x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

14.04.2016 / Roman Peterka
Pití piva stále patří k oblíbeným národním sportům – byť se pivovary v posledních dvaceti letech potýkají se setrvalým poklesem spotřeby. I tak v přepočtu celkového množství piva vypitého za rok v Česku na „hlavu“ porážíme všechny další národy, včetně piva milovných Němců. Poptávka po pivu tak stále je. A vzhledem k dalším, také dlouhodobějším trendům, které proměňují dlouhou dobu konzervativní – až zakonzervovaný – český pivní trh, se otevírá stále větší prostor pro malé hráče. Začít vařit vlastní pivo nemusí být vůbec špatný podnikatelský záměr.
Chce to ale mít někoho, kdo to umí, překonat byrokratické bariéry na vstupu. Výroba alkoholu, byť je to „jen“ pivo, je státem hlídána více než třeba výroba limonády. A bude to chtít i dost peněz do začátku. Byť pivo jako takové se dá uvařit i na sporáku. Mezi domácím experimentováním a vařením piva ve vlastním minipivovaru je přece jen rozdíl.

České pivo: Spotřeba klesá, výstav roste

Výrobě piva se v Česku stále daří. Byť se spotřebou už to není takové, jako to bývalo a v přepočtu na hlavu a rok nedosahuje už oné magické hranice 160 hl, stále to není tak zlé. Pokles ale trvá. „Zatímco ve světě oslavuje české pivo v posledních letech skutečný rozmach, domácí produkce se držela na předloňské úrovni a ani loni se nevrátila nad úroveň doby před zvýšením spotřební daně,“ říká předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal. Spotřeba piva na domácím trhu v přepočtu na obyvatele totiž zaznamenala lehký pokles ze 144 na 143 litrů piva za rok.

Přesto se loni uvařilo v Česku více piva než v roce předchozím – celkový výstav vzrostl meziročně o 2,2 procenta. Víc než domácí spotřeba ale výrobu táhl nahoru především export – ten vzrostl meziročně o více než 13 procent na rekordních 4 139 000 hektolitrů. Ze zemí EU byly loni nejdůležitějšími trhy Slovensko a Německo. „Export do zemí mimo EU byl v loňském roce ovlivněn ruským embargem a výrazným propadem kurzu rublu. I přesto však zůstalo Rusko loni největším spotřebitelem českého piva mimo země EU,“ upřesňuje František Šámal. Druhé místo patří USA a třetí Jižní Koreji, kam v loňském roce vzrostl export českého piva o více než 100...
...
Pokračování článku pouze pro předplatitele.
Staňte se členy klubu MontyRich a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek

Módní impérium právníka Jaroslava Havla je zase o krok napřed

PFB zavedlo concierge servis

Článek
Další články z rubriky Podnikání