x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Vlastní McDonald's nebo Subway? Přečtěte si návod, jak začít podnikat v rámci franchisingu

21.08.2017 / Roman Peterka
Franchising – slovo, které už dávno není v Česku neznámé. Na bázi franchisingu se tu už rozvíjí řada sítí v různých oborech služeb a obchodu. Výhody má jak pro poskytovatele franchisové licence, tak pro její držitele. Má však i svá úskalí a rizika.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma
Franchising je obchodní model, kdy jeden subjekt (franchisor) uděluje jinému subjektu (franchisantovi) licenci na prodej jeho zboží či služeb pod jeho značkou. Poskytovatel licence k tomu poskytuje systematickou péči, školení franchisanta i jeho týmu, pořádá marketingové kampaně na podporu prodeje. Od franchisanta (příjemce licence) za to chce obvykle na začátku poplatek za udělení licence a poté průběžné odvody z jeho tržeb. Výše těchto odvodů se většinou stanovuje procentem z tržeb.

Start podnikání bez nákladů? Zapomeňte!

Franchisant tak musí počítat s tím, že za to, že může rozjet své vlastní podnikání pod zavedenou značkou, obvykle zaplatí něco hned na začátku. Tím to ale neskončí – a bude platit poskytovateli licence i po celou dobu svého podnikání. Franchisový poplatek tak bude dalším pravidelným nákladem, který bude ukrajovat z jeho tržeb.

Na druhé straně tyto peníze nevyhazuje – tedy aspoň při dobrém výběru franchisora – jen tak „do kanálu“. Získává za ně fungující a do detailů propracovaný koncept i s podrobným „návodem k použití“. Obvykle franchisor pomáhá i se zaškolením zaměstnanců, podílí se na výběru lokality, zajistí vybavení provozovny, podporu v oblasti reklamy a marketingu…

Rozjezd podnikání tak může být v mnohém jednodušší – franchisant nemusí nic vymýšlet, prakticky by ani podle pravidel nastavených v rámci vztahu mezi ním a franchisorem (poskytovatelem franchisy) neměl. Vše už bylo do detailu vymyšleno, na něm je jen to proměnit v realitu na dalším místě. Zároveň je ale stále podnikatelem, který podniká plně na vlastní riziko a na vlastní účet.

Franchising tak rozhodně...
...
Pokračování článku pouze pro předplatitele.
Staňte se členy klubu MontyRich a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání