Recept na úspěch v podnikání? Zdravá firemní kultura

Nepodceňujte atmosféru na pracovišti a firemní kulturu ve své firmě. Nespokojení zaměstnanci a jejich vysoká fluktuace v kombinaci s nedostatkem pracovníků na trhu práce můžou mít pro vaše podnikání fatální následky.

České firmy v mnoha ohledech pečlivě sledují zahraniční trendy. Inspirovaly se změnami pracovního prostředí (kanceláře typu open space, které jsou dnes již na ústupu), zkoušejí nové nástroje prodeje i marketingu (obsahový marketing, guerilla marketing, remarketing a pod.). Jen ale nepatrné procento z nich si bere u zahraničních firem příklad v jednom z nejdůležitějších ohledů – v důrazu, jaký kladou na rozvoj firemní kultury. Především malé a střední podniky tu mají velké rezervy.

Stres na pracovišti = chybující zaměstnanci

Zahraniční společnosti si jasně uvědomují, že problémy firmy nespočívají vždy jen v jasně definovatelných příčinách, jako je nehospodárnost, špatné cash-flow nebo nedokonalý produkt. Na ekonomické zdraví firmy má značný vliv i přetížení majitele či manažerů, stres, nedostatek důvěry uvnitř firmy, nízká míra otevřenosti managementu vůči zaměstnancům a vysoká fluktuace zaměstnanců, která je mnohdy způsobena právě nezdravou firemní kulturou.

Důsledkem toho je pak nízká míra organizace práce, kdy zaměstnanci přesně nevědí, co mají dělat, špatná koordinace všech činností uvnitř firmy, z čehož pak plynou časté zmatky, které mají vliv na kvalitu vyráběného produktu či poskytovaných služeb. To se pak odrazí na nižší spokojenosti zákazníků, vyšším množství reklamací a tím i na snižujících se prodejích a klesajících tržbách.

Na českém trhu mnoho lidí za důkaz zdravé firemní kultury automaticky považuje různé benefity pro zaměstnance, školení a teambuildingové akce jednou či dvakrát do roka. Firemní kultura ale odráží něco mnohem hlubšího – dlouhodobou atmosféru na pracovišti, vzájemnou komunikaci a důvěru mezi lidmi ve firmě, způsob vedení a delegování úkolů.

Zaměstnanci ve firmě s nefunkční firemní kulturou jsou často nevýkonní, více chybují, nekomunikují a bojí se náročnějších úkolů, neboť pracují pod stresem, v atmosféře nedůvěry a strachu, což se odráží i na prosperitě celé firmy. Naopak relativně spokojený a vedení firmy důvěřující zaměstnanec pracuje uvolněněji, rychleji, kreativněji, jeví více zájmu o spolupráci a komunikaci, je více angažovaný – tudíž je ve finále i produktivnější ve své práci. Změna firemní kultury ale obvykle vyžaduje v první řadě změnu přístupu vedoucích pracovníků – což pokusy o „ozdravení" atmosféry ve firmě často komplikuje.

Příklad z praxe

Jaký efekt na výnosy můžou mít i nepatrné změny ve firemní kultuře, dokazuje například společnost zabývající se projekční a stavebně-investiční činností, která se po letech stagnace rozhodla skloubit zájmy své a svých zaměstnanců.

Důvodem pro toto rozhodnutí byla vysoká fluktuace. Ve firmě s asi 30 pracovními pozicemi se za sedm let vystřídalo na 50 lidí. „Po vstupní analýze jsme zavedli několik rychlých opatření. Jednak se konaly pravidelné týdenní porady a pravidelná kvartální setkávání všech zaměstnanců s majitelem firmy. Toto opatření mělo za cíl zvýšit otevřenost v komunikaci a informovanost ve firmě. Pouhá zvýšená četnost a otevřenost v komunikaci dokáže sama o sobě doslova malý zázrak," přibližuje proces nápravy Jiří Jemelka, jednatel společnosti J.I.P. pro firmy, s.r.o., která se specializuje na interim management a revitalizace a rozvoj firem v segmentu SME.

Do přípravy strategie dalšího rozvoje firmy byli vtaženi klíčoví zaměstnanci. Získali odpovědi i na problematické otázky, vedení se naučilo na připomínky podřízených reagovat konstruktivně. „Majitel opustil přístup k zaměstnancům ve stylu: "Když se ti to nelíbí, tak jdi, za branou firmy stojí další stovky lidí frontu na tvé místo." Zároveň byli po důkladném prozkoumání situace a všech okolností propuštěni z pracovního poměru dva zaměstnanci, kteří svým podbízivým přístupem, dvojstranou komunikací a intrikujícím chováním spoluvytvářeli atmosféru nedůvěry, uzavřenosti a neochoty se angažovat pro firmu. Postupně se také zavedlo mnoho miniaturních každodenních „pro-life“ opatření, do kterých patřila třeba i změna dodavatele obědů," dodává jednatel společnosti J.I.P. Jiří Jemelka.

Podle Jemelky se zaměstnanci zpočátku dívali na změny ve firmě s velkou nedůvěrou. Postupem času ale rostla jejich důvěra nejen v projektový tým, ale především v majitele firmy. Za pouhé tři měsíce už byly vidět výsledky. Zaměstnanci se s firmou mnohem více ztotožnili, byli spokojenější, zastavila se fluktuace a v důsledku toho posílila stabilita firmy, neboť společnost si uchovala zkušenosti z trhu i své know-how. Konkurenční výhoda v podobě vyšší odbornosti pak vedla i k většímu počtu zákazníků a tím i k větším výnosům.

Během jednoho roku pak společnost mimo jiné zdvojnásobila své zisky – i to je bezprostřední důsledek výrazně lepší firemní kultury, díky níž ve firmě pracují angažovaní a motivovaní pracovníci. Hledáte-li lék pro rozvoj či restart své firmy, může být tím nejúčinnějším právě posílení firemní kultury.

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam