x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Kompletní návod, jak výhodně prodat svou firmu (2.)

Tajemství správné ceny

30.09.2016 / Roman Peterka
Vybudovat prosperující podnikání může být cestou ke zbohatnutí. Ještě větším „ternem“ ale může být takovou firmu ve správný čas prodat. Chce to ale víc než jen správné načasování.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Správnému načasování prodeje firmy jsme se věnovali v předchozím dílu. Rozhoupat se k prodeji firmy je ale jen začátek. Důležité je také najít průnik mezi představou prodávajících o ceně jejich firmy a částkou, kterou je na nákup firmy ochoten obětovat kupující. Samozřejmě platí, že ten, kdo přichází s nabídkou, tahá za kratší konec provazu. Pokud o fungující firmu projeví zájem jiná firma – protože chce například touto akvizicí zvýšit svůj podíl na trhu – je to pro vyjednávání o ceně rozhodně mnohem výhodnější situace, než když je firma v potížích a majitel se snaží najít někoho, kdo by ji koupil.

Proč prodávat

Důvody, proč chce někdo prodat firmu, kterou třeba i dlouho a pracně budoval, se různí. To, že je firma na prodej, neznamená nutně, že se jí nedaří a majitel se jí chce stůj co stůj zbavit. Kupce může hledat i dobře fungující firma – třeba proto, že už dorostla do velikosti, kdy bez přílivu kapitálu nemůže růst dál. Nebo i proto, že její majitel a zakladatel zestárl, chce odejít do podnikatelského „důchodu“, v rodině následníka nenašel a svěřit firmu „cizímu“ manažerovi (kterého by stejně musel kontrolovat) nechce.

Jak ukazuje průzkum provedený Asociací malých a středních podniků, který byl proveden na vzorku vrcholných zástupců rodinných firem do 250 zaměstnanců, s předáním firmy další generaci bývá problém. Dvě třetiny zástupců firem uvedly, že je cílem firmy, aby některý z rodinných příslušníků převzal vedení. Na druhé straně více než polovina zástupců firem si dokáže představit možnost prodeje či vedení firmy od někoho mimo rodinu.

Za rozhodnutím prodat firmu mohou...

...
Pokračování článku pouze pro předplatitele.
Staňte se členy klubu MontyRich a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Nejlepší podnikatelská konference roku už za pár dní v Praze!

MontyRich: Building Better Business

Článek

Start-up versus korporát

Aneb věřit mladým vizionářům či spoléhat na osvědčené

Článek

Tajemství efektivní pracovní porady aneb přestaňte ztrácet svůj čas

Bez efektivních porad nemůže byznys fungovat

Článek

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Hledali kvalitní maso, nakonec si pořídili vlastní řeznictví

Jak vášeň pro gastronomii přetavit ve fungující byznys

Článek

HR 2.0 aneb proč pečovat o zaměstnance svého

Vyšší spokojenost = vyšší produktivita

Článek
Další články z rubriky Podnikání