x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Jak vybudovat úspěšnou značku? Ukažte svůj příběh a hodnoty

20.03.2015 / Tomáš Durčák
Jedno známé rčení říká: „Značky jsou budovány kolem příběhů“. Není to vlastně tak úplně rčení, je to spíš fakt, pro jehož podložení dnes nalezneme celou řadu známých značek, které jejich příběh doslova předchází. Veřejnost pak paradoxně zná image firmy mnohem lépe, než třeba její konkrétní produkty. Jak ale uvidíte níže, pokud máte příběh a umíte s ním efektivně pracovat, nemusíte v marketingu své produkty vlastně ani zmiňovat.

Příběhy nevznikají uměle

Přirozeně nenajdete žádný obecný návod na vytvoření příběhu, to je hloupost. Příběh vám vytvoří sám život a osud. Možná se tak děje právě dnes, ale vy budete schopni tento příběh vidět jako celek až při pohledu zpět s odstupem několika let. Na druhou stranu příběhy celé řady dnešních světově úspěšných značek nejsou ničím mimořádným, co se jen tak někomu nemůže přihodit.

Kdo dnes nezná Apple, firmu založenou třemi nadšenci v malé garáži, nebo Facebook, sociální síť, která vznikla z touhy seznamovat se na vysoké. Proč je dnes hitem spodní prádlo Victoria Secret? Protože se jeden americký manžel cítil trapně při nakupování kalhotek pro svou ženu. I okolo takto jednoduchých point byly a jsou budovány ty nejúspěšnější značky na světě.

Avšak příběh samozřejmě není vším. V dnešní hlučné a rychlé době jste bez dobrého marketingu doslova jako bez rukou a zákazníci se k vám přirozeně v takové situaci budou chovat, jako by byli vůči vám hluší a slepí. Reklama musí navíc být prodlouženou rukou vašeho příběhu a servírovat jej veřejnosti.

Marketing: Není to jen o produktu

Každá druhá příručka podnikatele se dnes snaží obšírně tvrdit, že v marketingu a reklamě je důležité udělat středem pozornosti váš produkt, který je z nějakého důvodu nejlepší. Jeho unikátnost a jeho pozitiva musí na potenciální zákazníky doslova křičet, aby neměli žádný prostor zamyslet se. Skutečně si myslíte, že tudy vede cesta k úspěšné značce, když se podobnými pravidly dnes řídí každý?

Zářným příkladem, který kompletně vyvrací předchozí tvrzení, je výrobce sportovního oblečení a  zejména obuvi, společnost Nike. Nikdy neuvidíte reklamní spot od Nike, kde je v hlavní roli některý z produktů značky. Nikdy vám ve své kampani o svých botách nic neřeknou, nikdy se nedozvíte, proč je bota od Nike lepší, než bota od Reebok, nebo bota Adidas. A zeptejte se sami sebe, napadne vás vůbec taková otázka, když sledujete některý ze spotů společnosti?

Právě naopak, Nike ve svých reklamách tradičně a zpravidla originální formou vzdává hold špičkovým atletům ze všech sportovních odvětví. Servíruje je jako ty superúspěšné, přičemž podprahově každému dojde, že se ke své slávě dostali mimo jiné proto, že mají na tričku a botách logo Nike. O kvalitě samotných produktů nemusí padnout ani slovo.

Jakožto prodejce něčeho tak všedního, jako je bota, dokázala společnost Nike svým geniálním marketingem dosáhnout rovněž toho, že dnes člověk při pomyšlení na slovo Nike vidí něco mnohem víc, než jen firmu prodávající sportovní boty.

Musíte ukázat své hodnoty

Proč? V dnešním světě na lidi každý den ze všech stran křičí desítky a desítky reklam. Jakožto majitelé značky si musíte uvědomit, že nebudete mít příliš velkou šanci dostat se do lidského povědomí, pokud nebudete mít nejen unikátní produkt, ale zároveň i unikátní hodnoty a unikátní přístup k jejich prezentaci pomocí reklamy. Musíte být schopni podat zákazníkům jasnou a jednoduchou informaci o tom, kdo jste a čemu ve svém jádru jako firma věříte.

Zde přichází jistá zkouška, pro kterou bych rád použil další citát: „Život je příliš krátký na to, abyste prodávali věci, kterým nevěříte.“ Tímto rozhodně nechci říci, že je špatně snažit se prodávat cokoliv, co je zrovna atraktivní a žádané, ať už je váš názor na produkt jakýkoliv.

Pak se ale musíte připravit na to, že vám díky takovému přístupu s největší pravděpodobností nebude umožněno dosáhnout něčeho ještě většího a zajímavějšího. Pokud pro svou společnost nemáte vášeň a totální nasazení, pak jen těžko vytvoříte obrázek dost působivý na to, aby oslovil masy i v mezinárodním měřítku, to je zkrátka realita.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek

Módní impérium právníka Jaroslava Havla je zase o krok napřed

PFB zavedlo concierge servis

Článek
Další články z rubriky Podnikání