Miliardář Richard Branson: Že nemám titul? Mou univerzitou je život

Excentrický miliardář. Nikoho tento titul nevystihuje lépe než blonďatého podnikatele, který žije akčnější život než kdejaká rocková hvězda. Dal vzniknout společnosti Virgin, pod kterou se dnes řadí stovky firem. A to ani nedokončil střední školu.

Richard Branson přišel do styku s byznysem již v šestnácti letech, kdy nadobro odešel ze střední školy. Jeho vedoucí učitel mu při poslední návštěvě školy sdělil, že buď skončí ve vězení, nebo se stane milionářem. Mladý Branson následně založil svůj vlastní magazín Student, v němž úspěšně prodával reklamu. Hned v prvním vydání jí prodal tolik, že byl z těchto peněz schopen pokrýt kompletní padesátitisícový náklad. Magazín byl dle Bransonových slov jakousi alternativou k obecnému způsobu uvažování a vzdělávání. “Bylo tam vše od pop-kultury přes hudbu až po válku ve Vietnamu a konflikt v Nigérii,” popsal své rané počínání miliardář. 

Londýn té doby byl městem plným hudebních skupin, drog a mladistvých lidí, snažících se co nejvíce odlišit od generace svých rodičů. Kombinace těchto faktorů inspirovala Bransona k podnikání v hudebním průmyslu. Se skupinou přátel začal provozovat objednávkovou službu zlevněných hudebních desek, čímž dal vzniknout značce Virgin. Reklamu umístil v zadní části svého magazínu a již během prvních dnů se začaly hromadit objednávky. Svůj sklad měli mladíci na vskutku neobvyklém místě, a to v kryptě pod kostelem.

Rok 1971 znamenal v jejich podnikání zlom, který přinesla paradoxně šestitýdenní stávka pracovníků pošty. Během této doby nebyli schopni distribuovat zákazníkům objednávky a malé prostory s nízkými stropy a nedostatkem denního světla se rychle naplnily neodeslanými deskami. Zbývala jediná možnost – najít si místo pro kamenný obchod.

Během týdne se to Bransonovi a jeho partě povedlo. Našli pro sebe dobré místo uprostřed přelidněné Oxford Street. Museli se jen smířit s tím, že budou sdílet prostory s prodejnou obuvi, respektive že do jejich království vede cesta kolem regálů plných bot. Svou prodejnu uzpůsobili k co největšímu pohodlí příchozích. “Měli jsme desítky přehrávačů s velkými sluchátky i vodní postele,” uvedl jeden z Bransonových partnerů. Stejným nevšedním způsobem upravili též exteriér. Dům, ve kterém sídlili, natřeli duhovými barvami, aby jej nikdo nemohl přehlédnout.

Postupem času začali sklízet kýžené ovoce a otevřeli další dvě pobočky v londýnské čtvrti Notting Hill a v Liverpoolu. V roce 1972 již měli poboček po celé zemi desítky a Branson přemýšlel, jak změnit hudební průmysl od základů. A protože věděl, že je tvorba alba v londýnských studiích velice drahá, rozohodl se, že založí studio vlastní a celou věc udělá pro muzikanty dostupnější.

Podobné články

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát
Podnikání

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát

Milan Charvát - 20.08.2018

Proč byste měli vědět něco zajímavého zrovna o Amazonu, říkáte si? Proč by vás měla zajímat nějaká americká firma prodávající všechno možné? No…

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým
Podnikání

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým

Milan Charvát - 20.08.2018

Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes je přesvědčen, že by vláda měla začít aktivně řešit nerovnost ve společnosti. Dle jeho slov by se měla část…

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě
Podnikání

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě

Milan Charvát - 16.08.2018

Zkrácená charakteristika Jima Pattisona, který je v současnosti s osobním bohatstvím 6,7 miliardy dolarů desátým nejbohatším Kanaďanem, vypadá velmi…

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?
Podnikání

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?

Milan Charvát - 16.08.2018

Není samozřejmě nijak těžké si domyslet, že vydělat miliardu dolarů samotným sportem je i přes rychle rostoucí odměny v podstatě nemožné. Například…

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus
Podnikání

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus

Redakce magazínu MontyRich - 14.08.2018

Chcete objevit nenápadné psychologické triky a techniky, s nimiž se vám podaří přesvědčit druhé, dostat je na svou stranu a dočkat se od nich podpory…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 14.08.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam