Proč nejlepší zaměstnanci opouštějí svá stávající zaměstnání?

Tradiční HR otázka

Aneb proč se šikovní a výkonní nespokojí i s relativně dobrým zaměstnavatelem.

O nedostatku kvalitních lidí se hovoří neustále. A když už je najdete, ne vždy si je můžete dovolit. To je ostatně důvod, proč celé spektrum firem nabízí pozice s přívlastkem “junior”. Zaplatíte nemnoho peněz někomu nepříliš zkušenému a budete doufat, že si z něj během pár let vypěstujete hvězdu. Aktuální stav lze také dobře pozorovat nabídkami typu “doporučte nám obchodníka, dostanete 20 tisíc korun”. Odměna je samozřejmě podmíněna tím, že daná osoba vydrží zkušební dobu, i tak se ovšem jedná o jasný signál.

„S problémem odcházejících zaměstnanců se tak trochu paradoxně potýkají společnosti, které nepovyšují lidi z vlastních řad.“

Když se nyní přesuneme do kůže oněch šikovných zaměstnanců, měsíční peníze nejsou jejich jedinou motivací. Níže je několik důvodů, proč tito lidé opouští svá místa a odchází hledat štěstí jinam.

S problémem odcházejících zaměstnanců se tak trochu paradoxně potýkají společnosti, které nepovyšují lidi z vlastních řad. Společnosti, kde se každý nový člen středního a vyššího managementu hledá venku. Přitom vidina kariérního postupu dokáže být obrovským hnacím motorem a stimulovat skvělé výkony. Lidé, kteří si projdou oním kolečkem v rámci firmy od “kopírky”, mají (oproti nově najatému manažerovi) větší přehled o firemnním fungování.

„Ve chvíli, kdy nejsou oceňovány individuální výkony, víte, že je něco špatně.“

Důvody, kdy CEO hovoří o svých lidech jako o nevhodných pro vrcholový management, mnohdy pramení z toho, že je tamní HR v žalostném stavu. HR není fasáda, kterou lidé uvidí při pracovním pohovoru. Řízení lidských zdrojů musí především výborně fungovat uvnitř samotné firmy. HR pracovník má být někdo, za kým zaměstnanci chodí se svými problémy, s kým probírají své kariérní sny a nové nápady. Někde to již dávno pochopili, většina majitelů a ředitelů ale o HR stále uvažuje lichým způsobem.

„Jsi jedno kolečko ve stroji,” říká se s nadsázkou v nejmenované reklamě. O to smutnější je, když se tak schopní zaměstnanci začnou cítit. Ve chvíli, kdy nejsou oceňovány individuální výkony, víte, že je něco špatně. Fakt, že se kope za jeden tým, neznamená, aby se na onen tým pohlíželo jako na jednoho muže. Zaslouženými individuálními pochvalami by se nemělo šetřit, jakkoli dětinsky to můze znít. Jejich výše je poté závislá na dosaženém efektu v rámci firmy. Opravil kolega překlep v prezentaci? Dobrá práce! Přišel s nápadem, z něhož se vyklubal 20procentní růst prodejů? Ať tedy jede domů v novém autě.

V době, kdy panuje tak hmatatelný nedostatek talentu, byste jako podnikatelé měli dělat vše pro to, abyste jej dokázali udržet. Zaměstnanci totiž nejsou přítěží, ale aktivem.

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam