x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Vlastní McDonald's nebo Subway? Přečtěte si návod, jak začít podnikat v rámci franchisingu

21.08.2017 / Roman Peterka
Franchising – slovo, které už dávno není v Česku neznámé. Na bázi franchisingu se tu už rozvíjí řada sítí v různých oborech služeb a obchodu. Výhody má jak pro poskytovatele franchisové licence, tak pro její držitele. Má však i svá úskalí a rizika.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma
Franchising je obchodní model, kdy jeden subjekt (franchisor) uděluje jinému subjektu (franchisantovi) licenci na prodej jeho zboží či služeb pod jeho značkou. Poskytovatel licence k tomu poskytuje systematickou péči, školení franchisanta i jeho týmu, pořádá marketingové kampaně na podporu prodeje. Od franchisanta (příjemce licence) za to chce obvykle na začátku poplatek za udělení licence a poté průběžné odvody z jeho tržeb. Výše těchto odvodů se většinou stanovuje procentem z tržeb.

Start podnikání bez nákladů? Zapomeňte!

Franchisant tak musí počítat s tím, že za to, že může rozjet své vlastní podnikání pod zavedenou značkou, obvykle zaplatí něco hned na začátku. Tím to ale neskončí – a bude platit poskytovateli licence i po celou dobu svého podnikání. Franchisový poplatek tak bude dalším pravidelným nákladem, který bude ukrajovat z jeho tržeb.

Na druhé straně tyto peníze nevyhazuje – tedy aspoň při dobrém výběru franchisora – jen tak „do kanálu“. Získává za ně fungující a do detailů propracovaný koncept i s podrobným „návodem k použití“. Obvykle franchisor pomáhá i se zaškolením zaměstnanců, podílí se na výběru lokality, zajistí vybavení provozovny, podporu v oblasti reklamy a marketingu…

Rozjezd podnikání tak může být v mnohém jednodušší – franchisant nemusí nic vymýšlet, prakticky by ani podle pravidel nastavených v rámci vztahu mezi ním a franchisorem (poskytovatelem franchisy) neměl. Vše už bylo do detailu vymyšleno, na něm je jen to proměnit v realitu na dalším místě. Zároveň je ale stále podnikatelem, který podniká plně na vlastní riziko a na vlastní účet.

Franchising tak rozhodně...
...
Pokračování článku pouze pro předplatitele.
Staňte se členy klubu MontyRich a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Nejlepší podnikatelská konference roku už za pár dní v Praze!

MontyRich: Building Better Business

Článek

Start-up versus korporát

Aneb věřit mladým vizionářům či spoléhat na osvědčené

Článek

Tajemství efektivní pracovní porady aneb přestaňte ztrácet svůj čas

Bez efektivních porad nemůže byznys fungovat

Článek

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Hledali kvalitní maso, nakonec si pořídili vlastní řeznictví

Jak vášeň pro gastronomii přetavit ve fungující byznys

Článek

HR 2.0 aneb proč pečovat o zaměstnance svého

Vyšší spokojenost = vyšší produktivita

Článek
Další články z rubriky Podnikání