x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Investor Jaroslav Trojan: Dejte investorům dobrý příběh a vžijte se do role zákazníka

S Jaroslavem Trojanem o tom, jak si získat srdce investorů

24.04.2017 / Zdravko Krstanov
Zakladatel by prý neměl zapomínat si dopředu prostudovat investiční teze, vize a předchozí transakce fondu, kterému se chce představit. Cílem je co nejvíce personalizovat svoji prezentaci a zvýšit tak šanci na “fit” mezi investorem a podnikatelem.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Co byste poradil lidem, kteří se chystají na pitch před investory?

V prvé řadě poctivou přípravu. Zakladatel by neměl zapomínat si dopředu prostudovat investiční teze, vize a předchozí transakce fondu, kterému se chce představit s cílem co nejvíc personalizovat svoji prezentaci a zvýšit tak šanci na “fit” mezi investorem a podnikatelem.

Někteří tvrdí, že důležité jsou také finanční projekce a další čísla. Jak se na toto díváte?

V rámci seed investic bývá obvyklé, že zákaznické a obchodní metriky startupu ještě nejsou k dispozici v dostatečném objemu či kvalitě, aby dokázaly demonstrovat adopci řešení jeho cílovými zákazníky (tzv. product-market fit). V tom případě je lepší v prezentaci zdůraznit hlavně velikost a důležitost problému, který startup hodlá vyřešit, stejně tak jako inovativnost a unikátnost zamýšleného řešení.

Může pomoci dobrá story?

Říká se, že peníze následují zajímavé příběhy, proto je důležité před investory předstoupit s dobře strukturovaným a atraktivním příběhem. Kvalitu příběhu může zakladatel vylepšit například představením problému a jeho řešení očima typického koncového zákazníka. Cílem je pomoci se investorovi vžít do role zákazníka a zhodnotit atraktivitu představovaného řešení v porovnání se současnými řešeními na trhu. Dobře rozvržená struktura prezentace má logické uspořádání, odpovídá na základní investorské otázky a podporuje dlouhodobé strategické plány a vize startupu skrze konkrétní operativní kroky.

Čeho si nejvíce ceníte na zakladateli? Existují nějaké vlastnosti, za které může dostat "plusové body"?

Zakladatel by měl mít dobře rozvinutou schopnost přijímat zpětnou vazbu. Zpětná vazba od zákazníků, zaměstnanců či investorů poskytuje cenná data umožňující správně kormidlovat začínající firmu, avšak pouze pokud jsou reflektována v každodenních rozhodnutích zakladatele. Lidé, kteří se zpětné vazby nebojí a aktivněji ji vyhledávají, se také učí a rozvíjejí rychleji. Je také důležité, aby měl zakladatel vyvinutý smysl pro produkt. Produktově orientovaní zakladatelé rozumí technologiím a jejich vlivu na produktový design a obchodní model. Mají instinkt pro UX a smysl pro detail. Jsou schopni efektivně prioritizovat vývoj a alokovat zdroje do oblastí, které vytvářejí největší hodnotu.

Co když se daný člověk o rozjezd nějakého projektu již pokoušel a skončil s neúspěchem?

Musí demonstrovat odhodlanost a houževnatost překonávat překážky a nebát se rizika spojeného se začátky podnikání. Zejména ve společenském prostředí, kde se podnikatelský neúspěch stále považuje spíše za pohromu než za cennou zkušenost, musí zakladatel prokázat schopnost odolávat stresu a nejistotě. 

Našel byste nějakou investici, které jste byl součástí a na niž jste nejvíce pyšný?

Za příklad úspěšného českého exitu, na kterém jsem se osobně podílel, považuji investici do firmy Cognitive Security, kterou v roce 2013 koupilo Cisco Systems. Cognitive Security se zabývala technologií na monitorování síťových bezpečnostních rizik v reálném čase za pomocí behaviorální analýzy a vlastní umělé inteligence. Akvizice pomohla Cognitive Security napojit se na globální zdroje Cisco, včetně například její významné partnerské a obchodní sítě, a masivně tak rozšířit svoji schopnost dosáhnout na nové zákazníky. Zkušenosti, které jsem získal v rámci této úspěšné transakce i těch dalších, jako například investice do Gjirafa, Oradian anebo Brainient, chci nyní dál předávat zakladatelům našich portfoliových firem.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

DREAMJOB: Staňte se redaktorem magazínu MontyRich

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Jste ve stresu z chaosu na pracovním stole? Držte se těchto 5 zásad

Pořádek ve věcech napomáhá soustředění

Článek

Příběh mladého podnikatele, který se vydal do Itálie, aby ji přenesl do Česka

Rozhovor s restauratérem Šimonem Havlíkem

Článek

Jedou v tom spolu: Bill Gates, Warren Buffett, Elon Musk i Mark Zuckerberg

Filantropie je fenoménem dnešní doby

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

TRIPLE BOTTOM LINE: Tři P důležitá pro trvale udržitelný rozvoj firmy

People, planet, profit, aneb tři základní pilíře Corporate Social Responsability pro budování úspěšné firmy.

Článek

Do Ameriky přijel jako námořník s 200 dolary v kapse. Dnes je z něj úspěšný byznysmen

Ayhan Hassan je příkladem velké píle

Článek
Další články z rubriky Podnikání