x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Jak NEřídit svou firmu? Yahoo! jako příklad továrny na špatná rozhodnutí

06.04.2017 / Zdravko Krstanov
Často se věnujeme firmám, které vám uvádíme jako pozitivní příklady. Nedávný prodej internetového giganta Yahoo však nahrává tomu, abychom vám ukázali, jak se to dělat nemá. Exekutiva Yahoo má během let na svědomí několik zásadních chyb, které vedly k úpadku kdysi hlavního hráče na trhu.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Ještě před deseti lety přitom vše vypadalo zeleně. Yahoo dokázalo ustát prasknutí dot-com bubliny a počítalo zisky v řádech miliard. Ty zajistily lukrativní smlouvy s velkými inzerenty. Tyto doby jsou ale nenávratně pryč, firma byla před pár týdny prodána Verizonu za necelých pět miliard dolarů. Jak je tato částka směšná, vám ukáží následující řádky.

K pádu Yahoo vedla, mimo jiné, krize firemní identity. Asi nejlépe ji demonstruje malá anketa, pořádaná uvnitř firmy. Management dostal seznam společností, u nichž měl uvést první slovo, které přijde na mysl. Zatímco u dalších hráčů na trhu (Google-vyhledávání, eBay-aukce atd.) byly hlasy jednoznačné, u své vlastní společnosti zaměstnanci nenalezli shodu. Mail, vyhledávač, zprávy… v Yahoo zkrátka pořádně nevěděli, čím chtějí být. Zde je nutno podotknout, že v konečném výsledku se nedělalo nic dobře. Vyhledávací engine se nedá s geniálním Googlem, kde skutečně dostáváte odpovědi na otázky, ani zdaleka srovnávat.

S tím souvisí také HR politika společnosti. Zatímco konkurenční Google najímal programátory a počítačové experty, Yahoo se zajímalo, jak nabrat co nejvíce absolventů MBA. Výsledek? Mediální společnost, která byla zcela zaslepena vysokými příjmy z reklamy. Nikdo uvnitř si však neuvědomil že tato zlatá doba je u konce.  

Přešlapy, jak šel čas:

V roce 1998 nabízí dva mladíci svůj malý startup na prodej za jeden milion dolarů, aby mohli pokračovat ve studiu na Stanfordu. Yahoo si již tehdy vykopalo vlastní hrob. Odmítlo totiž za “drobné” koupit Google.

O pět let později se nabízí podobná příležitost. Tentokrát se již vedou diskuze v miliardách. Tehdejší CEO Yahoo, Terry Semel, označuje cenovku pět miliard za přemrštěnou.

Píše se rok 2006 a Semel nabízí jednu miliardu dolarů za Facebook. Zuckerberg odmítá, nicméně od představenstva slyší, že pokud se Semel vrátí a nabídku navýší minimálně o sto milionů, bude to skvělý obchod. Semel však odmítá nabídku jakkoli navýšit, i desetina se mu zdá příliš. Dnešní hodnota Facebooku značně přesahuje 350 miliard dolarů…

Jsme v roce 2008 a Microsoft nabízí za kompletní převzetí Yahoo 44,6 miliard dolarů. Tvrdí, že se tímto spojením může vytvořit hegemon na trhu online reklamy, který bude schopný generovat minimálně miliardu ročně. Yahoo odmítá.

Červen tohoto roku – americký telekomunikační gigant Verizon souhlasí, že za majoritní část byznysu Yahoo zaplatí 4,83 miliardy dolarů. Strany uzavírají dohodu.

Příběh Yahoo vám dává stručný návod, jak zahodit každou příležitost. Pokud se chcete podobnému scénáři vyhnout, najímejte lidi podle umu, nikoli vzdělání, a bedlivě sledujte aktuální trendy. Jak říká Mark Cuban “… protože během vteřiny se může objevit někdo, kdo vám nakope zadek”. Yahoo by mohlo vyprávět.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Nejlepší podnikatelská konference roku už za pár dní v Praze!

MontyRich: Building Better Business

Článek

Start-up versus korporát

Aneb věřit mladým vizionářům či spoléhat na osvědčené

Článek

Tajemství efektivní pracovní porady aneb přestaňte ztrácet svůj čas

Bez efektivních porad nemůže byznys fungovat

Článek

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Hledali kvalitní maso, nakonec si pořídili vlastní řeznictví

Jak vášeň pro gastronomii přetavit ve fungující byznys

Článek

HR 2.0 aneb proč pečovat o zaměstnance svého

Vyšší spokojenost = vyšší produktivita

Článek
Další články z rubriky Podnikání