x
Zapomenuté heslo
Předplatné

3 důvody, proč je Elon Musk novým Stevem Jobsem

iPod, iTunes, iPad, iPhone...Tesla

27.10.2016 / Zdravko Krstanov
Když zemřel marketingový génius a vizionář Steve Jobs, lidé se začali ptát, kdo nahradí jeho místo vedoucího inovátora. Už nějakou dobu se zdá, že štafetu úspěšně převzal rodák z Jihoafrické republiky, který své jméno spojil s online platbami, automobily i vesmírem. Ačkoli se jejich produkty zcela odlišují, jako osobnosti je leccos spojuje.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

1.

Stejně jako Jobs, tak i Musk dokáže své kolegy pohltit. A to do takové míry, až lidé zapomenou, kdo je vlastně původním autorem onoho produktu či inovace. Steve Wozniak, spoluzakladatel společnosti Apple, nedávno přiznal, že Jobs nehrál prakticky žádnou roli při vývoji počítačů Apple I a Apple II. “Steve v té době vůbec nerozuměl technologiím, nikdy nenapsal jediný software… chtěl být někým důležitým a důležití jsou vždy ti, co rozumí obchodu”, vysvětlil Wozniak v interview. Faktem je, že oba počítače jsou spojovány především osobou Jobse, a to z prostého důvodu – uměl je prodat. Wozniak byl jakýmsi věčně schovaným inženýrem, zatímco Jobs byl ryzí byznysmen.

Komparace s Muskem se přímo nabízí. Mnohé zdroje jej uvádí jako zakladatele platebního systému PayPal. Ten však vznikl spojením Muskovy společnosti X.com a Confinity, kterou vedl tým kolem Petera Thiela. Samotný PayPal, systém pro online transakce, byl uveden do provozu právě společností Confinity. V roce 2000 se obě firmy pragmaticky sloučily, z čehož Musk ve výsledku slušně profitoval. Podobný příklad nabízí automobilka Tesla, která také nebyla založena přímo Elonem. Vstoupil do ni nejprve jako investor, pozice CEO se chopil až v roce 2008. Přesto je někde neustále uváděn jako zakladatel. Historie Tesly zkrátka nezačíná až modelem S.


2.

Oba dva podnikatele spojuje také zkušenost s pučem. V roce 1981 vstoupila společnost Apple na burzu a dva roky poté přivedl Jobs do firmy Johna Sculleyho, ředitele společnosti Pepsi-Cola. S tím je spojen památný dotaz: “Chceš zbytek života prodávat sladkou vodu, nebo chceš mít šanci změnit svět?”. Stejně památný je však firemní převrat z roku 1985. Jobs stál za špatně prodávajícím se Macintoshem, zatímco představenstvo se chtělo soustředit na Apple II. Jobs byl v důsledku zbaven veškerých výkonných funkcí právě na popud Sculleyho a spol. Elona Muska čekal podobný osud po sloučení X.com a Confinity (dnes PayPal). Musk chtěl stejně tvrdohlavě zachovat svou platformu X.com , ale většina zaměstnanců preferovala PayPal. Spory se týkaly také interní technologické stránky věci. Musk chtěl používat Microsoft, zatímco tým Confinity byl pro Linux.


Výsledkem dohadů byl odchod Petera Thiela a Musk, v roli CEO, ztrácel půdu pod nohama. Skupina pro firmu zásadních zaměstnanců se sešla v baru, kde se probral plán, jak svého CEO sesadit. Správní radě poté zaslali dopis o nedůvěře. Elon byl tou dobou v cizině, nicméně ihned, jak se k němu informace dostala, nasedl na nejbližší letadlo. Po příletu však zjistil, že již není ředitelem. Byl nahrazen Peterem Thielem. Na oslabení Muskovy pozice se definitivně podepsala změna názvu, když Thiel přejmenoval celou společnost na PayPal. Z výše zmíněného bychom mohli vyvodit zajímavé zobecnění ohledně obou vizionářů - veřejnost je miluje, kolegové už méně.

3.


Musk ve vás dokáže vyvolat touhu po jeho produktu podobně jako to uměl Jobs. Toto si můžeme nejlépe demonstrovat porovnáním akcí, na níž se odhalují novinky. Slavnostní odhalení iPhonu se jednoznačně zapsalo do dějin. Jobs byl extrémně nadaný prodejce, neustále užíval adjektiva plná chvály – nádherné, revoluční, opravdu krásné či nejlepší. Produkt byl odhalován postupně a při každém kroku zazníval z hlediště potlesk. Tesla představila před týdnem Model 3 a Musk show pojal dosti obdobně. Je celkem zřejmé, kde se inspiroval.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání