x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Podnikání s drinkem v ruce. Co vědět, než si otevřete bar? (1.)

Pojďme k základům

16.07.2017 / Zdravko Krstanov
Postávat u svého baru s doutníkem v jedné a caipirinhou v druhé ruce je nepochybně lákavá představa. Investice do správně vytvořeného baru se může poměrně rychle vrátit. V opačném případě však ještě rychleji upadne do propadliště podnikatelských dějin. Na jaké otázky tedy v začátcích hledat odpověď?

Provozovat bar je snadné. Nakoupím v Makru alkoholické nápoje, které následně (namíchané nebo jako panáky) prodám u sebe v baru s pořádnou marží. Do toho přidám nekvalitní olivy, balíčky českých brambůrek a cigarety… a jsem za vodou! Zvát tam budu hlavně své kamarády, kteří mne vždy podpoří.

Že to zní hloupě a naivně? Přesně takto si ale “barové podnikání” zřejmě mnozí představují, soudě dle podniků, které se otevírají. Statistiky přeživších jsou podobné jako v případě startupů. Na rozdíl od nestabilního světa mladých společností se však v tomto prostředí dá mnohému předejít.

Kdo ke mně má chodit?

Cílová skupina. V mnohých firmách sprosté slovní spojení, které by ale žádný podnikatel neměl nikdy podcenit. V případě baru to platí stejně jako v jakémkoli jiném segmentu. Než vůbec začnete hledat prostory, pečlivě si vyjasnětě, kdo bude vaším zákazníkem.

Bude váš bar místem, kde se po práci mají scházet pracovníci ze stavby? Bude to místo oddychu pro námezdní sílu z konzultačních společností? Zaměříte se na dámy, které si po práci rády dají “dvojku červeného”? Nebo budete cílit na movité podnikatele, předhánějící se v tom, kdo zaplatí dražší lahev pro svou o třicet let mladší společnici?

Cílová skupina je naprostým základem. Bude se od ní odvíjet vše – lokalita, název, interiér, menu i ceny. Dobře si tedy promyslete, kdo by k vám měl primárně chodit. V ideálním případě pátrejte v sociální skupině, kterou znáte – co tito lidé chtějí, kolik běžně v takovém podniku utrácí a případně co jsou ochotni prominout.

Nejčastější chybou je snaha uspokojit všechny.

Koncept

„Chybí tomu ksicht! Vůbec nevim, co od toho mám čekat, kucí.” Těmito slovy často nálepkuje podivné restaurační pokusy dvorní expert Zdeněk Pohlreich. Ten samý problém bychom pak mohli hledat v případě barových “senzací”. 

Konceptem baru může být i pouhá myšlenka. Šedesátá léta, Amerika, pohodlný obývací pokoj, jazz a tak dále. Důležité je, aby byl koncept komplexní. Jinými slovy je nutné podřídit konceptu veškeré prvky vašeho vysněného místa.

Nemůžete mít (= můžete, ale úspěch to nebude) bar ve stylu třicátých let, kde číšnice běhají v adidaskách, z reproduktorů se line remix Robbieho Williamse a na menu je malinové mojito. Atmosféru skutečně nedělá pouze název a tématické cedule na zdech.

Jaký typ baru bude s největší pravděpodobností fungovat v závislosti na lokaci? Kde sehnat peníze? Jaké lidi najmout? Nejen to se dozvíte v příštím dílu našeho seriálu.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek

Módní impérium právníka Jaroslava Havla je zase o krok napřed

PFB zavedlo concierge servis

Článek
Další články z rubriky Podnikání