„Ne, já nic nechci.“ Bojíte se odmítnutí? Zkuste Rejection Therapy

Obchod musíte brát jako hru, pokud v něm chcete být nejlepší

„Ne, ne, ne, děkuji, ale nemám zájem.“ Věta, která v různých variacích čas od času potrápí každého obchodníka. Odmítnutí odjakživa bylo součástí obchodu a bude tomu tak i nadále. Někdo ho pokládá za něco, co k této práci patří, nebere si ho osobně a po každém „NE“ vytáčí znovu další číslo či jiným způsobem oslovuje dalšího potenciálního klienta. Naopak někoho negativní reakce protistrany dokáže zabrzdit klidně i na několik hodin. Jak to změnit?

Nemusíte hned navštěvovat psychiatra, když vás někdo odmítne. Zkuste naši hru.

Každý den každý z nás někomu něco prodává. Když ne zboží či službu, tak minimálně prodáváte – obhajujete své názory a myšlenky. Vypořádáváte se dnes a denně s námitkami. Obchodujete s ostatními jen tím, že s nimi diskutujete. Proto se nenechte rozhodit ani odradit tvrzeními lidí okolo vás, která možná budete slýchat. Něco jako: „Takovou práci bych nikdy nedělal, lidé už na to neustálé oslovování musejí být alergičtí.“ Hádejte, co ten člověk právě dělá. Správně, prodává vám svůj názor. Nechte ho při něm a soustřeďte se na sebe, na svůj úspěch, na ty pocity spokojenosti, které se ve vás rozlévají vždy, když se vám povede obchod uzavřít. A negativní odpovědi nechte daleko za sebou a jděte dál. Víte, kolik lidí právě teď vaše služby a produkty potřebuje? Najděte je. Ale musíte se jich ptát…

Je pravdou, že strach z odmítnutí, potažmo z neúspěchu, je stav mysli, který dokáže být tak silný, že se ani nemusíte dostat k akci. Měli byste zvednout telefon, vytočit číslo a domluvit schůzku, ale prostě se k tomu nepřinutíte. Jste paralyzováni, hypnotizujete telefon očima, už asi po sté si v hlavě přehráváte možný průběh hovoru, ale stále jen sedíte a koukáte… „Co když mi řekne NE?“. No tak budete kontaktovat někoho dalšího. Svět se nezboří.

Pracujte na sobě hraním

Ovšem se vším se dá pracovat. Strach z odmítnutí se dá tréninkem odbourat, ostatně jako řada dalších bloků. Zkrátka pravidelným opakováním čehokoliv se v tom postupně můžeme zlepšit. Existují určité metody, které, když se důsledně a pravidelně opakují, dokážou úspěšně v každém z nás strach z neúspěchu potlačit a časem dokonce i úplně odbourat. Jednou z nich je metoda zvaná Rejection Therapy. Volně můžeme název přeložit jako „odmítací terapie“. V čem spočívá? Je to hra, kterou můžete hrát úplně sami, nicméně pro lepší úspěchy a soutěživost je doporučeno ji hrát v rámci celého obchodního týmu.

Na začátku si stanovte, o co budete hrát. Podotýkám, že výsledky jednotlivců se těžko kontrolují, hra proto předpokládá férovost všech zúčastněných. Přece jenom jde hlavně o rozvoj obchodních dovedností. Je tedy v zájmu každého hráče účastnit se hry především z důvodu svého vlastního osobního zlepšení, nikoliv kvůli odměně, kterou před započetím hry stanovíte. A výhra podvodem přece nemůže nikoho těšit. Poté, co si tohle se všemi hráči ujasníte, sdělte jim pravidla hry.

Hru můžete hrát kdykoliv a kdekoliv. Cestou do práce, cestou z práce, při sportu, o pauze na oběd, večer na party, stejně tak tehdy, jdete-li pouze se známým jen tak si popovídat u kávy. Soutěžit můžete opravdu celý den i noc všude, kde budou nějací lidé. Hra totiž spočívá v náhodném oslovování osob kolem vás. Známé i neznámé, klidně oslovte rodinu či kolegy v práci, kteří neví, že hru hrajete. Prostě je zastavte a položte jakoukoliv uzavřenou otázku, na kterou dotyčný může odpovědět buď „ANO“, nebo „NE“. Odpovědi si zapisujete a za každé „NE“ získáváte jeden bod. Kdo má nejvíce „NE“, vyhrává. Proto se nebojte a jděte i do těch otázek, u kterých se vám zdá nemožné, že by je někdo mohl pozitivně přijmout. Jde přece o to nehroutit se z každé odmítavé reakce, naučit se „NE“ přijímat jako něco, co vás posune k dalšímu člověku, který může říct „ANO“. A pokud někdo řekne „ANO“, sice nezískáte bod, ale otevírá se vám prostor prožít něco, co jste ještě neprožili.
 

Názorná ukázka možných otázek:

  • V metru při čekání na vlak – Zahrajete si se mnou „Kámen, nůžky, papír“?
  • Na kase po zaplacení účtu směrem k pokladní – Plácnete si se mnou?
  • Na semaforu červená, otevřeným okénkem na řidiče stojícího v pruhu vedle vás – Zatroubíme si spolu?
  • V restauraci na číšníka – Mohu si to další pivo zkusit natočit sám?
  • V japonské restauraci na číšníka – Mohu si to Sushi zarolovat sám? Vždycky jsem to chtěl zkusit…
  • Při běhu na běžce sbíhajícího z kopce, který se já právě chystám vyběhnout – Vyběhnete si ten kopec se mnou ještě jednou?
  • V centru města na omladinu sedící na zemi a hrající na bongo – Můžu si s vámi zabubnovat?
  • Na koupališti u pokladny – Můžu jít na studenta, když mám prošlou ISIC kartu?
  • Požadována záloha na klíč min. 100 Kč – Mohu vám dát za ten klíč zálohu pouze 50 Kč?
  • Na chodníku na řidiče, sedícího ve voze – Máte pěkné auto, necháte mě se projet?
  • U jezera na rybáře – Půjčíte mi tu loďku?
  • Na pláži u moře na pána se sportovním člunem – Vaše loď je překrásná, svezete mě?
  • Na kurtech směrem k cizímu tenistovi – Dáte mi ten tenisák?
  • V práci na nadřízeného – Když uzavřu tenhle měsíc místo deseti smluv dvacet, dal bys mi za všechny o 100 % vyšší provizi než normálně?
  • Před luxusní vilou na pana domácího – Máte hezký dům, mohu dovnitř na krátkou prohlídku?

Jdete do toho?

Mějte na paměti, že je to jenom hra, která vás zbavuje strachu z odmítnutí. Uvidíte, že až se budete ptát pátého člověka, už vám to ani nepřijde divné. Ze začátku sice možná budete nehybně sedět a přemýšlet, zda ho oslovit… Zůstanete tak možná i několik minut a dotyčný mezitím odejde. Nevěšte hlavu, vyhlédněte další „oběť“ a bez otálení se jí zeptejte. Jediná strašná věc, která se vám může stát, že vám řekne ne. Ale za ten risk to stojí. Řekněte si o to, co chcete. Kdo se nezeptá, nic se nedozví.

A když něco spletete a uslyšíte kvůli tomu „NE“, nevěšte hlavu. Poučte se ze svých chyb a jděte dál. Víte totiž, co se říká - „Ten kdo v životě nic pořádně nepohnojil, nemá právo očekávat dobrou úrodu.“

Podobné články

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu
Podnikání

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu

Redakce magazínu MontyRich - 10.10.2018

Třetí díl našeho seriálu rozhovorů s vrcholnými představiteli největších českých stavebních spořitelen. Tentokrát jsme hovořili s Michaelem Pupalou,…

AFTER SALE jako cesta k vyšším ziskům. Jak na to?
Podnikání

AFTER SALE jako cesta k vyšším ziskům. Jak na to?

Redakce magazínu MontyRich - 04.10.2018

V dnešním náročném světě obchodu a podnikání je dovednost obstát čím dál tím složitější. Chceme-li být úspěšní, musíme být neustále o krok napřed…

Investor Brad Feld pozná během 60 sekund, jestli investovat do projektu. Jak?
Podnikání

Investor Brad Feld pozná během 60 sekund, jestli investovat do projektu. Jak?

Redakce magazínu MontyRich - 03.10.2018

Během šedesáti sekund se může stát mnoho věcí a jedna minuta života stačí, aby jedno rozhodnutí změnilo váš život – osobní, pracovní, zdravotní.…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam