x
Zapomenuté heslo
Předplatné

AFTER SALE jako cesta k vyšším ziskům. Jak na to?

Úspěšný podnikatel by nikdy neměl svou práci ukončit uzavřením obchodu

29.10.2015 / Kateřina Kožíšková
V dnešním náročném světě obchodu a podnikání je dovednost obstát čím dál tím složitější. Chceme-li být úspěšní, musíme být neustále o krok napřed před svou konkurencí. Nebo se jí aspoň vyrovnat. Uvážíme-li, že většina zboží je svojí kvalitou a cenou srovnatelná, zbývá poslední kritérium, které rozhoduje o tom, kdo nakonec získá zákazníka pro sebe. Tím měřítkem je poprodejní servis.
Většina firem již význam poprodejních služeb pochopila a svým zákazníkům se snaží nabídnout vždy něco navíc. Již dávno pryč jsou doby, kdy vztah zákazníka s prodejcem skončil předáním zboží. Klienti jsou dnes náročnější a od svých dodavatelů očekávají nadstandardní péči. Mezi ty známější součásti after sales servisu patří například oprava či údržba zboží, možnost dokoupit další komponenty a příslušenství, ale i odborné poradenství, propojená síť navazujících služeb nebo klientské věrnostní programy.

Komplexní péče o zákazníka

Ukažme si poprodejní servis na příkladu koupě nového auta. Dealer vozidla spolupracuje v našem případě s autoservisem, pneuservisem a dodavateli doplňků. Zákazník tak od prodejce získává kontakt na servis, obchod i pneuservis, přičemž obdrží poukázku na slevu nebo akční nabídku na čerpání zboží právě u těchto partnerů. Dále získává nabídku pojištění svého nového vozidla u smluvní pojišťovny dealera a kalkulaci financování od zastupované leasingové společnosti. K vozidlu ale může pro svůj lepší pocit dostat i například prodlouženou záruku nebo servisní prohlídku zdarma po ujetí určitého počtu kilometrů. Spokojený zákazník si tak zařídí vše na jedné adrese, bez složitého cestování a ztráty cenného času.

Káva nebo noviny

Existuje ale celá další řada možností, jak se o klienty postarat. Každého určitě potěší dobrá káva, čaj, chlazený nápoj nebo něco ke čtení při čekání na opravu vozidla. Stejně tak lze čekání zkrátit a zpříjemnit na zdravotní klinice nebo při cestování. Veliký ohlas měl v dobách svých začátků tento typ zákaznického servisu v autobusech. Dnes patří k péči o zákazníky během jízdy na dálkových autobusových spojích řady dopravců i možnost sledovat filmy, hrát hry či poslouchat hudbu.

Zítra nebo zdarma

Dobrým příkladem kvalitní péče o klienty je slogan asi nejznámějšího přepravce zásilek, který sebejistě hlásá: „Zítra nebo zdarma.“ Zákazníky tak chce ujistit, že disponuje kvalitní dopravní sítí doplněnou o rychlý provoz na sběrných místech a že zásilky budou doručeny v co nejkratší možné době. Pokud se zásilka zdrží, obdrží klient své peníze zpět. I to může být způsob skvělého servisu, ukázat zákazníkům, že si jejich důvěry firma váží a udělá pro jejich spokojenost maximum.

Dobrým nápadům není konec

Každý dobrý podnikatel si velmi dobře uvědomuje, že získat nového zákazníka bývá mnohem obtížnější než si udržet ty stávající. Jakmile tedy jednou s klientem naváže obchodní vztah, měl by se jej snažit udržet a o zákazníka pečovat. Dobrým nápadům služeb, které klientům ušetří čas, starosti či peníze se přitom meze nekladou. Zákazníci jistě přivítají příležitost zapůjčení náhradního vozidla po dobu opravy svého auta, možnost uskladnit pneumatiky na druhou část sezóny nebo upozornění na blížící se termín technické prohlídky či servisní kontroly. Ale i v ostatních oborech jsou dveře kreativní mysli otevřené. V bankovnictví, kosmetickém průmyslu, v potravinářství. Všude čeká řada možností, jak se o své zákazníky postarat ještě lépe.

Prodat a sbohem

Jedním z mála míst, kde poprodejní servis ještě čeká důvěru zákazníků, je oblast finančního poradenství. Doznívají zde totiž doby, kdy na trh vtrhli draví a jen zběžně proškolení poradci a neznalým klientům prodali nepotřebné a drahé produkty. Po podpisu smlouvy se již o klienty přestali zajímat a na jejich volání nereagovali. Pojišťovny, banky a makléřské společnosti již dnes kladou při výběru a školení nových poradců velký důraz na profesionalitu a čestnost svých nováčků, ale i tak se bude zřejmě finanční trh jen pozvolna víře v kvalitní poprodejní péči otevírat.
 
Jak to tedy zařídit, aby se zákazníci rádi a často vraceli? Kromě perfektního servisu v oblasti prodeje zboží nebo služeb jim dodejte co nejvíce z oblasti after sales servisu. Ukažte svým zákazníkům, že vám na nich skutečně záleží a postarejte se o ně. Přispějte svému podnikání nějakým neotřelým nápadem a zkvalitněte tak ještě o kousek víc svoje služby. Uvidíte, že to zákazníci ocení a budou se k vám rádi vracet.
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání