Fitness Business

Rozhovor s Martinem Jebasem o budování e-shopu, který ovládl prodej výživových doplňků v Česku

Pracovat 18 i 19 hodin denně nebylo v začátcích Ronnie.cz pro jeho majitele ničím neobvyklým. Tvrdá práce se však vyplatila, tento fitness projekt dnes vládne eshopům s potravinovými doplňky a jeho zakladatel chystá další expanzi.

Jak si teď stojíte mimo Prahu?

Máme jenom Plzeň. V Brně, Plzni a Ostravě jsme měli franšízy. Náš obchodní partner si v těchto městech otevřel pobočky a my mu je dovolili nazvat Ronnie.cz. Nicméně spolupráce se ubírala z mého pohledu jednostranně výhodným směrem, jeho směrem. Takže jsme se v dobrém rozešli a my teď jedeme pobočky na sebe. Teď jsme otevřeli v Plzni, bude se otevírat v Brně, a pokud půjdou dobře, strašně rád bych pokračoval v dalších městech. Těch „lehce“ větších – Ostrava, Liberec, Jihlava, České Budějovice.

A Brno už je připravené?

Chystá se a myslím, že reálné otevření je březen příštího roku. To by bylo strašně fajn.

Když teď říkáte, že se v Plzni dobře daří, berete to tak, že by lidé mimo Prahu byli hladoví, aby tam Ronnie přišel? Že tam není žádná konkurence, která by lidi nějakým způsobem uspokojila?

Já do Plzně šel hlavně z důvodu, že tam je nejvíc konkurence. V Plzni je prodejna toho našeho bývalého partnera, zároveň jsou tam dva velmi významní velkoobchodníci se svými prodejnami a plus několik dalších menších prodejen. A také je to relativně blízko na takovou mimopražskou zkušební.  Takhle mi to přijde motivující.

Takže máte soutěživou povahu.

Mám. Já vždycky říkám, že mi vyhovuje mít nepřítele. Ne ve špatném slova smyslu, ale vyhovuje mi cítit protivníka. Protivníka jako konkurenta.

“Já vždycky říkám, že mi vyhovuje mít nepřítele. Ne ve špatném slova smyslu, ale vyhovuje mi cítit protivníka. Protivníka jako konkurenta.”

Pohráváte si s myšlenkou, že byste jednou šli do zahraničí?

Pokud jako zahraničí nepočítáme Slovensko, tak spíš ne. Člověk sice neví, co bude, ale v tuto chvíli jsem z práce trošku unavený a potřebuji spíš zvolnit tempo. Říkám si, že už teď nepředávám žádné relativně nové věci – kromě těch obchodů – a spíš se snažím lehounce zvolnit v rozšiřování. V čem jedeme, do toho šlapeme pořád, ale když teď někdo přijde a „pojď dělat jiný byznys, něco nového vybudujeme“, tak já automaticky odmítám, protože nechci. A takhle bych se díval i na zahraničí, nehledě na to, že někteří z obchodníků v rámci České republiky šli na zahraničí a přijde mi, že strašně polevili v rámci České republiky. Pro nás fajn, ale já bych nechtěl rozmělnit síly natolik, abychom polevili v rámci ČR na úkor nějakého jiného státu.

TMA7612

Pojďme zpátky v čase. Jaké byly vaše začátky?

Nastoupil jsem na fakultu elektrotechnickou s tím, že mě tenkrát ten obor hodně bavil, ale jen na střední škole. V průběhu vysoké školy mě tak nějak přestával bavit, což ale bylo dáno spíš tím, že jsem začal dělat stránky o posilování, protože jsme hodně chodili cvičit s kamarády do posilovny. To vzniklo úplně jako vedlejší produkt, kdy jsem se chtěl naučit programovat. Začal jsem dělat stránky, ale rozhodně ne s cílem, že budeme z toho mít byznys. Strašně dlouho tam taková myšlenka vůbec nebyla.

Jak jste se vlastně dostal ke cvičení?

Polonáhodou. Bylo mi jedenáct, když si starší brácha koupil FitPlus časopis a já jsem ho tam někde našel a líbil se mi. Pak jsem si koupil svůj první, to bylo číslo 6 v roce 1992. A to mě strašně chytilo, takže jsme s kamarádem našli posilovnu vedle ve vesnici a jezdili tam, cvičili a bavilo nás to.

“Začal jsem dělat stránky, ale rozhodně ne s cílem, že budeme z toho mít byznys. Strašně dlouho tam taková myšlenka vůbec nebyla.”

Když to vztáhnu k dnešnímu názvu Ronnie, předpokládám, že vzor byl jasný...

