Nebojte se chyb, i Google je dělá. Toto jsou tři největší přešlapy technologického giganta

Když přijde řeč na Google, mnohým se vybaví geniální tandem Page–Brin. Jiným vyhledávač nebo e-mailový klient. Ve stínu úspěchů jsou selhání často zapomenuta, není ale od věci si je připomenout.

Neberme to zle. Google je extrémně úspěšnou společností. Naprosto zásadně změnil podobu internetu, jeho produkty používají miliardy lidí po celém světě a firemní vyhledávač je míle před konkurencí (=poskytuje relevantní výsledky). Mateřská společnost Alphabet má po Applu druhou největší tržní kapitalizaci. Larry Page a Sergey Brin zkrátka hýbou světem. To ale neznamená, že by se jim dařilo vše...

America Online

V roce 2005 Google investoval miliardu dolarů do jednoho z průkopníků v poskytování internetu v devadesátých letech. V době okolo milénia disponoval AOL také velice oblíbeným e-mailovým klientem nebo zpravodajským serverem. Jeho vyhledávačem byl Google, a když se jej Microsoft pokusil nahradit, rozhodla se společnost šesti barevných písmen jednat. AOL získal nejen miliardu dolarů, ale také utužil vztahy se strategickým partnerem. „Je to jako splněný sen,“ komentoval tehdejší situaci (podle deníku Washington Post) jeden ze zaměstnanců.

Splněný sen Googlu to ale nebyl. V roce 2009 se tržby AOLu začaly dramaticky propadat a Google svou pozici “vycashoval”. Z miliardy zbylo 283 milionů.

Nepovedená vlna

V roce 2009 se mělo v základech otřásat nejen celé Palo Alto, když firma vypustila něco, co sebevědomě nazývala budoucností online komunikace. Kombinace jakési wikipedie, messengeru a e-mailu měla značně usnadnit práci. Brzy však nastal jeden problém – platformu Google Wave téměř nikdo nepoužíval. Technologičtí novináři v té době psali, že je příliš komplikovaná a nedělá ani jednu z věcí lépe než již hotové konkurenční produkty.

Google navíc nedal o novém “švýcarském noži internetové komunikace” téměř nikomu vědět a ani se nepokusil platformu spojit s nějakým (technologickým) influencerem. Wave tak přestal existovat zhruba po roce.

Plus je mínus

Sledovat tisíce nadprůměrně inteligentních lidí, jak se snaží pochopit, v čem tkví kouzlo sociálních sítí, je zábavné i smutné zároveň. Jednomu by totiž mohlo být Googlu po tolika “social” neúspěších líto. Zatímco ve Facebooku pochopili, že lidé jsou k jeho používání hnáni především emocemi, inženýři Googlu uvažovali a stále uvažují především v intencích užitečnosti. Jak správně podotkl jeden VC investor: „Dokud v Googlu nepochopí, proč lidé chodí na fotbal, masově používanou sociální síť vytvořit nedovedou.“

Výsledkem jejich snažení… no, sami víte jak projekt, který měl porazit Facebook, vypadá a funguje. Kruhy zkrátka netáhnou.

Podobné články

Stresové situace: Jak je zvládat?
Podnikání

Stresové situace: Jak je zvládat?

Roman Peterka - 20.07.2018

Stres. Slovo neoddělitelně spojené s moderní dobou. Konkurence přibývá, nové výzvy a úkoly se valí… není divu, že jsme neustále ve stresu.

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci
Podnikání

5 skvělých otázek, kterými si během přijímacího pohovoru řeknete vysněnou práci

Patrik Kudláček - 18.07.2018

Pokud jste se nevydali na dráhu podnikání nebo nedisponujete cennými kontakty na ty, kteří ano a jsou úspěšní, nejspíš se nevyhnete přijímacímu…

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana
Podnikání

Jak vychovat malého podnikatele? Návod od Marka Cubana

Milan Charvát - 13.07.2018

Mark Cuban se s majetkem kolem 4 miliard dolarů řadí mezi nejbohatší osobnosti světa. Kromě jeho milovaných Dallas Mavericks, kteří válí v…

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala
Podnikání

Vytvořit miliardovou firmu bez jediného šálku kávy? Sara Blakely to dokázala

Milan Charvát - 12.07.2018

Sara Blakely, sedmačtyřicetiletá zakladatelka módní firmy Spanx je velmi dobře známá nejen všem ženám, které se s i nadbytečnými kily chtějí cítit…

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to
Podnikání, Prémium

Splnit si sen a otevřít hospodu. Základní tipy, jak na to

Roman Peterka - 12.07.2018

Hospoda, kavárna nebo bistro. Nebo třeba hit posledních let – minipivovar. Lákalo vás vždycky mít vlastní podnik tohoto typu? Dobře si to rozmyslete.…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 12.07.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam