x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Recept na úspěch v podnikání? Zdravá firemní kultura

04.01.2017 / Roman Peterka
Nepodceňujte atmosféru na pracovišti a firemní kulturu ve své firmě. Nespokojení zaměstnanci a jejich vysoká fluktuace v kombinaci s nedostatkem pracovníků na trhu práce můžou mít pro vaše podnikání fatální následky.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma
České firmy v mnoha ohledech pečlivě sledují zahraniční trendy. Inspirovaly se změnami pracovního prostředí (kanceláře typu open space, které jsou dnes již na ústupu), zkoušejí nové nástroje prodeje i marketingu (obsahový marketing, guerilla marketing, remarketing a pod.). Jen ale nepatrné procento z nich si bere u zahraničních firem příklad v jednom z nejdůležitějších ohledů – v důrazu, jaký kladou na rozvoj firemní kultury. Především malé a střední podniky tu mají velké rezervy.

Stres na pracovišti = chybující zaměstnanci

Zahraniční společnosti si jasně uvědomují, že problémy firmy nespočívají vždy jen v jasně definovatelných příčinách, jako je nehospodárnost, špatné cash-flow nebo nedokonalý produkt. Na ekonomické zdraví firmy má značný vliv i přetížení majitele či manažerů, stres, nedostatek důvěry uvnitř firmy, nízká míra otevřenosti managementu vůči zaměstnancům a vysoká fluktuace zaměstnanců, která je mnohdy způsobena právě nezdravou firemní kulturou.

Důsledkem toho je pak nízká míra organizace práce, kdy zaměstnanci přesně nevědí, co mají dělat, špatná koordinace všech činností uvnitř firmy, z čehož pak plynou časté zmatky, které mají vliv na kvalitu vyráběného produktu či poskytovaných služeb. To se pak odrazí na nižší spokojenosti zákazníků, vyšším množství reklamací a tím i na snižujících se prodejích a klesajících tržbách.

Na českém trhu mnoho lidí za důkaz zdravé firemní kultury automaticky považuje různé benefity pro zaměstnance, školení a teambuildingové akce jednou či dvakrát do roka. Firemní kultura ale odráží něco mnohem hlubšího – dlouhodobou atmosféru na pracovišti, vzájemnou komunikaci a důvěru mezi lidmi ve firmě, způsob vedení a delegování úkolů.

Zaměstnanci ve firmě s nefunkční firemní kulturou jsou často nevýkonní, více chybují, nekomunikují a bojí se náročnějších úkolů, neboť pracují pod stresem, v atmosféře nedůvěry a strachu, což se odráží i na prosperitě celé firmy. Naopak relativně spokojený a vedení firmy důvěřující zaměstnanec pracuje uvolněněji, rychleji, kreativněji, jeví více zájmu o spolupráci a komunikaci, je více angažovaný – tudíž je ve finále i produktivnější ve své práci. Změna firemní kultury ale obvykle vyžaduje v první řadě změnu přístupu vedoucích pracovníků – což pokusy o „ozdravení" atmosféry ve firmě často komplikuje.

Příklad z praxe

Jaký efekt na výnosy můžou mít i nepatrné změny ve firemní kultuře, dokazuje například společnost zabývající se projekční a stavebně-investiční činností, která se po letech stagnace rozhodla skloubit zájmy své a svých zaměstnanců.

Důvodem pro toto rozhodnutí byla vysoká fluktuace. Ve firmě s asi 30 pracovními pozicemi se za sedm let vystřídalo na 50 lidí. „Po vstupní analýze jsme zavedli několik rychlých opatření. Jednak se konaly pravidelné týdenní porady a pravidelná kvartální setkávání všech zaměstnanců s majitelem firmy. Toto opatření mělo za cíl zvýšit otevřenost v komunikaci a informovanost ve firmě. Pouhá zvýšená četnost a otevřenost v komunikaci dokáže sama o sobě doslova malý zázrak," přibližuje proces nápravy Jiří Jemelka, jednatel společnosti J.I.P. pro firmy, s.r.o., která se specializuje na interim management a revitalizace a rozvoj firem v segmentu SME.

Do přípravy strategie dalšího rozvoje firmy byli vtaženi klíčoví zaměstnanci. Získali odpovědi i na problematické otázky, vedení se naučilo na připomínky podřízených reagovat konstruktivně. „Majitel opustil přístup k zaměstnancům ve stylu: "Když se ti to nelíbí, tak jdi, za branou firmy stojí další stovky lidí frontu na tvé místo." Zároveň byli po důkladném prozkoumání situace a všech okolností propuštěni z pracovního poměru dva zaměstnanci, kteří svým podbízivým přístupem, dvojstranou komunikací a intrikujícím chováním spoluvytvářeli atmosféru nedůvěry, uzavřenosti a neochoty se angažovat pro firmu. Postupně se také zavedlo mnoho miniaturních každodenních „pro-life“ opatření, do kterých patřila třeba i změna dodavatele obědů," dodává jednatel společnosti J.I.P. Jiří Jemelka.

Podle Jemelky se zaměstnanci zpočátku dívali na změny ve firmě s velkou nedůvěrou. Postupem času ale rostla jejich důvěra nejen v projektový tým, ale především v majitele firmy. Za pouhé tři měsíce už byly vidět výsledky. Zaměstnanci se s firmou mnohem více ztotožnili, byli spokojenější, zastavila se fluktuace a v důsledku toho posílila stabilita firmy, neboť společnost si uchovala zkušenosti z trhu i své know-how. Konkurenční výhoda v podobě vyšší odbornosti pak vedla i k většímu počtu zákazníků a tím i k větším výnosům.

Během jednoho roku pak společnost mimo jiné zdvojnásobila své zisky – i to je bezprostřední důsledek výrazně lepší firemní kultury, díky níž ve firmě pracují angažovaní a motivovaní pracovníci. Hledáte-li lék pro rozvoj či restart své firmy, může být tím nejúčinnějším právě posílení firemní kultury.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání