x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Synergie v podnikání: Jak komunikují a vyjednávají úspěšní lidé?

1+1=3

01.10.2017 / Petra Zlámalová
Synergie znamená, že celek je více než součet jeho částí. Kdy jsou tedy 1+1 tři a více? Myslíte si, že vzájemná důvěra a "citové konto" nemá v podnikání co dělat a není zde pro ně místo? Přesvědčíme vás, jak hluboce se mýlíte.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma
V minulém článku jsme si nastínili principy empatické komunikace a její výhody. Článek naleznete zde. V tomto článku se pojďme podívat blíže na fenomén synergie, kdy 1+1 je více než dva.
 
Odlišné vnímání informací i dané situace

Když dva obchodní partneři naslouchají, každý vnímá informace odlišně. Když se naučíte rozlišit tyto nuance, najednou zjistíte, jaké dopady mohou mít na spolupráci lidí, potažmo obchodních firem.

Příklad: Když se dva dívají na sklenici, která je zaplněna z 50 procent, jeden ji vnímá poloprázdnou a druhý poloplnou.

Stejně tak se jeden obchodní partner může na situaci dívat optikou zaměřenou na partnera a druhý řeší pouze ekonomickou stránku věci. Někdo se na problém dívá z pozice bohatství, druhý jej filtruje přes strach z nedostatku. Záleží také, která hemisféra u vás převažuje, zda levá (analytická) či pravá (kreativní). U obchodníků to bývá primárně ta levá.
 
Za vším stojí odlišné paradigma. Domněnka či přesvědčení, kterou každý účastník považuje za skutečnost.

Přestože nás paradigmata rozdělují, snažíme se nějakým způsobem spolupracovat. Skrze komunikaci se snažíme dosáhnout stavu výhra - výhra. Dokonce i pokud druhá strana jede v módu výhra - prohra, snažte se ji pochopit. Pokud chcete po někom, aby změnil styl vedení. Je potřeba nejdříve změnit styl komunikace - potřebujete se naučit efektivně sdělovat.

Co potřebujete pro Synergii?

1) Osobní důvěryhodnost. Jde o to, jak vás vnímají druzí lidé. Důvěra ostatních ve vaše schopnosti, integritu i charakter. Obvykle jí dosáhnete tím, že sladíte svůj osobní život, postoje a hodnoty s těmi pracovními a roli hraje také zodpovědnost - pokud něco řeknete, vždy to dodržte. Pokud se nevyznáte sami v sobě, těžko přesvědčíte partnera, aby sledoval vaše zájmy. Stejně tak pokud vás předchází pověst, že při obchodních jednáních jdete přes mrtvoly, příliš důvěry od protistrany nezískáte.

2) Navázat vztah skrze empatii. Nejdříve se snažte pochopit...potom být pochopeni. Popište variantu, kterou zastává protistrana - nicméně lépe, než by to udělala ona sama. Musíte ukázat, že druhé straně opravdu rozumíte a chápete její důvody. Tímto vyvoláte pocit, že druhou stranu chápete, víte, co cítí a co opravdu potřebuje. Snažte se proniknout do toho, jak druhá strana vidí věci a co se vám snaží sdělit. Pak bude mít pocit, že jí opravdu rozumíte. Manipulaci se každý brání. Ale každý touží po pochopení. Občas právě jen toto stačí, aby s vámi druhá strana chtěla dobrovolně spolupracovat. Navíc to, co chcete po druhých, musíte sami nejdříve investovat. Ukažte hluboké porozumění, pochopení pro věc a respekt. Pochopte paradigma, zájmy a obavy protistrany. Jakmile vytvoříte správné psychologické klima, můžete přejít na požadavek č. 3.

3) Vysvětlete logiku svého požadavku. Většina lidí se nezabývá prvními dvěmi body a začíná rovnou od logiky. Vysvětluje přímo své plány, myšlenky, nápady, cíle. Pokud však začnete krokem 3, nebude mít protistrana chuť vás pochopit, natož vám vyjít vstříc. Pokud zvládnete první dva kroky, jste připraveni na synergickou komunikaci.
 
„Při synergii je celek víc než součet jeho částí."

Synergie nastává, když si vážíme odlišňostí, respektujeme je, soustředíme se na přednosti a snažíme se vykompenzovat nedostatky. kdy se všechny zúčastněné strany otevírají, lépe poznávají a i vzájemná výměna názorů se stává produktivní. Proniknete do podstaty věci a vzájemná důvěra vytvoří prostředí, kde se všichni navzájem budou učit a tím růst. Příklad synergie najdeme například v přírodě, kdy rostliny vytvoří symbiózu a stane se z nich mnohem silnější symbiont, než kdyby rostly každá zvlášť. Synergie přináší řešení ve stylu výhra - výhra.

Proč riskovat otevřenost a dívat se na věci nejdříve očima druhého? Co získáme, když se budeme snažit na věci nejdříve dívat z pohledu kolegy či obchodního partnera?

Dosáhnete skutečného zlepšení situace. Samozřejmě tam, kde obě strany budou chtít. Vymaníte se z prostředí, kde jsou všichni opatrní, prosazují pouze své ego a vlastní zájmy. Dostanete se k tvůrčímu řešení problémů, kdy si lidé navzájem vycházejí vstříc.
 
Uvádíme pro představu konrétní přiklad z minulosti. Když skončila 2. světová válka, byl v USA David E. Lilienthal pověřen vedením Komise pro atomovou energii. Jednalo se o skupinu vytvořenou z mimořádně úspěšných, vlivných a cílevědomých lidí. Skupina se měla vrhnout na náročný program, nicméně Lilienthal místo honby za výkonem věnoval týdny a týdny vytváření vzájemné důvěry, "citovému kontu" a budování silných mezilidských vztahů. Samozřejmě za to byl médii i okolím kritizován. Nicméně v momentě, kdy rozvinul vzájemné vztahy ve skupině, zaznamenal výrazný posun a pozitivní změnu.

Lidé, kteří znali své cíle, zájmy, obavy, naděje a paradigmata a zároveň se respektovali, spolupracovali x krat lépe než jiné komise nebo organizace. I pokud mezi nimi vznikly neshody, snažili se najít společnou cestu a nebojovali, aby svůj názor uchránili. Naopak si řekli: "Pokud někdo, tak kompetentní, inteligentní, koho si vážím, s mým názorem nesouhlasí a já neznám jeho motivaci, musí pro to mít jistě pádný důvod - který se musím snažit co nejdříve pochopit. Třeba mám v dané situaci slepé místo a tento člověk nalezl lepší řešení problému, než o kterém jsem přesvědčený já."
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Řídit obchodní centrum je jako kormidlovat loď, říká Martin Kubík

Pořád oči na stopkách a hlídat si ponor

Článek

Kim Čong-un: Luxusní život nejznámějšího diktátora současnosti

Aneb hlad a bída se ho netýká

Článek

Poptávka po nákupu firem se zvyšuje, říká Jaroslav Havel

Doba nahrává prodeji firem

Článek

Jak vybudovat úspěšnou značku? Ukažte svůj příběh a hodnoty

Aneb miliony do reklamy nejsou vše

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Hearst Castle: Úchvatné losangelské sídlo

Aneb skromný bungalov jednoho vydavatele

Článek
Další články z rubriky Podnikání