x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Hraje hry a vydělává 100 milionů z pohodlí domova. Jak na to?

Byznys jménem YouTube

03.02.2016 / Zdravko Krstanov
Švéd Felix Arvid Ulf Kjellberg, známější pod přezdívkou PewDiePie, je mladík, jehož pracovní náplní je jedna velká zábava. Své živobytí si totiž zajišťuje natáčením videí na YouTube. Nejedná se o žádné složité projekty. PewDiePie natáčí, jak hraje počítačové hry, dělá různé parodie a pranky, či pouze vlogy ze svého osobního života. Za rok si tímto způsobem vydělá okolo 4 milionů dolarů, což je vzhledem k práci z domova naprosto fantastické číslo. Pracovní předpoklady jsou následující – kamera, připojení k internetu a jistá dávka charismatu a exhibiconismu. Máte všechny tři? Pokračujte tedy ve čtení!

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

PewDiePie symbolizuje v podstatě vrchol toho, čeho lze touto činností dosáhnout. Ve svých 25 letech má na svém YouTube profilu přes 40 milionů odběratelů. Každé jeho video shlédne průměrně 4 miliony uživatelů. Lidé jej poznávají po celém světě a pro současnou generaci “youtuberů” se stal vzorem. Faktem však zůstává, že nemusíte být ani ze čtvrtiny tak úspěšní, aby vám YouTube zajistil solidní příjem.

Jak začít?

Nejprve si načrtněte určitý koncept. Rozmyslete si, jakým směrem se vydáte – tedy o čem budou vaše videa. To se může částečně odvíjet od vašich zájmů (sport, móda, počítačové hry). Tyto zájmy je vhodné také doplnit určitým průzkumem minění – co mají lidé zájem sledovat. Toho se můžete dopátrat buď ruznými anketami, ale mnohem jednodušší a efektivnější bude zmapovat zahraniční tvůrce a inspirovat se.

Druhým úkolem bude formát vašich videí. Budete-li o daném tématu mluvit seriózně, nebo vše vezmete s nadhledem a trochu komicky. Ideální bude ve většině případů kombinace obou přístupů (tu využívají vesměs všichni úspěšní “youtubeři”). Tento poměr bude do jisté míry také souviset s vaší cílovou skupinou. Je nutné zjistit, komu budou videa adresována. Jsou to chlapci v pubertálním věku či ženy okolo dvaceti? Takových otázek si budete muset položit spoustu. 

Třetím důležitým bodem bude schopnost vás samotných. Schopnost upoutat a udržet pozornost. Diváky zaujmout a v případě potřeby rozesmát. Pokud nejste rádi středem pozornosti či máte v tomto ohledu nejistoty, natáčejte nejdříve videa pro své známé a kamarády. Sledujte jejich reakce a berte v úvahu případné podněty. Nápomocný může též být dramatický kurz, kde si osvojíte jistou teatrálnost, která je pro natáčení videí nezbytná.

Kde jsou ty peníze?

Lidé si většinou myslí, že jim budou generovat peníze reklamy, které se objevují na začátku videa. Takový spot skutečně generuje určité peníze, ale YouTube si strhne 45% podíl. V reálných číslech to pak znamená, že za 1000 shlédnutí vašeho videa inkasujete přibližně dolar a půl. Podmínkou je, že každý sledující musí “vydržet” asi 30 sekund reklamy před vaším videem. Pokud užívá AdBlock, žádné peníze nedostanete. YouTube však v poslední době značně bojuje proti antireklamnímu softwaru, čili tento problém může být v budoucnu passé. Přesto si je nutné uvědomit, že ani 1000 shlédnutí není snadné číslo a bude stát spoustu vašich sil tuto metu pravidelně překonávat.

Jakmile si zajistíte určitou stabilní sledovanost a minimálně 1000 odběratelů, máte šanci dostat sponzoring. Ten je ideální v případě, že ve svých videích například recenzujete různé produkty (kosmetiku, potraviny atd.). Tímto způsobem si můžete za jedno video s určitým počtem shlédnutí (záleží na zadavateli) vydělat od několika set až po několik tisíc korun, což vám při určitém počtu videí měsíčně zajistí celkem solidní příjem. Může se vám povést navázat spolupráci s někým, kdo nijak s vašimi videi nesouvisí – v případě velké sledovanosti můžete například zkusit oslovit slevový portál. Fantazii se meze nekladou a bude záležet převážně na vašem smyslu pro vyjednávání.

Vlastní značka

V momentě, kdy si vytvoříte určitý stabilní okruh fanoušků, bude nejlepší vhrnout se na vlastní merchandise. Věci jako trička, náramky či samolepky mají nevelké vstupní náklady a jsou velmi efektivním prostředkem k zisku a budování vlastní značky. Pakliže necílíte vyloženě na děti, rozhodně můžete generovat profit z donací, ať už přes vlastní internetovou bránu nebo PayPal. Lidé jsou ochotni své oblíbence finančně podporovat na důkaz důvěry. 

Podmínkou úspěchu je samozřejmě feedback, jež musíte bezpodmínečně poskytnout. Není důležité pouze přidávat videa, nýbrž s diváky aktivně komunikovat, dát jim najevo, že si jich vážíte, reflektovat jejich návrhy. Na závěr je nutné podotknout, že zajištění živobytí tímto způsobem je během na dlouhou trať, v případě vytrvalosti a originality může ale přinést kýžené ovoce.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Nejlepší podnikatelská konference roku už za pár dní v Praze!

MontyRich: Building Better Business

Článek

Start-up versus korporát

Aneb věřit mladým vizionářům či spoléhat na osvědčené

Článek

Tajemství efektivní pracovní porady aneb přestaňte ztrácet svůj čas

Bez efektivních porad nemůže byznys fungovat

Článek

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Hledali kvalitní maso, nakonec si pořídili vlastní řeznictví

Jak vášeň pro gastronomii přetavit ve fungující byznys

Článek

HR 2.0 aneb proč pečovat o zaměstnance svého

Vyšší spokojenost = vyšší produktivita

Článek
Další články z rubriky Podnikání