x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Jak snílek Honda vybudoval fenomén

25.05.2014 / Patrik Chlumecký
Z aktuálního hlediska je společnost Honda v TOP desítce co by výrobce osobních automobilů a motocyklů. Tato značka brázdí ulice takřka po celém světě...


Kdo byl Soichiro Honda

Soichiro Honda se narodil na počátku dvacátého století přesněji roku 1906. Už jako malé dítě se zajímal o vše, co bylo mechanické. Odstupem času můžeme říci, že tuto charakteristickou vlastnost budovatele pochytil od svého otce.

Jako malý kluk se nedokázal naučit plavat. Jeho vrstevníci se mu posmívali, proto zašel za svým starším kamarádem pro radu, jak se má plavání naučit. Ten mu prozradil, že si musí vzít do úst rybu a skočit do vody. Soichiro ho uposlechl a málem se toho dne utopil. Nevěřícně šel za svým kamarádem a ptal se, co udělal špatně. Kamarád mu poradil, ať si vezme do úst větší rybu, výsledek byl stejný. Soichiro se nenechal odradit a zkoušel to talk dlouho, než si plavání neosvojil. Následně pochopil, že to nebylo rybou, ale jeho silnou vůlí dotáhnout celou věc od začátku do konce. Přesně podle této strategie založil i svou firmu.

Začátek podnikání

Úplné počátky společnosti Honda jsou datovány do 30 let 20. století, kdy se Soichiro Honda mimo vedení malého podniku aktivně věnoval večernímu studiu hutnictví. V prvopočátcích se Soichiro společně se svým otcem věnovali opravě mechanických zařízení a zemědělských strojů. Nikdo v té době netušil, že během následujících deseti let vybuduje prosperující značku. Vše se změnilo s příchodem druhé světové války.
 
Válečné období se na Japonsku podepsalo nesmazatelnou stopou. V celém kraji se nenašel takřka jediný vlak nebo autobus. Nedostatek nafty odstavil automobily na druhou kolej a na silnicích nebyly takřka k vidění. Lidé byli tak odkázáni na svá kola. Ta se v poválečném období stala hlavním dopravním prostředkem napříč celým Japonskem. Soichiro Honda v tom uviděl obrovskou šanci a začal na jednotlivá kola přidělávat jednoduchý motor. Když se tento bravurní leč velmi prostý dopravní prostředek stal hitem, založil roku 1948 společnost nesoucí název Honda Motor Company s počátečním kapitálem 1 milión yenů.
 

Od bankrotu na výsluní

Soichiro Honda proplouval svým podnikáním jako na horské dráze. Nestálý trh nenabízel jisté výdělky, proto se Honda potýkal s bankrotujícími situacemi a chvílemi, kdy mu patřil celý svět. Po rozšíření továren a obrovské zadluženosti se dostal na výrobu 900 kusů motorek měsíčně.
 
Honda se chtěl proslavit i v rychlostních závodech. Právě z těchto důvodů se pustil do závodů Formule 1, kde v letech 1965 zvítězil a tím si vysloužil uznání po celém světě, lepší reklamy zkrátka být nemohlo. O dva roky později započala velkovýroba osobních automobilů s ohledem na cenu a spotřebu. Soichiro umřel v roce 1991 a zanechal zde po sobě obrovský podnik s neuvěřitelným obratem. Aktuálně je v Hondě zaměstnáno cca 160 000 lidí.

A jeden Hondův citát na závěr:

"Úspěch reprezentuje pouze 1 % podnikání, zbylých 99 % jsou neúspěchy a pády."
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Peníze v chmelovém moku aneb Jak se stát pivovarníkem (1.)

Minipivovar jako podnikatelská příležitost

Článek

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek
Další články z rubriky Podnikání