x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Podnikání s drinkem v ruce. Co vědět, než si otevřete bar? (1.)

Pojďme k základům

16.07.2017 / Zdravko Krstanov
Postávat u svého baru s doutníkem v jedné a caipirinhou v druhé ruce je nepochybně lákavá představa. Investice do správně vytvořeného baru se může poměrně rychle vrátit. V opačném případě však ještě rychleji upadne do propadliště podnikatelských dějin. Na jaké otázky tedy v začátcích hledat odpověď?

Provozovat bar je snadné. Nakoupím v Makru alkoholické nápoje, které následně (namíchané nebo jako panáky) prodám u sebe v baru s pořádnou marží. Do toho přidám nekvalitní olivy, balíčky českých brambůrek a cigarety… a jsem za vodou! Zvát tam budu hlavně své kamarády, kteří mne vždy podpoří.

Že to zní hloupě a naivně? Přesně takto si ale “barové podnikání” zřejmě mnozí představují, soudě dle podniků, které se otevírají. Statistiky přeživších jsou podobné jako v případě startupů. Na rozdíl od nestabilního světa mladých společností se však v tomto prostředí dá mnohému předejít.

Kdo ke mně má chodit?

Cílová skupina. V mnohých firmách sprosté slovní spojení, které by ale žádný podnikatel neměl nikdy podcenit. V případě baru to platí stejně jako v jakémkoli jiném segmentu. Než vůbec začnete hledat prostory, pečlivě si vyjasnětě, kdo bude vaším zákazníkem.

Bude váš bar místem, kde se po práci mají scházet pracovníci ze stavby? Bude to místo oddychu pro námezdní sílu z konzultačních společností? Zaměříte se na dámy, které si po práci rády dají “dvojku červeného”? Nebo budete cílit na movité podnikatele, předhánějící se v tom, kdo zaplatí dražší lahev pro svou o třicet let mladší společnici?

Cílová skupina je naprostým základem. Bude se od ní odvíjet vše – lokalita, název, interiér, menu i ceny. Dobře si tedy promyslete, kdo by k vám měl primárně chodit. V ideálním případě pátrejte v sociální skupině, kterou znáte – co tito lidé chtějí, kolik běžně v takovém podniku utrácí a případně co jsou ochotni prominout.

Nejčastější chybou je snaha uspokojit všechny.

Koncept

„Chybí tomu ksicht! Vůbec nevim, co od toho mám čekat, kucí.” Těmito slovy často nálepkuje podivné restaurační pokusy dvorní expert Zdeněk Pohlreich. Ten samý problém bychom pak mohli hledat v případě barových “senzací”. 

Konceptem baru může být i pouhá myšlenka. Šedesátá léta, Amerika, pohodlný obývací pokoj, jazz a tak dále. Důležité je, aby byl koncept komplexní. Jinými slovy je nutné podřídit konceptu veškeré prvky vašeho vysněného místa.

Nemůžete mít (= můžete, ale úspěch to nebude) bar ve stylu třicátých let, kde číšnice běhají v adidaskách, z reproduktorů se line remix Robbieho Williamse a na menu je malinové mojito. Atmosféru skutečně nedělá pouze název a tématické cedule na zdech.

Jaký typ baru bude s největší pravděpodobností fungovat v závislosti na lokaci? Kde sehnat peníze? Jaké lidi najmout? Nejen to se dozvíte v příštím dílu našeho seriálu.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

DREAMJOB: Staňte se redaktorem magazínu MontyRich

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Jste ve stresu z chaosu na pracovním stole? Držte se těchto 5 zásad

Pořádek ve věcech napomáhá soustředění

Článek

Příběh mladého podnikatele, který se vydal do Itálie, aby ji přenesl do Česka

Rozhovor s restauratérem Šimonem Havlíkem

Článek

Jedou v tom spolu: Bill Gates, Warren Buffett, Elon Musk i Mark Zuckerberg

Filantropie je fenoménem dnešní doby

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

TRIPLE BOTTOM LINE: Tři P důležitá pro trvale udržitelný rozvoj firmy

People, planet, profit, aneb tři základní pilíře Corporate Social Responsability pro budování úspěšné firmy.

Článek

Do Ameriky přijel jako námořník s 200 dolary v kapse. Dnes je z něj úspěšný byznysmen

Ayhan Hassan je příkladem velké píle

Článek
Další články z rubriky Podnikání