x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Markus Arnold: Koupí domu nezbohatnete, ale bohatí zůstanete

29.09.2016 / Komerční sdělení
Ve spleti investičních nástrojů a divokých finančních derivátů si ani movití podnikatelé mnohdy nemohou být ničím jistí. Konzervativní milionáři (a miliardáři) část svých peněz stále ukládají do nemovitostí jakožto do jistoty pro další generace. O světě těchto investic jsme si povídali s Markusem Arnoldem, který vytváří most mezi institucionálními investory a zámožnými klienty.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Markusi, můžete vysvětlit, co přesně je jádrem vašeho byznysu?

Naším hlavním a zároveň jediným byznysem je prodej investičních nemovitostí. Nezabýváme se pronájmy ani prodejem rezidenčních nemovitostí koncovým uživatelům. Sami sebe vnímáme jako most mezi institucionálními investory a zámožnými privátními investory, jejich fondy a rodinnými podniky. Tímto směrem tvoříme v rámci naší skupiny asi osmdesát procent našeho obratu.

Jaká byla vaše motivace založit právě takové podnikání? Jak jste vycítil příležitost?

Pracoval jsem pro jednoho z největších vlastníků nemovitostí v rodném Rakousku. Vedl jsem zde oddělení investic a v určitém momentě si uvědomil, že mi více sedí být pojítkem mezi prodávajícím a kupujícím, kde mohu být sám sobě pánem.

Můžete v tomto ohledu upřesnit, jak je nastaven váš obchodní model? Je založen na provizích? Můžete uvést nějaká čísla?

Náš byznys model je poměrně složité vysvětlit. Směrem k našim klientům fungujeme na provizní bázi. Interně pak máme nastaven velmi komplexní systém provizí kombinovaný s měsíčními platbami.  Chceme především udržet stabilní příjem našich makléřů, a to i v dobách, kdy může být individuálně méně realizovaných obchodních případů. Ty mohou trvat tři měsíce, ale třeba také rok v závislosti na jejich komplikovanosti.

Z firemního hlediska momentálně míříme k transakcím v hodnotě tří set milionů euro. Zatím jsme na velice dobré cestě, abychom tohoto objemu dosáhli, ne-li jej překročili.

Lze nějak definovat, jak vypadá váš běžný klient? Je jím spíše byznysmen v důchodovém věku, nebo mladý finanční “žralok”? 

Na to mám jednoznačnou odpověď. Počet oněch “žraloků” je v jednoznačné menšině.  Drtivou většinu našich klientů tvoří investoři, kteří již myslí na příští generace a chtějí proměnit peníze v cihly. V Rakousku říkáme, že koupí činžovního domu nezbohatnete. Bohatí však zůstanete. Přesně v tomto citátu tkví motivace investorů.

Existuje nějaký typ nemovitostí, na který se soustředíte?

Ano, a tím typem jsou historické budovy. Přesto téměř polovinu našeho obratu tvoří komerční objekty. Soukromí investoři, kteří před lety vložili své peníze do historických budov, získali nyní o nemovitostech větší přehled. A protože se z hlediska výnosů jedná o zcela rozdílné investice, mají tito lidé větší odvahu riskovat.

Kdy a proč jste vůbec přišli do České republiky?

Našemu příchodu předcházela několikaletá analýza místního trhu a přípravy na vstup, nicméně reálný start proběhl cca před třemi lety.

Historických budov je tu spousta…

Ano, to byla jedna z původních myšlenek. Líbila se nám také celková struktura města. V době našeho příchodu zde navíc byly nemovitosti značně levnější než ve Vídni. Byl to tedy takový únikový trh pro naše německy mluvící investory.

Jaký se vám zde podařil největší obchod?

Zatím je jím prodej krásného boutique hotelu Le Palais následovaný historickou budovou na Staroměstském náměstí. Tam vidíme do budoucna potenciál vzniku něčeho vskutku unikátního. 

Dále jsme úspěšně zprostředkovali prodeje napříč různými typy nemovitostí – od činžovních domů, přes kancelářské budovy po nákupní centra, retail parky či skladové areály. Rozsah investic je zde veliký, skrze naši pražskou pobočku jsme za poslední rok uzavřeli transakce za jeden a půl miliardy korun.

Máte pobočky ve čtyřech evropských hlavních městech. Jaké jsou mezi nimi největší rozdíly?

Jsme v Rakousku, na Slovensku, v České republice a v Maďarsku. Jednou nohou jsme již také v Německu. Rozdílů… těch je skutečně mnoho. Domnívám se ale, že zásadní v tomto případě je, kolik toho mají města společného. Hlavním argumentem je stabilní katastr nemovitostí a neustále se vyvíjející právo, které garantuje vlastnictví. Mimo jiné v těchto jmenovaných zemích dlouhodobě investuje mnoho společností.

 Jak byste definoval současný středoevropský trh s nemovitostmi? Změnil se od dob vašeho příchodu? Žádná bublina na obzoru?

Bublina. Co to znamená? To je, když jsou kupující zásobováni půjčkami a devět desetin z peněz, za něž se nakupuje, pochází z náruče bank. Tento stav tu byl před sedmi, osmi lety. Tím míním v podstatě všechny zmiňované země. Když jsem v oboru začal podnikat já, tak dokonce celou nákupní částku financovala banka. Od té doby se trh dramaticky změnil. Například v Rakousku se nemovitost často kupuje z osmdesáti procent pomocí vlastního kapitálu, pokud hovoříme o privátní klientele. V takovém prostředí se bubliny nemusíte obávat. Basel (označení série bankovních regulací, pozn.red.) navíc zpřísnil podmínky, za kterých mohou banky půjčovat peníze.

Kde vidíte expanzi, respektive otevření dalších poboček? Vsadil bych na Itálii, kde se trh očividně dává dohromady a ceny nejsou na vrcholu. A možná Polsko, které na evropské poměry poměrně snadno prošlo recesí.

Řeknu rovnou, že příležitostí je mnoho. S naším know-how a kvalitou služeb, jež přinášíme, věřím, že bychom uspěli prakticky kdekoli. Itálii jste ale trefil správně. Konkrétně pobočka v Miláně je velice aktuálním tématem. Naopak na Polsko je z našeho úhlu pohledu příliš pozdě, ceny se značně odlepily ode dna.

Jak jsem již zmínil dříve – naše soustředění nyní padá na Německo. Jedná se o skutečně veliký trh a transakce v něm uskutečněné jsou větší než ve všech místech, kde působíme, dohromady. Naše první kancelář bude v Berlíně, dalším krokem bude s největší pravděpodobností Frankfurt. 

Plány máte slibné. Jaký je váš byznysový cíl obecně?

Stát se investičním makléřem v realitách číslo jedna v Evropě.

Chcete vědět více? Navštivte http://www.arnold-immobilien.at/domu

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Nejlepší podnikatelská konference roku už za pár dní v Praze!

MontyRich: Building Better Business

Článek

Start-up versus korporát

Aneb věřit mladým vizionářům či spoléhat na osvědčené

Článek

Tajemství efektivní pracovní porady aneb přestaňte ztrácet svůj čas

Bez efektivních porad nemůže byznys fungovat

Článek

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Hledali kvalitní maso, nakonec si pořídili vlastní řeznictví

Jak vášeň pro gastronomii přetavit ve fungující byznys

Článek

HR 2.0 aneb proč pečovat o zaměstnance svého

Vyšší spokojenost = vyšší produktivita

Článek
Další články z rubriky Podnikání