Ten název vznikl tak nějak náhodně. Když jsme byli na koleji, každý jsme si museli nějak pojmenovat počítač, každý měl v síti nějaké jméno. A já přemýšlel, jak pojmenovat svůj počítač. A na zdi byl plakát Ronnieho Colemana (slavný kulturista a osminásobný vítěz Mr. Olympia, pozn. redakce). Ne že by byl nějaký extra vzor, ale prostě tam byl jeho plakát a podle něho se pojmenoval můj počítač v síti. A jak to tak na koleji chodí, každý se zná s každým a každý se znal právě tím nickem, jakým se přihlašoval v síti, a tak nějak to jméno zůstalo. A vzhledem k tomu, že jsem ten web rozběhl na kolejní síti, tak Ronnie už tam prostě zůstal, ale nebylo nijak cílené. Kdyby o tom tenkrát člověk uvažoval, tak rozhodně zvolí jiný název než Ronnie, který je třeba do audioreklamy naprosto nepoužitelný název. Dnes máme dokonce doménu s jedním n a s dvěma n.

Nejdřív byl tedy Ronnie pod ČVUT?

Přesně tak. Ze zákona to bylo ronnie.sin.cvut.cz. Když jsme začali uvažovat o e-shopu, tak se to nějak nemělo rádo s pravidly kolejní sítě, že v rámci sítě by neměly být komerční projekty, takže bylo třeba zaregistrovat vlastní doménu. A to byl rok plus mínus 2003, kdy jsem zaregistroval Ronnie.cz.

Vy jste už říkal, že jste tam zkoušel prodávat bannery. To už bylo trochuu komerční.

Jo, jasně. Ale tenkrát na koleji nebyl žádný úřad, který by to hlídal. Byli to prostě kamarádi, kteří bydleli o pár pokojů vedle a starali se o kolejní síť. A ti řekli: „Podívej, tobě to nějak začíná běžet komerčně, to by asi nemělo být na kolejní doméně.“ Tak se to přesunulo jinam a bannery mohly podle mě začít tak v roce 2002. To znamená nějaké tři roky po začátku.

A prodej reklamy se vám dařil?

V tom roce 2002 jsem napsal e-mail různým obchodníkům v rámci České republiky, jestli by někdo nechtěl reklamu, a nikdo tenkrát neodpověděl. Teď jsou možná neradi. Jediný, kdo ano, byl David Ouředníček. Tenkrát si začal kupovat reklamu na týden za 1000 Kč, jeden týden v měsíci, a vím, že když jsem u něj byl poprvé – tenkrát měl sklad na Valtínovské – tak velikost jeho skladu byla tři malé místnosti. Seděl tam on, jeho ségra a balíky občas pomáhal balit jeho táta. Takže to bylo v takové pionýrské době, takový začátek.

Zmiňoval jste, že jste s ním začal spolupracovat.

Přesně tak. On kupoval reklamu a to mu nějak fungovalo. Měl tenkrát svůj vlastní e-shop.  A pak nás napadlo, že bychom mohli udělat společný e-shop. Já jsem někdy v roce 2003 tedy vytvořil e-shop. A už v prvním měsíci byl obrat 150 000 Kč, což...

 

Celý rozhovor najdete v aktuálním vydání magazínu MontyRich, které si můžete objednat ZDE.

 

Podobné články

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny
Podnikání

Rozhovor s Janem Jeníčkem – předsedou představenstva Raiffeisen stavební spořitelny

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Ve čtvrtém díle našeho seriálu jsme vyzpovídali Jana Jeníčka mimo jiné i prezidenta Evropského sdružení stavebních spořitelen. A jak říká on sám:…

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?
Podnikání

Disciplína - Jak udělat z nepřítele přítele?

Redakce magazínu MontyRich - 23.10.2018

Chcete se svým životem něco dělat, a tak jste se rozhodli zkusit podnikání, sportovat, nebo cokoliv jiného. Přesně víte, jak cesta k úspěchu vypadá.…

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa
Podnikání

Obchodní vizitky: Jejich pozitiva i negativa

Redakce magazínu MontyRich - 22.10.2018

I v dnešním digitálním věku je příjemné setkat se s papírovou obchodní vizitkou. Jde o užitečného pomocníka, který pomůže navázat vztahy se zákazníky.

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl
Podnikání

The Property Brothers: dvojčata, co si vydělané miliony dělí napůl

Redakce magazínu MontyRich - 12.10.2018

Pokud byste se ve svém okolí zeptali některého ze sedmiletých dětí, co je momentálně jejich největší zábavou, asi by vám řekly, že si hrají s…

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys
Podnikání

7 fatálních chyb, které mohou likvidovat váš byznys

Redakce magazínu MontyRich - 11.10.2018

Jedním z klíčů k dosažení velikosti ve světě podnikání je myslet jako vítěz, to ví každý úspěšný podnikatel. Vytvořit ze sebe namotivovaného jedince…

Recenze: Od nuly k jedničce
Podnikání

Recenze: Od nuly k jedničce

Milan Charvát - 11.10.2018

Teď asi zklamu všechny čtenáře lačnící po motivaci a návodu, jak se z absolutního outsidera stát hvězdou ve všem možném. Peter Thiel je úspěšný…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam