Kompletní návod, jak výhodně prodat svou firmu (2.)

Tajemství správné ceny

Vybudovat prosperující podnikání může být cestou ke zbohatnutí. Ještě větším „ternem“ ale může být takovou firmu ve správný čas prodat. Chce to ale víc než jen správné načasování.

Správnému načasování prodeje firmy jsme se věnovali v předchozím dílu. Rozhoupat se k prodeji firmy je ale jen začátek. Důležité je také najít průnik mezi představou prodávajících o ceně jejich firmy a částkou, kterou je na nákup firmy ochoten obětovat kupující. Samozřejmě platí, že ten, kdo přichází s nabídkou, tahá za kratší konec provazu. Pokud o fungující firmu projeví zájem jiná firma – protože chce například touto akvizicí zvýšit svůj podíl na trhu – je to pro vyjednávání o ceně rozhodně mnohem výhodnější situace, než když je firma v potížích a majitel se snaží najít někoho, kdo by ji koupil.

Proč prodávat

Důvody, proč chce někdo prodat firmu, kterou třeba i dlouho a pracně budoval, se různí. To, že je firma na prodej, neznamená nutně, že se jí nedaří a majitel se jí chce stůj co stůj zbavit. Kupce může hledat i dobře fungující firma – třeba proto, že už dorostla do velikosti, kdy bez přílivu kapitálu nemůže růst dál. Nebo i proto, že její majitel a zakladatel zestárl, chce odejít do podnikatelského „důchodu“, v rodině následníka nenašel a svěřit firmu „cizímu“ manažerovi (kterého by stejně musel kontrolovat) nechce.

Jak ukazuje průzkum provedený Asociací malých a středních podniků, který byl proveden na vzorku vrcholných zástupců rodinných firem do 250 zaměstnanců, s předáním firmy další generaci bývá problém. Dvě třetiny zástupců firem uvedly, že je cílem firmy, aby některý z rodinných příslušníků převzal vedení. Na druhé straně více než polovina zástupců firem si dokáže představit možnost prodeje či vedení firmy od někoho mimo rodinu.

Za rozhodnutím prodat firmu mohou...

...
Pokračování článku pouze pro členy MontyRich club
Staňte se členy a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam