Apple Music – Přichází nový lídr hudebního průmyslu

Uhájí Spotify svou pozici největší placené hudební služby světa? A co vydavatelství?

Streamování hudby je dneska nekompromisně nejčastějším kanálem, skrz který se hudba z celého světa dostává do uší posluchačů. Služby jako Spotify, Pandora nebo Google Play Music jsou na vrcholu tohoto trendu. Nyní ovšem přichází nový gigant, který má díky svým miliardám dolarů i nově nabytým zkušenostem se streamovaním hudby na to, aby všechny výše zmiňované z jejich současných pozic svrhnul. A nejen je.

Kdo se totiž Apple Music bojí zřejmě úplně nejvíc, není Spotify ani další podobné streamovací portály. Ano, Apple nabídne na své nové platformě každému po dobu tří měsíců zdarma volný přístup téměř k veškeré oficiální hudbě na planetě. V principu se ale od svých konkurentů příliš lišit nebude, proto volí takto dlouhou možnost svého uživatelského trialu. Za to hudební vydavatelství už možná pomalu odpočítávají svůj konec.

Švédská společnost Spotify, o které lze říct, že nyní globálnímu průmyslu s online placeným posloucháním hudby dominuje, protože má 75 milionů registrovaných uživatelů, z čehož 20 milionů je ochotno za poslech hudby platit, se ovšem podle svých slov Applu nebojí.

Pochlubila se i dalšími čísly. Například jen letos už získala 5 milionů nových zákazníků. Proběhla také neveřejná nabídka akcií Spotify, která podle neoficiálních zdrojů měla přinést 526 milionů dolarů. Značce věří například i gigant Coca-Cola, který do ní již dříve investoval. Je jasné, že peníze nyní proudí především na posílení pozice, protože dnes vstupuje do tohoto miliardového ringu Apple a bez pochyby začne bitva titánů.

Má vlastně Apple nějakou výhodu?

Je tomu 12 let, co svůj provoz zahájil online obchod s hudbou iTunes Music Store, který z dnešního pohledu bez pochyby přinesl světu hudební revoluci, protože zcela změnil způsob, jakým si muziku všichni nakupujeme.

Takže existují určité důkazy o tom, že Apple to s hudbou umí. Další výhodou je bez pochyby to, že jde o Apple. V byznysu je značka všechno a i když je Spotify bez diskuze zavedenou a velmi populární značkou, Apple u posluchačů svým příchodem minimálně vzbudí pozornost.

Americký technologický gigant tohle moc dobře ví, a aby tuto psychologickou marketingovou výhodu využil naplno, láká na tříměsíční zkušební dobu pro kohokoliv zdarma. Když si nějakou službu můžete vyzkoušet na týden, možná vás zaujme, bude vám příjemná, ale velmi pravděpodobně se po týdnu vrátíte zpět k té, kterou už dlouho používáte a jste na ni zvyklí.

Tři měsíce je ale mnohem delší doba a mnoha posluchačům určitě nebude dělat problém zvyknout si na Apple Music do té míry, že už se jim pro změnu nebude chtít zpět k původní platformě. Má to ještě jednu výhodu. Na čtvrt roku získá Apple pozornost téměř celého hudebního světa, protože asi jen málokdo si novou platformu aspoň ze zvědavosti nevyzkouší.

Vydavatelstvím zvoní umíráček (nebo ne?)

Jedna skutečnost se ale zdá být čím dál tím víc pravděpodobnější. V tomto souboji gigantů o miliardy už jsou hudební vydavatelství jen malými rybkami, které se schovávají mezi kameny u dna. Nemají vizi, nemají strategii a v posledních letech jen pomalu a jistě vymírají.

A skutečně by se mohlo zdát, že hudební průmysl už vydavatelství nikdy potřebovat nebude. Jenže přichází Apple, což není nějaký ambiciózní start-up, který si chce ukousnout kousek trhu. Apple přichází ovládnout minimálně většinu trhu, což mu pak umožní nalákat pod svá křídla všechny velké umělce hudebního světa.

Ti samozřejmě kývnou, protože se z nich vcelku garantovaně stanou boháči, jaké už dneska najdeme ve světě aplikací. Místo toho, aby museli platit horentní sumy vydavatelství, dají nějaký podíl Applu a díky jeho platformě si pořádně vydělají. Mnoho z nich už to tak dneska provozuje na YouTube, kde se více než dobře uživí jen z reklamy. A Apple Music? Z toho se de facto stane jedno velké globální vydavatelství, které v žádném případě nepřijde zkrátka.

Nevěříte? Předně je Apple nejbohatší firmou na světě, takže lze s nadsázkou říct, že se může vydat prakticky do jakékoliv branže a kompletně ji převrátit vzhůru nohama. Dalším typickým znakem Applu je, že nikdy neskáče do nových nápadů po hlavě. A ani do streamování hudby nejde společnost tak úplně slepá. Akvizice společnosti Beats neproběhla kvůli jejich slavným, ale výkonnostně průměrným sluchátkům. Šlo o cenné zkušenosti se streamováním muziky, které chtěl Apple využít

Jak to celé dopadne? To se dozvíme už hodně brzy, protože dnes v 17 hodin celá služba oficiálně odstartuje.

Podobné články

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát
Podnikání

7 zajímavostí o Amazonu, které byste měli znát

Milan Charvát - 20.08.2018

Proč byste měli vědět něco zajímavého zrovna o Amazonu, říkáte si? Proč by vás měla zajímat nějaká americká firma prodávající všechno možné? No…

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým
Podnikání

Spoluzakladatel Facebooku: Vyřešme nerovnost, zdaňme více bohaté a přidejme chudým

Milan Charvát - 20.08.2018

Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes je přesvědčen, že by vláda měla začít aktivně řešit nerovnost ve společnosti. Dle jeho slov by se měla část…

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě
Podnikání

Víte, kdo je majitelem všech světových rekordů? Chlapík, který začínal na pumpě

Milan Charvát - 16.08.2018

Zkrácená charakteristika Jima Pattisona, který je v současnosti s osobním bohatstvím 6,7 miliardy dolarů desátým nejbohatším Kanaďanem, vypadá velmi…

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?
Podnikání

Pouze tři sportovci v historii dokázali vydělat miliardu dolarů. Uhádnete kteří?

Milan Charvát - 16.08.2018

Není samozřejmě nijak těžké si domyslet, že vydělat miliardu dolarů samotným sportem je i přes rychle rostoucí odměny v podstatě nemožné. Například…

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus
Podnikání

Recenze knihy: Nejlepší přesvědčovací techniky – Henrik Fexeus

Redakce magazínu MontyRich - 14.08.2018

Chcete objevit nenápadné psychologické triky a techniky, s nimiž se vám podaří přesvědčit druhé, dostat je na svou stranu a dočkat se od nich podpory…

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?
Podnikání

Tyto 3 marketingové chyby mohou potopit váš byznys. Jak se jim vyhnout?

Milan Charvát - 14.08.2018

Čtení tohoto článku vám nezabere více než tři minuty. Ale může vám zachránit tisíce. Možná miliony. A třeba i celou firmu.

Newsletter

Chcete kvalitní informace ze světa byznysu?

Přidejte se k 7 tisícům investorů, podnikatelů či obchodniků a začněte odebírat náš newsletter.

Červen 2018
+ PDF magazínu MontyRich
jako dárek
Souhlasím se zásadami ochrany osobních údajů
Neodesíláme žádny spam