Proč nejlepší zaměstnanci opouštějí svá stávající zaměstnání?

Tradiční HR otázka

Aneb proč se šikovní a výkonní nespokojí i s relativně dobrým zaměstnavatelem.

O nedostatku kvalitních lidí se hovoří neustále. A když už je najdete, ne vždy si je můžete dovolit. To je ostatně důvod, proč celé spektrum firem nabízí pozice s přívlastkem “junior”. Zaplatíte nemnoho peněz někomu nepříliš zkušenému a budete doufat, že si z něj během pár let vypěstujete hvězdu. Aktuální stav lze také dobře pozorovat nabídkami typu “doporučte nám obchodníka, dostanete 20 tisíc korun”. Odměna je samozřejmě podmíněna tím, že daná osoba vydrží zkušební dobu, i tak se ovšem jedná o jasný signál.

„S problémem odcházejících zaměstnanců se tak trochu paradoxně potýkají společnosti, které nepovyšují lidi z vlastních řad.“

Když se nyní přesuneme do kůže oněch šikovných zaměstnanců, měsíční peníze nejsou jejich jedinou motivací. Níže je několik důvodů, proč tito lidé opouští svá místa a odchází hledat štěstí jinam.

S problémem odcházejících zaměstnanců se tak trochu paradoxně potýkají společnosti, které nepovyšují lidi z vlastních řad. Společnosti, kde se každý nový člen středního a vyššího managementu hledá venku. Přitom vidina kariérního postupu dokáže být obrovským hnacím motorem a stimulovat skvělé výkony. Lidé, kteří si projdou oním kolečkem v rámci firmy od “kopírky”, mají (oproti nově najatému manažerovi) větší přehled o firemnním fungování.

„Ve chvíli, kdy nejsou oceňovány individuální výkony, víte, že je něco špatně.“

Důvody, kdy CEO hovoří o svých lidech jako o nevhodných pro vrcholový management, mnohdy pramení z toho, že je tamní HR v žalostném stavu. HR není fasáda, kterou lidé uvidí při pracovním pohovoru. Řízení lidských zdrojů musí především výborně fungovat uvnitř samotné firmy. HR pracovník má být někdo, za kým zaměstnanci chodí se svými problémy, s kým probírají své kariérní sny a nové nápady. Někde to již dávno pochopili, většina majitelů a ředitelů ale o HR stále uvažuje lichým způsobem.

„Jsi jedno kolečko ve stroji,” říká se s nadsázkou v nejmenované reklamě. O to smutnější je, když se tak schopní zaměstnanci začnou cítit. Ve chvíli, kdy nejsou oceňovány individuální výkony, víte, že je něco špatně. Fakt, že se kope za jeden tým, neznamená, aby se na onen tým pohlíželo jako na jednoho muže. Zaslouženými individuálními pochvalami by se nemělo šetřit, jakkoli dětinsky to můze znít. Jejich výše je poté závislá na dosaženém efektu v rámci firmy. Opravil kolega překlep v prezentaci? Dobrá práce! Přišel s nápadem, z něhož se vyklubal 20procentní růst prodejů? Ať tedy jede domů v novém autě.

V době, kdy panuje tak hmatatelný nedostatek talentu, byste jako podnikatelé měli dělat vše pro to, abyste jej dokázali udržet. Zaměstnanci totiž nejsou přítěží, ale aktivem.

Podobné články

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát
Podnikání

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát

Milan Charvát - 20.08.2018

Proč byste měli vědět něco zajímavého zrovna o Amazonu, říkáte si? Proč by vás měla zajímat nějaká americká firma prodávající všechno možné? No…

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým
Podnikání

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým

Milan Charvát - 20.08.2018

Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes je přesvědčen, že by vláda měla začít aktivně řešit nerovnost ve společnosti. Dle jeho slov by se měla část…

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě
Podnikání

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě

Milan Charvát - 16.08.2018

Zkrácená charakteristika Jima Pattisona, který je v současnosti s osobním bohatstvím 6,7 miliardy dolarů desátým nejbohatším Kanaďanem, vypadá velmi…

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?
Podnikání

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?

Milan Charvát - 16.08.2018

Není samozřejmě nijak těžké si domyslet, že vydělat miliardu dolarů samotným sportem je i přes rychle rostoucí odměny v podstatě nemožné. Například…

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus
Podnikání

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus

Redakce magazínu MontyRich - 14.08.2018

Chcete objevit nenápadné psychologické triky a techniky, s nimiž se vám podaří přesvědčit druhé, dostat je na svou stranu a dočkat se od nich podpory…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 14.08.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam