x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Proč je sdílená ekonomika v aktuálním kontextu naprostým nesmyslem?

SHARE

04.07.2017 / Zdravko Krstanov
Slyšíme to ze všech stran. Dnes a denně o tom čteme. „Sdílená ekonomika je budoucnost! My jsme ti, kteří ji tvoří,“ zní hrdě z různých firem. Jsou tyto sebevědomé řeči oprávněné?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Článek by mohl začít tím, že zmíní onoho prozíravého ekonoma, který termín “sdílená ekonomika” poprvé použil. Žádné takové údaje však k dispozici nejsou. V roce 2013 vydal Economist text o rozmachu sdílené ekonomiky, v němž uvedl, že “… během roku 2012 si dva a půl milionu lidí zajistilo ubytování přes Airbnb. To z platformy dělá nejsilnější hlas nového fenoménu sdílené ekonomiky.“

Rok 2012 je dávno za námi a společností, jež se sdílenou ekonomikou ohání, značně přibylo. Některá média sehrávají roli užitečných idiotů, když tyto omyly nevyvrací, ale naopak potvrzují. Do televizního diskuzního pořadu pak nastoupí politická reprezentace a naprosto zmatená a zaseknutá v devadesátých letech potvrdí, že stát by tedy asi tu sdílenou ekonomiku [Uber] zakazovat neměl, protože v tom je budoucnost.

„Jako zákazník necítíte, že jste součástí nějaké komunity. Není vyžadována a ani se neočekává jakákoli forma reciprocity.“

Nejen tito lidé si neuvědomují, že jako se leckdo začal “profesionálně” živit prodejem věcí na eBay, dorazil tento fenomén i do dalších platforem. Dnes je zcela běžné si dlouhodobě pronajímat byty za účelem krátkodobého pronájmu skrze Airbnb. Spousta řidičů Uberu nevlastní auto (nebo nevyužívá vlastní).

Ve svém PR se pak firmy ohání několik let starou situací. Jinými slovy se snaží tvrdit, že jsou stále tou záležitostí nadšenců, kteří za úplatu krátkodobě sdílí své hmotné statky. Evoluce však způsobila, že se tyto platformy (původně možná) sdílené ekonomiky staly naprosto klasickým ekonomickým modelem.

Jako zákazník necítíte, že jste součástí nějaké komunity. Není vyžadována a ani se neočekává jakákoli forma reciprocity. To, co vám je nabízeno, není ve skutečnosti málo využívané, ale naopak nabyté za účelem poskytování.

Platíte za službu jako kdekoli jinde. O jakém sdílení je tedy řeč?

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání