x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Proč lidský mozek miluje prokrastinaci?

Krátkodobé versus dlouhodobé cíle a jak se odpoutat od okamžitého uspokojení

24.07.2015 / Tomáš Durčák
Někdy okolo roku 2006 začali dva harvardští profesoři studovat, proč má člověk neustále potřebu prokrastinovat. Proč se vyhýbá dělání věcí, o kterých ví, že by je dělat měl a že jsou pro něj vlastně dobré?

Aby na tuto otázku našli odpověď, rozhodli se tito dva profesoři – Todd Rogers a Max Bazerman – provést studii, kde se účastníků zeptali na jednoduchou otázku, a sice zda by souhlasili s tím, že budou přihlášeni do jednoduchého programu spoření. Jeho podstatou bylo, že dvě procenta z příjmu každého účastníka studie budou každý měsíc automaticky odeslány na spořicí účet.

Prakticky všichni dotázaní souhlasili s tím, že spoření peněz je dobrý nápad, avšak jejich chování říkalo něco jiného:

  • Jedna verze otázky po účastnících žádala, aby se do spořícího programu zaregistrovali co nejdříve. V tomto případě souhlasilo se zařazením do programu pouze 30 procent ze všech zúčastněných.
  • Druhá verze otázky byla mírnější a chtěla pouze souhlas se zařazením do programu, avšak ne ihned, nýbrž až ve vzdálenější budoucnosti (například za rok). Tento scénář zaujal 77 procent dotázaných, kteří chtěli začít skrz nabízený program spořit.

Proč zrovna časový horizont tak výrazně změnil jejich odpovědi? Jak se ukázalo, tento malý experiment nám může říct hodně o tom, proč prokrastinujeme i u věcí, které bychom dělat měli a o kterých to moc dobře víme.

Současné já vs. budoucí já

Jako lidé máme tendenci starat se až příliš moc o naše současné bytí, čímž lehce zanedbáváme naše budoucí bytí. Rádi si užíváme okamžité benefity v přítomnosti, zejména pokud příliš vysoká cena těchto našich akcí není ještě dlouho po jejich uskutečnění zjevná. Tři jednoduché příklady:

  • Přínos ze snězení koblihy je okamžitý (cukr!), ale důsledek toho, že nechodíte na své naplánované cvičení, se ukáže až...
...
Pokračování článku pouze pro předplatitele.
Staňte se členy klubu MontyRich a získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek

Módní impérium právníka Jaroslava Havla je zase o krok napřed

PFB zavedlo concierge servis

Článek
Další články z rubriky Podnikání