x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Zakladatel populárního 9gag.com Ray Chan radí, jak vytvořit milionový byznys

A nehledejte v tom žádné složitosti

13.11.2015
Ray Chan, jeden ze zakladatelů a klíčová osobnost původně čínského webu 9gag.com, není úplně typickým podnikatelem, který by se řídil nějakými zákonitostmi. Má trošku odlišné názory na to, jakým způsobem by se měla firma prezentovat. Ale vzhledem k tomu, že je 9gag jedním z nejoblíbenějších zábavních webů a vznikl v podstatě jako takový ekvivalent k tehdy v Hong Kongu nedostupnému Facebooku, zřejmě se mu jeho jiný pohled vyplatil. Pokud cítíte, že je ve vašem projektu také potřeba jít jiným směrem, třeba vás Ray Chan inspiruje. A třeba to pro vás bude také to „pravé ořechové“.

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

„Nevíme o marketingu vůbec nic“

Místo používání široké škály tradičních marketingových metod se Ray soustředil jednoduše na ty, kteří webu dali jeho popularitu – na uživatele, na obyčejné lidi. Chtěl jim dát jednoduchý nástroj, jak sdílet zábavné fotky a videa, a nehledal v tom žádné složitosti. Na jedné konferenci prohlásil, že cílem 9gag.com je dělat lidi šťastnými. Nic jiného v tom není.

Pro někoho se to může zdát jako hloupost, přinejmenším pošetilost, protože když máte nějaký produkt, je přece důležité ho dostat mezi lidi, a hlavně do jejich povědomí. S více jak 27 miliony uživatelů na Facebooku, 22,7 miliony uživatelů na Instagramu a 5,7 miliony na Twitteru se dá jen těžko uvěřit, že těchto hodnot dosáhli bez nějaké marketingové kampaně. Podle Raye šlo o cílení na specifické publikum a vytváření hodnoty webu – vsadili na humor a jednoduchost. „O uvádění produktu na trh nevíme nic. Nemáme v týmu marketingového manažera ani nikoho, kdo by věděl něco o marketingu nebo pocházel z nějakého marketingového prostředí. Všechna naše sociální média jsou spravována jednou jedinou osobou,“ říká Ray.

„Lidé nechtějí slyšet, co říkáte, nechtějí poslouchat“

Ray Chan má velmi zajímavý názor na to, jakým způsobem by se měly služby předkládat lidem. Firmy si podle něj myslí, že když budou křičet dostatečně hlasitě, dostanou se lidem takzvaně „pod kůži“. Jenomže lidem je úplně jedno, co říkáte, i když za reklamu utratíte obrovské množství peněz a budete se snažit křičet sebevíc.  9gag je toho důkazem – nepotřebovali ani prostředky na reklamu a nesnažili se přehnaně získat pozornost. Podle něj je důležité mluvit s lidmi, kteří produkt využívají, a to je jedna z nejzásadnějších věcí i na internetu. „Musíte vytvořit hodnotu dřív, než vám lidé uvěří. Vyžaduje to hodně času a úsilí, abyste si získali jejich pozornost a důvěru, ale když už to dokážete, můžete dostat cokoliv, co si přejete.“

Stejně tak jedná i s investory a jinými firmami, které mu nabízejí spolupráci. Nejdřív vytvoří něco, co lidi přirozeně naláká a zamlouvá se jim, získá určitou (v jeho případě enormní) uživatelskou základnu, a pak až žádá něco na oplátku – investice nebo nějakou jinou formu spolupráce. Co se týká reklamy – není to úplně tak, že by se jí bránil. Zastává názor, že lidem reklama ani tak nevadí, pokud je nějak neobtěžuje a nezahlcuje je nežádoucími informacemi. Co lidé potřebují vědět, to si buď najdou, anebo by jim to měl někdo sdělit nenásilnou formou. „Není to žádná věda – stačí lidem sdělit něco, co chtějí vědět. Pro 9gag je to sranda. Jen musíte vytvořit onen žádoucí obsah.“

Jak vznikl 9gag a proč tento název?

Webové stránky byly realizovány v roce 2008 Chrisem Chanem, studentem University of Hong Kong. Chtěl vytvořit alternativní online platformu k e-mailu, na které mohli uživatelé snadno sdílet vtipné fotografie nebo videa. Prvním důležitým milníkem byla účast v programu 500 Startups (akcelerátor pro startupy a investiční fond) a poté účast v programu dalšího startupového akcelerátoru Y Combinator, díky němuž se uživatelská základna zvýšila na 70 milionů návštěvníků měsíčně. Spoluzakladatelé měli ještě i jiné, vedlejší projekty, ale díky stále většímu úspěchu se rozhodli věnovat jen 9gagu, do kterého v roce 2012 zainvestovali i investoři ze Silicon Valley (2,8 milionu dolarů, v přepočtu 70,5 milionu korun). Z těchto peněz byl financován hlavně růst a rozvoj technického týmu v Hong Kongu a také v Silicon Valley. A uživatelská základna roste stále dál.

Zajímavostí je, že když se Chrise Chana v roce 2012 v jednom rozhovoru zeptali, z čeho je odvozen název 9gag, odmítl to vysvětlit. Ale vzhledem k tomu, že slovo „gag“ se používá i u nás, můžeme si jeho odpověď v klidu domyslet.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

DREAMJOB: Staňte se redaktorem magazínu MontyRich

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Jste ve stresu z chaosu na pracovním stole? Držte se těchto 5 zásad

Pořádek ve věcech napomáhá soustředění

Článek

Příběh mladého podnikatele, který se vydal do Itálie, aby ji přenesl do Česka

Rozhovor s restauratérem Šimonem Havlíkem

Článek

Jedou v tom spolu: Bill Gates, Warren Buffett, Elon Musk i Mark Zuckerberg

Filantropie je fenoménem dnešní doby

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

TRIPLE BOTTOM LINE: Tři P důležitá pro trvale udržitelný rozvoj firmy

People, planet, profit, aneb tři základní pilíře Corporate Social Responsability pro budování úspěšné firmy.

Článek

Do Ameriky přijel jako námořník s 200 dolary v kapse. Dnes je z něj úspěšný byznysmen

Ayhan Hassan je příkladem velké píle

Článek
Další články z rubriky Podnikání