7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Dokonce i úspěšní chybují. Jaké chyby se přehlíží nejčastěji?

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince s vizí nadějné budoucnosti je sice důležité, ale nejedná se o jediný faktor, který o budoucnosti rozhoduje. Náhlá stagnace, neúspěchy a zlomy v kariéře, to všechno jsou události, které každý den boří úspěšné firmy po celém světě a jejich důvodem jsou vlastní chyby, které dokáží přehlížet i ti nejlepší.

Dokážete se svým chybám postavit čelem?

Jedním z velkých problémů vizionářů je pevná víra ve svojí pravdu, která naučí mozek, aby přijímal veškeré myšlenky jako správné. Z krátkodobého hlediska se jedná o skvělý tah na branku, který však nemůže mít dlouhodobý pozitivní efekt. Přemýšleli jste někdy o tom, jaký vliv může mít na kariéru vaše chování nebo postoj?

Skvělým příkladem jsou dva protiklady: Představte si podnikatele, který je skvělý ve svém oboru, ale je omezován myšlenkou, že „není dost dobrý“. Víra v to, že není dobrý, se promítne do jeho byznysu a ten bude přesně takový, jaké je myšlení dotyčného. Na druhé straně stojí stejně dobrý podnikatel, kteří pevně věří, že „je dost dobrý“. Ačkoliv by se většina lidí vsadila, že druhý podnikatel bude v životě úspěšnější, praxe nám ukazuje, že to nemusí být nutně pravda.

Utvrzenost názorů se může stát i vlastním hrobem a to zejména tehdy, když jedinec není schopen posuzovat vlastní myšlenky. Nejnebezpečnější jsou myšlenky, které bez povšimnutí určíme jako správné. Všechny myšlenky vznikají v hlavě, ale hýčkaná mysl, může způsobit, že i ty nesprávné myšlenky ovlivní naše chování a nevědomky tím budeme sabotovat vlastní úspěch. Pokud stále tápete, jaké chyby mohou být tak vám je představím:

1. Být dobrý je dostačující

Kdysi někdo řekl, „být dobrý je největším nepřítelem toho, abyste byli nejlepší“. Majitelé firem, kteří si myslí, že jim stačí být dobrý, nepřežijí na trhu dlouho. Být dobrý je minimálním požadavkem pro vstup na trh a to u většiny oborů. Každý podnikatel, který je spokojený s tím, že je dobrý, může doufat jen v průměrnost, pro kterou však není v moderním světě příliš místa. Dokonce i když dokážete odolávat konkurenci, bude vaše působení na trhu připomínat spíše hrbolatou cestu. Proto je důležité usilovat o to být nejlepší a i přesto, že se můžete zdát jako úspěšní, stále můžete být lepší.

2. Podnikání není týmový sport

Jedním z klíčových prvků zdárného rozvoje je schopnost spolupracovat. Nejúspěšnější lidé dosáhli vrcholných met díky tomu, že pracovali v týmu. Pokud se zdráháte předat odpovědnost i jiným lidem, musíte počítat s tím, že vaše výsledky budou odpovídat vašemu počínání. Nejlepší manažeři na trhu velmi dobře vědí, že jedním z nejdůležitějších kroků v podnikání je určení svých silných a slabých stránek. Úspěšný tým je naplněný lidmi, kteří zaplňují tyto slabé stránky a následně se stává i z nedokonalého manažera neporazitelný tým.

3. Dosáhnout malých cílů je lepší, než neuspět u velkých cílů

Máme tu jednu z chyb, kterou se většina borců bojí přiznat a tou je skrytý strach. Pokud si určíte menší cíl, hendikepujete sami sebe a vytvoříte tak záměrně špatnou strategii, která vám nepřinese nic dobrého. Možná se to stalo i vám, NENÍ TO ŽÁDNÁ OSTUDA. Nejčastěji se to stává tehdy, když do své práce dáváte maximum a výsledky stále nepřicházejí. Určení malých cílů je obranným systémem, kterým se chráníme před totálním selháním. To často děláme i v zájmu ochrany vlastního ega. I v natolik tíživé situaci je zapotřebí zůstat nad věcí a nepřestávat dávat do své práce 100%, protože jedině to je nejideálnější strategie.

4. Tvrdě pracovat znamená odcházet z práce jako poslední

Pokud jste manažery a opouštíte vždy kancelář až ve večerních hodinách, neznamená to, že byste byli tak dobří, ale že jste naprosto neschopní. Věřte mi, také jsem to zažil. Příliš mnoho manažerů ztrácí čas nad věcmi, které nejsou prostě tak důležité, aby s nimi nemohli pověřit někoho jiného. Pamatujte si, že počet hodin strávených v práci se automaticky nerovná úrovni produktivity.

5. Takový prostě jsem

Mnoho úspěšných lidí je známo svými negativními rysy, často jsou panovační, namyšlení, sobečtí nebo také tak trochu surovci. Pokud si myslíte, že osobnostní vady omluvíte tím, že „takoví zkrátka jste“, jste na dobré cestě selhat. Sice se nejedná o jeden z hlavních faktorů neúspěchu, ale bude vás velmi brzdit. Pokud máte osobnostní nedostatky, tak aktivně pracujte na jejich odstranění. Buďte zodpovědní za své chování a pokud víte, že není vhodné, tak to rozhodně nepřehlížejte. Osobnostní vady jsou zataženou ruční brzdou, která vás brzdí i přesto, že jedete dál.

6. Pýcha je důležitější, než byznys

Již samotný Sofokles kdysi říkal, že všichni lidé dělají chyby, ale jen ti dobří se nad nimi pozastaví, aby je napravili. Nesčetně mnoho manažerů pokračuje ve své cestě zkázy, aniž by si byli ochotní přiznat, že něco zpackali. Tohle je jedna z věcí, kterou si začátečníci nemohou uvědomit, protože pýcha se nejčastěji rozvine společně s úspěchem. Pak se úspěšný podnikatel rázem mění v gamblera, který i přes neúspěch dále pokračuje ve hře, namísto toho, aby se ze své opilosti úspěchem vzpamatoval. Přiznání chyb vede k větší sebeúctě, nikdy nebudete dokonalí, ale pokud víte, kdy chybujete, můžete být nejlepší.

7. Požádat o pomoc je slabošství

Pracujete ve svém oboru dlouho? Pokud ano, zřejmě odvádíte precizní práci, ale dříve nebo později vám pod ruku přijde úkol, který bude nad vaše síly. Silné firmy se rády chlubí tím, že pro ně neexistují překážky a toto myšlení se obvykle přenáší i na jejich vedení. Pokud požádáte o pomoc v momentě, kdy jste bezradní, nejedná se o slabošství, ale o důkaz toho, že vám záleží na tom, aby byla vaše práce odvedená co nejlépe. Nikdy se nebojte požádat o pomoc, naopak tím ukážete, že jste suverénní a že je vaším cílem spokojený klient, nikoliv mýtus o dokonalosti.

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu
Podnikání

Rozhovor s Michaelem Pupalou – generálním ředitelem Wüstenrotu

Redakce magazínu MontyRich - 10.10.2018

Třetí díl našeho seriálu rozhovorů s vrcholnými představiteli největších českých stavebních spořitelen. Tentokrát jsme hovořili s Michaelem Pupalou,…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam