiný. Kiwi.com je navíc byznysem skutečně úspěšným - stačí se podívat na hospodářské výsledky. Oliver Dlouhý našel díru na trhu, funkční byznys model a celé to dokázal exekutivně zvládnout.

Kiwi.com slouží skvěle pro plánování a zkoumání nových tras a dle zkušeností zákazníků se mu spíše daří plnit "Guarantee" (náklady na dopravu, když kvůli zpoždění nestihnete navazující let nespolupracujících aerolinek).

Adjektivum "nejlevnější" mu však, navzdory mediálním výstupům, nepřísluší.

Co tedy článek, který vydal solidně navštěvovaný cestovatelský web způsobí? Maximálně otráví pár českých (potenciálních) zákazníků. Samotné Kiwi.com jej s největší pravděpodobností přehlédne, neb český trh tvoří pro firmu naprosto minoritní část byznysu. I když by některé problémy stály za větší diskuzi, místní novinářská obec se jich pravděpodobně neujme. Dlouho jsme v Česku čekali na nějaký náš "Skype" a když ho nakonec máme, tak jej nebudeme hanit, že?

Hlavni fotografie: Radek Brunecky

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

DREAMJOB: Staňte se redaktorem magazínu MontyRich

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Jste ve stresu z chaosu na pracovním stole? Držte se těchto 5 zásad

Pořádek ve věcech napomáhá soustředění

Článek

Příběh mladého podnikatele, který se vydal do Itálie, aby ji přenesl do Česka

Rozhovor s restauratérem Šimonem Havlíkem

Článek

Jedou v tom spolu: Bill Gates, Warren Buffett, Elon Musk i Mark Zuckerberg

Filantropie je fenoménem dnešní doby

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

TRIPLE BOTTOM LINE: Tři P důležitá pro trvale udržitelný rozvoj firmy

People, planet, profit, aneb tři základní pilíře Corporate Social Responsability pro budování úspěšné firmy.

Článek

Do Ameriky přijel jako námořník s 200 dolary v kapse. Dnes je z něj úspěšný byznysmen

Ayhan Hassan je příkladem velké píle

Článek
Další články z rubriky Podnikání