x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Rada ke startupům? Nikdy to nevzdávejte, tvrdí majitel velké digitální agentury

01.03.2017 / Zdravko Krstanov
Tomáš Wojcik je mozkem několika úspěšných startupů a také velké digitální agentury 2FRESH. V byznysu se mu velmi daří a za svou kariéru nasbíral nespočet zkušeností. Co radí mladým startupistům a začínajícím podnikatelům?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Tomáši, na čem podle tebe závisí úspěch startupu?

To je velice těžká otázka. V první řadě asi na tom, jestli daná věc skutečně řeší problém, který lidé mají. To se potom odrazí na číslech, která projekt generuje. Když jsou totiž čísla zajímavá, tak startup nemá nouzi o peníze, ať už investorské, anebo vlastní vydělané. Díky těmto prostředkům pak můžete celý byznys velice dobře škálovat, “marketovat” a prodávat. 

Co bys poradil lidem, kteří hledají pro svůj projekt investory?

To je vždy individuální. Když například spustíte svůj projekt a ten ještě negeneruje žádná pořádná čísla, těžko pak přesvědčujete investory o tom, že do vás mají investovat. Co však mají investoři rádi, je skvělý a odhodlaný tým, který celému projektu dá maximum. Musíte je přesvědčit, že přesně víte, co děláte a kam míříte. 

Jakou roli hrají zkušenosti?

Když investorům ukážete, že jste schopni něco reálně vytvořit a někam se dostat, aniž by vám někdo poskytl peníze, je to pro ně důkaz, že jste schopni vybudovat úspěšnou firmu. Zejména bych však všem poradil, aby se zkrátka nevzdávali. Spousta lidí vás bude odmítat, spousta lidí vám bude říkat, že to, co děláte, nebude fungovat. Nenechte se tím odradit a jděte si tvrdě za svým. Pokud jste přesvědčeni o tom, že jste na správné cestě, dejte tomu všechno a jděte do toho se vším, co máte. 

Jak doporučuješ mladým, třeba nepříliš zkušeným podnikatelům, aby vedli lidi, potažmo skládali svůj tým?

Lidé v týmu jsou základním stavebním kamenem každé firmy. Měli by citít vaší důvěru. Že je nekontrolujete, a že vám například nevadí, že jdou dnes domů o něco dříve, protože včera byli v práci déle. Pokud s vámi chtějí mluvit, měli byste naslouchat, co vám říkají, a reagovat na to. Vy jste pro ně člověk, který se o ně postará a který je maximálně podpoří, aby se mohli posunout dále. Těch věcí je daleko více, ale nakonec jde o lidskost. Ta ale nesmí být druhou stranou zneužívaná. Pak se nejedná o vyvážený vztah.

Co se týká skládání týmu, je to vždy běh na dlouhou trať. V celém procesu hraje roli několik faktorů. Jedním z nich je nějaká zkušenost daného člověka. Tím dalším je například to, jaký ten člověk je. Protože my razíme pravidlo, že člověk může být sebelepším, ale pokud je arogantní, nechová se dobře vůči svým kolegům, anebo jim naznačuje, že je lepší, nemá v týmu co dělat. Čili pokud bereme někoho k nám, tak především řešíme, jaký je dotyčný člověk. Co má rád, co chce dělat a jak může přispět celému týmu. Až poté se díváme, co všechno dělal a co má sebou. Ve výsledku je byznys přesně o tom, co jsem popsal… o lidech. 

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

DREAMJOB: Staňte se redaktorem magazínu MontyRich

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Jste ve stresu z chaosu na pracovním stole? Držte se těchto 5 zásad

Pořádek ve věcech napomáhá soustředění

Článek

Příběh mladého podnikatele, který se vydal do Itálie, aby ji přenesl do Česka

Rozhovor s restauratérem Šimonem Havlíkem

Článek

Jedou v tom spolu: Bill Gates, Warren Buffett, Elon Musk i Mark Zuckerberg

Filantropie je fenoménem dnešní doby

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

TRIPLE BOTTOM LINE: Tři P důležitá pro trvale udržitelný rozvoj firmy

People, planet, profit, aneb tři základní pilíře Corporate Social Responsability pro budování úspěšné firmy.

Článek

Do Ameriky přijel jako námořník s 200 dolary v kapse. Dnes je z něj úspěšný byznysmen

Ayhan Hassan je příkladem velké píle

Článek
Další články z rubriky Podnikání