Chcete vybudovat úspěšnou značku? Pak potřebujete tyto dvě ingredience

Jedno známé rčení říká: „Značky jsou budovány kolem příběhů“. Není to vlastně tak úplně rčení, je to spíš fakt, pro jehož podložení dnes nalezneme celou řadu známých značek, které jejich příběh doslova předchází. Veřejnost pak paradoxně zná image firmy mnohem lépe, než třeba její konkrétní produkty. Jak ale uvidíte níže, pokud máte příběh a umíte s ním efektivně pracovat, nemusíte v marketingu své produkty vlastně ani zmiňovat.

Příběhy nevznikají uměle

Přirozeně nenajdete žádný obecný návod na vytvoření příběhu, to je hloupost. Příběh vám vytvoří sám život a osud. Možná se tak děje právě dnes, ale vy budete schopni tento příběh vidět jako celek až při pohledu zpět s odstupem několika let. Na druhou stranu příběhy celé řady dnešních světově úspěšných značek nejsou ničím mimořádným, co se jen tak někomu nemůže přihodit.

Kdo dnes nezná Apple, firmu založenou třemi nadšenci v malé garáži, nebo Facebook, sociální síť, která vznikla z touhy seznamovat se na vysoké. Proč je dnes hitem spodní prádlo Victoria Secret? Protože se jeden americký manžel cítil trapně při nakupování kalhotek pro svou ženu. I okolo takto jednoduchých point byly a jsou budovány ty nejúspěšnější značky na světě.

Avšak příběh samozřejmě není vším. V dnešní hlučné a rychlé době jste bez dobrého marketingu doslova jako bez rukou a zákazníci se k vám přirozeně v takové situaci budou chovat, jako by byli vůči vám hluší a slepí. Reklama musí navíc být prodlouženou rukou vašeho příběhu a servírovat jej veřejnosti.

Marketing: Není to jen o produktu

Každá druhá příručka podnikatele se dnes snaží obšírně tvrdit, že v marketingu a reklamě je důležité udělat středem pozornosti váš produkt, který je z nějakého důvodu nejlepší. Jeho unikátnost a jeho pozitiva musí na potenciální zákazníky doslova křičet, aby neměli žádný prostor zamyslet se. Skutečně si myslíte, že tudy vede cesta k úspěšné značce, když se podobnými pravidly dnes řídí každý?

Zářným příkladem, který kompletně vyvrací předchozí tvrzení, je výrobce sportovního oblečení a  zejména obuvi, společnost Nike. Nikdy neuvidíte reklamní spot od Nike, kde je v hlavní roli některý z produktů značky. Nikdy vám ve své kampani o svých botách nic neřeknou, nikdy se nedozvíte, proč je bota od Nike lepší, než bota od Reebok, nebo bota Adidas. A zeptejte se sami sebe, napadne vás vůbec taková otázka, když sledujete některý ze spotů společnosti?

Právě naopak, Nike ve svých reklamách tradičně a zpravidla originální formou vzdává hold špičkovým atletům ze všech sportovních odvětví. Servíruje je jako ty superúspěšné, přičemž podprahově každému dojde, že se ke své slávě dostali mimo jiné proto, že mají na tričku a botách logo Nike. O kvalitě samotných produktů nemusí padnout ani slovo.

Jakožto prodejce něčeho tak všedního, jako je bota, dokázala společnost Nike svým geniálním marketingem dosáhnout rovněž toho, že dnes člověk při pomyšlení na slovo Nike vidí něco mnohem víc, než jen firmu prodávající sportovní boty.

Musíte ukázat své hodnoty

Proč? V dnešním světě na lidi každý den ze všech stran křičí desítky a desítky reklam. Jakožto majitelé značky si musíte uvědomit, že nebudete mít příliš velkou šanci dostat se do lidského povědomí, pokud nebudete mít nejen unikátní produkt, ale zároveň i unikátní hodnoty a unikátní přístup k jejich prezentaci pomocí reklamy. Musíte být schopni podat zákazníkům jasnou a jednoduchou informaci o tom, kdo jste a čemu ve svém jádru jako firma věříte.

Zde přichází jistá zkouška, pro kterou bych rád použil další citát: „Život je příliš krátký na to, abyste prodávali věci, kterým nevěříte.“ Tímto rozhodně nechci říci, že je špatně snažit se prodávat cokoliv, co je zrovna atraktivní a žádané, ať už je váš názor na produkt jakýkoliv.

Pak se ale musíte připravit na to, že vám díky takovému přístupu s největší pravděpodobností nebude umožněno dosáhnout něčeho ještě většího a zajímavějšího. Pokud pro svou společnost nemáte vášeň a totální nasazení, pak jen těžko vytvoříte obrázek dost působivý na to, aby oslovil masy i v mezinárodním měřítku, to je zkrátka realita.

Podobné články

Firma v problémech? Jednoznačně příležitost!
Podnikání

Firma v problémech? Jednoznačně příležitost!

Milan Charvát - 16.06.2018

Základním definičním znakem tzv. distressed asset jsou negativní emoce. Důvody jsou různé – spory akcionářů, regulatorní omezení, finanční situace,…

15 věcí, které dělají úspěšní podnikatelé každý den
Podnikání

15 věcí, které dělají úspěšní podnikatelé každý den

Milan Charvát - 16.06.2018

Ti nejúspěšnější podnikatelé vidí sami sebe jako investici, proto se snaží pracovat se svým každodenním časem tak, aby jejich investice získávala na…

Recept, jak se stát perfektním manažerem?
Podnikání

Recept, jak se stát perfektním manažerem?

Patrik Kudláček - 15.06.2018

Ve sféře manažerského vzdělávání, tak jako všude jinde, panuje řada zaručených pravd a omylů. Správný recept na to, jak se stát manažerem par…

Náročný den? 6 tipů, jak to ustát psychicky i fyzicky
Podnikání

Náročný den? 6 tipů, jak to ustát psychicky i fyzicky

Milan Charvát - 13.06.2018

Běžné tipy na zlepšení pracovní nálady máte určitě jako správné ambiciózní osoby v malíčku - v kanceláři si otevřete okno dokořán, jdete se na…

Kdy bude mít svět prvního dolarového bilionáře?
Podnikání

Kdy bude mít svět prvního dolarového bilionáře?

Milan Charvát - 10.06.2018

Umíte si představit, kolik je bilion dolarů? Nebo spíše, co vše byste si za něj mohli koupit? Tuto sumu s dvanácti nulami byste například utráceli 2…

Jak během prvního měsíce na burze nepřijít o celý účet?
Podnikání

Jak během prvního měsíce na burze nepřijít o celý účet?

Tomáš Durčák - 08.06.2018

Ať máte talent od boha, nebo ne, musíte se při svém prvním vstupu na burzovní parket (i ten virtuální) naučit velké pokoře a trpělivosti. Zejména…

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Dávám souhlas se zpracováním mé adresy (ochranou osobních údajů)
Neodesíláme žádny spam