x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Coca-Cola ztrácí zákazníky, hledání nových se komplikuje

01.07.2014 / Tomáš Durčák
Není žádným tajemstvím, že největší výrobce nealkoholického pití na světě má již delší dobu problémy s poklesem zájmu o své produkty.


Brazilská investice na první pohled vypadá jako velmi šťastný počin, neboť v Jižní Americe obecně má červeno bílé logo Coca-Coly dobrou pověst. Avšak svým zařazením mezi hlavní sponzory probíhajícího šampionátu se společnost dostala na černou listinu hned několika brazilských hackerských skupin, včetně brazilských Anonymous. Těm se nelíbí, že světové korporace podporují podle nich nesmyslný miliardový šampionát v zemi, která má problém s tím, aby svým občanům poskytla aspoň základní životní potřeby civilizovaného světa.
 
Může brazilský marketingový tah skončit fiaskem?
 
Hackeři již několikrát pohrozili kyberútoky namířenými proti hlavním sponzorům šampionátu, čehož si samozřejmě všimla i světová média. Coca-Cola tak ze své brazilské investice může nakonec v očích veřejnosti vyjít jako ta špatná. Možná ne v očích starších věkových skupin, které nemají až takovou tendenci hledat si dodatečné nemainstreamové informace na internetu, ale rozhodně u mladších lidí, což celý problém dělá ještě horším.

Organizátoři mistrovství se obecně báli možných DDoS útoků ze strany hackerů, a tak se pokusili o lepší zabezpečení státních brazilských sítí, avšak zcela marně. Již před mistrovstvím Anonymous pravidelně navštěvovali sítě brazilských ministerstev a vypouštěli do světa seznamy významných osobností, které se šampionátu zúčastní, či záznamy z rozhovorů mezi brazilskými představiteli a americkým vice-prezidentem Bidenem během jeho loňské návštěvy v Brazílii.

Důvod těchto akcí je jasný – aktivistům se nelíbí, že na úkor miliardové akce pro vybrané vláda zapomíná na situaci brazilské chudiny, která jen pár desítek kilometrů od honosných stadionů trpí nedostatkem základních potřeb v chudinských slumech. Představitele společnosti Coca-Cola tyto události určitě nenechávají klidnými, právě naopak. O hackerské útoky a tajné informace, šířící se internetem, se totiž zajímají zejména mladí lidé do 30 let, tedy hlavní cílová skupina pro nealkoholické nápoje Coca-Cola.
 
Indická situace Coca-Coly není o mnoho lepší
 
Problémy mezi Coca-Colou a indickou vládou mají historii, sahající až do roku 1977, kdy tehdejší vláda schválila zákon, který de facto zakazoval prodej výrobků Coca-Cola indickým občanům a umožňoval společnosti nadále v zemi podnikat pouze formou spolupráce s indickými firmami. Tento krok představitele amerického výrobce rozhořčil, a tak se Coca-Cola rozhodla tento nadějný trh opustit.

Vrátila se až v roce 1993, kdy už byla situace lepší. Začalo budování plnících továren a marketingová kampaň. Zájem Coca-Coly o tento trh však zřejmě i díky předchozím sporům lehce opadl, nebo se představitelé společnosti rozhodli být, co se investic týče, opatrnější. Proto až do roku 2012 do indického trhu Coca-Cola investovala pouze 2 miliardy dolarů. K ještě větší skepsi zřejmě přispěla aféra okolo továrny Coca-Coly v městě Kérala, kterou vláda nechala v roce 2004 zavřít, přičemž obvinila společnost ze způsobení ekologických škod ve výši 47 milionů dolarů.

Aktuální náhlý nárůst zájmu Coca-Coly o Indii lze vysvětlit čísly - celosvětový roční průměr spotřeby nápojů Coca-Cola je přibližně 92 láhví na jednu osobu. Naproti tomu indický průměr dosahuje pouhých 12 láhví. Potenciál v druhé nejlidnatější zemi světa je proto stále mimořádně velký a Coca-Cola to ví. Nyní už však není v situaci, kdy by měla příliš na výběr, a proto bude zřejmě muset risknout další konflikty s indickou vládou. Ty mimochodem pokračují dodnes.

Před pár týdny úřady v Indii společnosti nařídily, aby zavřela svou plnící továrnu u města Váránasí na severovýchodě země. Provoz továrny totiž údajně z oblasti odčerpává neakceptovatelně velké množství vody, která poté chybí ve studnách místních obyvatel. Zdejším představitelům rovněž neuniklo, že Coca-Cola rapidně zvedla v plnírně produkci, což rovněž způsobuje růst znečistění okolního prostředí. Výrobce si nařčení nenechal líbit s tím, že jeho nový výrobní proces pracuje s výrazně menší spotřebou vody, než předchozí postupy. O osudu továrny i pravdivosti celého nařízení se tak bude rozhodovat 5. srpna u soudu.
 
Co dál?
 
Jedním z posledních kroků, kterým se Coca-Cola pokusila zvednout svou atraktivitu na upadajících západních trzích, bylo nyní v červnu představení nového produktu Coca-Cola Life, který je místo často kritizovaného cukru slazen zcela přírodním sladidlem v podobě rostliny stévie. Zda má tato „zdravější“ Cola šanci uspět, se ukáže do konce roku.

Odraz situace Coca-Coly samozřejmě najdeme také při pohledu na stav akcií. Těm se sice nyní daří, neboť investoři kvitují mohutné investice a očekávají pozitivní dopad na poptávku. Pokud se ale podíváme na situaci z prvního čtvrtletí letošního roku, nebyla to žádná sláva. Ještě na konci května měla Coca-Cola nelichotivou pozici nejztrátovějšího titulu v portfoliu fondu Berkshire Hathaway, který vlastní celosvětově uznávaný investor Warren Buffett.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

DREAMJOB: Staňte se redaktorem magazínu MontyRich

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Jste ve stresu z chaosu na pracovním stole? Držte se těchto 5 zásad

Pořádek ve věcech napomáhá soustředění

Článek

Příběh mladého podnikatele, který se vydal do Itálie, aby ji přenesl do Česka

Rozhovor s restauratérem Šimonem Havlíkem

Článek

Jedou v tom spolu: Bill Gates, Warren Buffett, Elon Musk i Mark Zuckerberg

Filantropie je fenoménem dnešní doby

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

TRIPLE BOTTOM LINE: Tři P důležitá pro trvale udržitelný rozvoj firmy

People, planet, profit, aneb tři základní pilíře Corporate Social Responsability pro budování úspěšné firmy.

Článek

Do Ameriky přijel jako námořník s 200 dolary v kapse. Dnes je z něj úspěšný byznysmen

Ayhan Hassan je příkladem velké píle

Článek
Další články z rubriky Podnikání