Investor Brad Feld pozná během 60 sekund, jestli investovat do projektu. Jak?

Aneb i málo stačí k tomu, aby vás investor odmítl

Během šedesáti sekund se může stát mnoho věcí a jedna minuta života stačí, aby jedno rozhodnutí změnilo váš život – osobní, pracovní, zdravotní. Někomu se to může zdát jako drastická představa, nicméně i ve světě podnikání najdete lidi, kteří dají na svůj instinkt a během jedné jediné minuty (někdy i méně) mají vyřešeno – investovat či neinvestovat do vašeho nápadu. Přesně tak se rozhoduje i Brad Feld, bohatý americký investor, blogger, podnikatel a spisovatel.

Brad Feld
Rozhodně se zde nebude jednat o jasný návod, jakým způsobem oslníte svého potenciálního investora, aby vám váš projekt zafinancoval. Takhle to určitě nefunguje, ale někdy je dobré se zamyslet i z té druhé strany – jak investoři vnímají vás – kteří jim svá poctivě „vypiplaná dítka“ předkládáte– a podle čeho se vlastně rozhodují.  Brad Feld, velmi úspěšný spoluzakladatel Foundry Group, kapitálového fondu sloužícímu k financování projektů z oboru informačních technologií, internetu a softwarových startupů, si našel způsob, jak se nezbláznit a rychle určit, zda vidí výhru nebo se potýká s nezájmem.

Jeho způsob je trošku drastický, ale funguje mu a rozhodně nejde o žádný univerzální návod, kterým by se řídili všichni investoři, ale ze zkušeností mnoha (i českých investorů) lze jeho slova víceméně potvrdit (i když se určitě najdou i výjimky). Jaké jsou tedy Bradovy finty k rozpoznání opravdového jackpotu?

Naučil se říkat rychlé „ne“

Brad říká „ne“ vlastně celou dobu. Kdyby měl spočítat, kolikrát vyřkne (a hlavně napíše) toto slovo odmítnutí, bylo by to minimálně desetkrát za den a občas více než padesátkrát denně. Pokud už se rozhodne, že některému projektu nedá šanci, vidí v hlavě „ne“ jasně, jen co klikne „odpovědět na tento email“. Jistě, je to kruté, ale není žádný jiný způsob, jak si vybrat opravdu jen to, co ho jako protřelého investora zaujme a nedá mu spát.

Chce být přístupný všem zájemcům o jeho peníze

Jedním z jeho cílů je být přístupný každému, kdo ho osloví. Zkrátka mu aspoň to „ne“ odpovědět, protože i pocit, že se někdo tak důležitý vůbec zabýval vaším projektem, je do jisté míry povzbuzující. A Brad jako správný investor rozhodně nechce, abyste v sobě zadusili svůj nápad – chce, abyste ho buď uchopili z jiné strany, nebo se poohlédli po něčem jiném, mnohem efektivnějším nebo zajímavějším, a abyste pokračovali dál. Co když se ve vaší hlavě zrodí další myšlenka, do které bude velmi rád a ochotně investovat?

Minimalizuje čas strávený na projektech, které ho nezajímají

Dalším jeho cílem je minimalizovat množství času stráveného na projektech, do kterých buď za a) nechtěl a neinvestoval, za b) nebude nikdy investovat a za c) ho nezajímají. Velmi zjednodušeně řečeno: Přeje si být zkrátka přístupný těm, kteří za to stojí. Chce tzv. „optimalizovat svou dostupnost“. Pokud ho někdo neustále bombarduje e-maily s vysvětlením, proč je něčí projekt skvělý a z jakého důvodu by si měl své rozhodnutí ještě promyslet, otráví ho to.

Brad miluje balancování – je velmi šťastný, když je vše v rovnováze, a pokud ho něco z rovnováhy vyvede, je sice pořád šťastný, ale všimne si, že něco najednou není v pořádku. Aby si tuto rovnováhu udržel, naučil se projektům říkat „ne“ za méně než 60 sekund (je zvyklý říct ano pouze 10 projektům ročně, takže pokud ho něco opravdu zaujme, pozná TO). Protože mu přichází spousty e-mailů typu „hledáme peníze“ a „nedáme někdy spolu kávu?“, musí také rozeznávat, jestli mu e-mail přišel od někoho, koho nezná, nebo třeba od známého. Tomu by se drsné „ne“ od kamaráda asi úplně nelíbilo. Každopádně když už mu nějaká taková nabídka od cizího člověka přijde, zajisté jde o finance. Zhruba 10 % času stráveného nad rozhodováním končí u kritérií a), b), c). Pak už následuje jen napsat zdvořilé „ne“, což mu prý trvá tak 30 sekund.

Když ho ale člověk na druhém konci e-mailového spojení zaujme, chce o něm a o projektu vědět víc. To eliminuje další počet zájemců o investice, protože někteří se ani neobtěžují odpovědět (jeden den je Brad v Clevelandu, další den v Bostonu, další týden v Dubaji – opravdu nemá čas čekat věčnost, než se někdo ozve).  Ale u těch, kteří rychle zareagují, lze z jejich odpovědi obvykle rychle zjistit, zda má Brad zájem na nich trávit více času. Pokud neodpoví, pořád se pravděpodobně se svým verdiktem vleze pod 60 sekund.

Osobní setkání omezuje na pouhých 30 minut

Ti úspěšnější a pohotovější si pak s Bradem vymění několik e-mailů, zavolají si anebo se rovnou setkají. I tak se ale Brad snaží osobní setkání omezit na půl hodiny. Je přesvědčený, že v případě nezdaru tak nebude ani on, ani zájemce ztrácet mnoho ze svého drahocenného času. A pokud už se rozhodne opravdu investovat, chce si být jistý, že si opravdu rozumíte a máte společnou strategii – pochopení toho, co se dělá, jak se to dělá a společná strategie je podle něho klíčem ke všemu. A i když se vám může jeho styl zdát poněkud „nalajnovaný“, všechno shrne jednou větou: „Pamatujte, že můj cíl je minimalizovat množství času stráveného nad věcmi, o které nemám zájem, a maximalizovat čas, který trávím nad věcmi, na nichž mi záleží – a přitom se snažím být maximálně přístupný.“ A za dvacet let, během kterých se inspiroval například impériem Warrena Buffetta a kdy se naplno věnuje investicím, o tom něco rozhodně ví.

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam