Milionářem díky Amazonu? Můžete zkusit štěstí (1. díl)

Amazon je dobrá příležitost. Ale ne pro snílky o snadném zbohatnutí

Největší on-line tržiště na světě je vzdálené ve virtuálním světě jen pár kliknutí myší. Pro zákazníky, ale i pro obchodníky, kteří by ho chtěli využít jako prodejní kanál pro své zboží. „Prostě pošlete své zboží do Amazonu, my zajistíme jeho uskladnění a přepravu k zákazníkům,“ láká Amazon na svém webu všechny, kdo by chtěli využít Amazon jako platformu pro zvýšení svých služeb a proniknout na trhy za hranicemi svých regionů. Je to zkrátka jednoduché, jako facka. Skutečně?

2. díl seriálu najdete ZDE
3. díl seriálu najdete ZDE
4. díl seriálu najdete ZDE
5. díl seriálu najdete ZDE

Začít prodávat na Amazonu skutečně není nijak složité. Rozhodnete se, co chcete prodávat, vyberete si, zda chcete prodat sem tam pár kousků něčeho coby amatér nebo chcete rozjet skutečně profesionální obchodování – a pak už stačí jen vytvořit si na Amazonu účet a začít. S využitím služby fullfilment by Amazon navíc odpadají starosti se skladováním zboží a logistikou spojenou s dopravou zboží ke konečným zákazníkům. O vše se už postará Amazon sám. Pošle zboží kamkoliv po světě a postará se o služby zákazníkům – včetně vyřízení případných reklamací. To všechno ale samozřejmě něco stojí.

Pozor na sny o pečených holubech

Dostat se do virtuálních regálů největšího světového internetového nákupního domu není až tak těžké – pokud máte co prodávat. Ve skutečnosti ale není podnikání s Amazonem až tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Mít stánek na největším tržišti světa samo o sobě hromady zákazníků a vysoké tržby nezaručí. A vysoké zisky už vůbec ne – protože, na což někteří adepti podnikání rádi zapomínají, tržba není totéž co zisk. Nicméně zdánlivá jednoduchost tohoto způsobu prodeje je lákavá. A lákat na ni další se může stát samo o sobě docela ziskovým podnikáním.
 
V poslední době zažil český internet velkou reklamní masáž týkající se on-line kurzu, po jehož absolvování rozjedete úspěšné podnikání na Amazonu. Nemusíte mít nic – jen pár desítek tisíc na zaplacení kurzu a pak něco do začátku na počáteční náklady. Tak dva až čtyři tisíce dolarů. Nemusíte ani vědět, co byste vlastně chtěli prodávat, kde to budete vyrábět a v podstatě ani mít žádné zkušenosti s byznysem.
 
V kurzu vám pomohou najít vhodný produkt, dají vám nástroje potřebné k marketingu, pomohou s nalezením vhodného výrobce, který vám požadovaný produkt vyrobí. Vše domluvíte po e-mailu a po Skypu. A pak už jen zajistíte dodávku první várky zboží do Amazonu, postaráte se o to, aby zboží bylo vidět na předních pozicích – a za chvíli už jen inkasujete peníze z prodejů a vše běží na „autopilota“. Zatímco vy se povalujete na pláži v Karibiku a sem tam si zapnete notebook a zkontrolujete si, jak vám ten megabyznys na Amazonu pěkně běží. Alespoň přesně v tomto duchu byla vedena propagace kurzu, která měla za cíl jediné – přesvědčit co nejvíc lidí o tom, že utratit nemalou částku za takový kurz je víc než jen investicí do rozjezdu budoucího (možná) úspěšného podnikání, ale rovnou do klubu budoucích dolarových milionářů.
 
S podobnými počiny je to stejné jako s knihami s recepty na zbohatnutí á la Kiyosaki a spol. Zaručenou cestou ke zbohatnutí jsou hlavně pro své autory. Hltačů materiálů o osobním rozvoji a věčných snílků o proměně z průměrně vydělávajícího člověka v miliardáře je stále hodně – prodejní úspěch podobných titulů je tak zaručen. Z většiny čtenářů těchto knih se však miliardáři nikdy nestanou. Stejně jako z většiny frekventantů kurzů o tom, jak zbohatnout na prodeji zboží přes Amazon.

Podnikání naruby?

Mantrou kurzů o tom, jak snadno, rychle a výnosně rozjet podnikání na Amazonu, je „private labelling“. V kostce to znamená asi toto: Produkt, který se na Amazonu dobře prodává (tedy umísťuje se v dané kategorii v seznamu bestsellerů), si necháte vyrobit lacino někde v Asii, opatříte ho svou vlastní značkou (logem) a nabídnete ho na Amazonu jako svůj originální produkt. Pak už se zákazníci jen pohrnou – a  o logistiku s prodejem produktu spojenou se postará Amazon za vás. Odpadají navíc náklady na nějaký vývoj – prostě „opajcujete“ již existující věc. A necháte si to vyrobit v Číně nebo třeba v Pákistánu, kde jsou výrobní náklady v porovnání s tuzemskými výrobci minimální.
 
Co se v úvodních videích lákajících do megabyznysu neřeší (první vlna kurzu pod touto značkou už proběhla, ale určitě se můžeme brzy těšit na další kampaň tohoto infoproduktu), je to, nakolik má šanci na úspěch dosud neznámá (vaše) značka, pod níž se prodává produkt, který nabízejí už stovky jiných (třeba propiska nebo vařečka).
 
Teoretické propočty vycházející z ohromujících počtů zákazníků, kteří si každou minutu na Amazonu něco koupí, a z toho, že když aspoň setina z tohoto množství koupí právě váš produkt, máte za měsíc milionové tržby, jsou spíše hausnumera než promyšlený byznysplán. Nedozvíte se z nich, zda vám v kurzu řeknou také o tom, jak vypadá u takto pojatého podnikání na Amazonu poměr nákladů na výrobu, přepravu zboží od výrobce do Amazonu, cla a další záležitosti  k příjmům, jaká je vůbec reálná marže, s níž můžete kalkulovat. Kolik vám zbude z tržeb poté, co si svůj díl schramstne Amazon – platí se za profesionální účet, který potřebuje každý, kdo chce prodávat víc než pár kousků zboží měsíčně, Amazon si strhává podíl z každého uskutečněného prodeje, fullfillment by Amazon také není zadarmo. I samotné pozadí infopodnikatelského projektu vzdělávání, jak rozjet úspěšný byznys (přímo megabyznys) na Amazonu, budí dost pochybností o tom, že jde o víc než o další vějičku na peníze důvěřivců typu Milionového impéria.

Amazon ale určitě k podnikatelskému úspěchu využít lze. Otázkou je, zda investici do podnikání na Amazonu nevynaložit jiným směrem než na nákup pochybného infoproduktu.
 
Příběhy úspěšných podnikatelů, kterým Amazon pomohl nakopnout jejich byznys, lze najít i na stránkách Amazonu. Tedy toho amerického. Jsou různé, mají ale jedno společné. Obvykle nešlo o lidi, kteří si koupili kurz „jak vydělat peníze prodejem na Amazonu snadno a rychle" a až během něj vymýšleli, co z toho, co se na Amazonu hodně prodává, budou prodávat také a kde to vlastně vyrobí, aby na to mohli dát svůj „privat label“. Namísto toho šlo o lidi, kteří již měli jakž takž zavedený byznys, byť třeba jen v rámci malého regionu a malé i obraty. Tím pádem i produkt, který již na trhu své, byť třeba jen zatím malé, místo měl. A Amazon využili k rozvoji svého existujícího podnikání – díky němu oslovili větší počet zákazníků a jejich prodeje narostly.

Příběh úspěchu

Amazon je příběhem úspěchu sám o sobě. Z původně garážového projektu v době, kdy elektronické obchodování bylo teprve na startu, se stal lídrem mezi e-shopy. Na začátku přitom bylo malé internetové knihkupectví, které založil Jeff Bezos poté, co si v roce 1994 přečetl článek popisující prudký nárůst uživatelů internetu. Z článku vyplývalo, že za pouhý jeden rok se počet uživatelů internetu zvýšil o více než 2000 procent. Podnikavý Bezos vycítil v těchto statistikách velkou příležitost a chopil se jí. Přestože měl v té době za sebou – a potenciálně i před sebou – výborně se rozvíjející kariéru „IT machra“ v korporátním světě, snil už delší dobu o vlastním podnikání. A tady viděl příležitost proměnit svůj sen ve skutečnost.
 
Bezosovu záměru rozjet prodej přes internet hrálo v roce 1994 do karet i to, že už o dva roky dříve vstoupil ve Spojených státech amerických v platnost zákon, který umožnil podnikatelům provádět obchodní transakce za pomoci internetu. Legislativní prostředí v Americe bylo tedy na podobné pokusy již připraveno. Protože vyhodnotil, že nejjednodušší bude začít na internetu nabízet knihy, pustil se do budování internetového knihkupectví. Nezačínal úplně bez peněz – coby dobře placený počítačový expert měl něco našetřeno, k tomu ještě vrazil do rozjezdu své nové firmy životní úspory svých rodičů ve výši 300 tisíc dolarů. Podnikání rozjel v garáži malého domku na přesměstí Seattlu, která byla kanceláří, skladem i distribučním centrem. V počátcích dělali všichni všechno – včetně majitele Jeffa Bezose, který balil knihy či je sám rozvážel zákazníkům.
 
Malé internetové knihkupectví začalo brzy úspěšně konkurovat zavedeným „kamenným“ prodejcům knih a neustále rostlo. Postupem času se také začal rozšiřovat sortiment zboží na Amazonu a internetové knihkupectví se proměnilo v nejnavštěvovanější e-shop pro zboží všeho druhu. Navíc s mezinárodním přesahem. Ještě před tím, než začal Amazon budovat filiálky za hranicemi USA, zasílal zhruba dvacet procent zboží zákazníkům mimo Spojené státy.

Obřím tržištěm protékají miliardy

Dnes má Amazon 183 tisíc zaměstnanců, kromě „mateřského“ amerického Amazonu má i obchody v Evropě, kde je provozuje v pěti jazykových mutacích. Nabízí tak příležitost podnikatelům v evropských zemích dostat se jeho prostřednictvím i na trhy v dalších zemích Evropské unie.
 
„Amazon bere Evropu jako jeden trh od chvíle, kdy jsme sem před více než 15 lety vstoupili. Provozujeme obchody v pěti různých jazykových mutacích a nabízíme v nich přes 100 milionů produktů. Ty posíláme do celé Evropské unie z našich 28 distribučních center – a to jak za Amazon, tak i za naše prodejce,“ říká Francois Saugier, ředitel služeb pro evropské prodejce společnosti Amazon. „„Evropské firmy mohou prodávat prostřednictvím našich internetových stránek jakémukoliv zákazníkovi kdekoliv v Evropě,“ dodává.
 
V rámci obchodování na Amazonu proteče ohromující množství peněz – loni vykázala firma obrat téměř 89 miliard dolarů. Jen za první čtvrtletí letošního roku vygeneroval tržby ve výši 29,3 miliardy dolarů. Na těchto ohromujících číslech se z celkového pohledu sice nepatrným, nicméně z domácího pohledu nikoli bezvýznamným dílem podílejí i čeští zákazníci. Aktuálně má aktivní účet přes 50 tisíc Čechů. Přitom čeští zákazníci musí při nakupování na Amazonu nakupovat přes některou z jeho zahraničních stránek.

Češi objevují Amazon?

Kromě českých zákazníků objevili Amazon už i čeští podnikatelé. A to nejen „affiliate partneři“ a frekventanti infopodniků typu Megabyznys. Ale firmy, které na Amazon vstoupily se svým zaběhlým byznysem. Jako firma Skinzone, která vyrábí dekorativní polepy, skiny a personalizovaná pouzdra pro tablety, smartphony či fotoaparáty. Firma o deseti lidech prodává na britském či německém Amazonu.
 
„V loňském roce jsme měli možnost vstoupit na celoevropský trh prostřednictvím stránek společnosti Amazon, které nyní exkluzivně nabízejí naše kvalitní produkty Screenshield pro ochranu zařízení každodenní potřeby,“ říká Petr Svoboda ze společnosti Skinzone. „Díky tomu, že jeho stránky nabízejí neustále aktualizované portfolio našich výrobků, které mohou využívat majitelé zařízení od více než 40 světových hardwarových značek, se chce Skinzone stát vedoucím výrobcem produktů pro ochranu a personalizaci elektroniky na evropském trhu,“ dodává.

Máte zkušenosti s podnikáním na Amazonu? Pište na roman.peterka@fitgroup.cz

2. díl seriálu najdete ZDE
3. díl seriálu najdete ZDE
4. díl seriálu najdete ZDE
5. díl seriálu najdete ZDE
 

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam