x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Mladé internetové milionáře spojuje zejména odvaha být sám sebou a fenomén YouTube

27.02.2015 / Karin Szczyrbová
Je to jen pár dnů, co portál YouTube oslavil své kulaté desáté narozeniny. Za tu dobu si připsal nejenom miliardy návštěvníků, kteří na jeho stránkách sledují třeba své oblíbené umělce či osobnosti, ale dal také prostor prezentaci úplně „obyčejným“ lidem, ze kterých navíc dokázal udělat nové, moderní a třeba i velmi mladé internetové milionáře. Co stálo a stojí za jejich úspěchem? Jaké jsou jejich odhadované zisky? A byli byste i Vy ochotni přijmout cenu, kterou platí za těchto několik získaných milionů dolarů?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma

Felix Kjellberg alias Pewdiepie

Jedním z největších fenoménů současné doby je bez jakýchkoliv diskusí celosvětová počítačová síť Internet a také některé z portálů, které je možné na ní najít. Tyto portály pak často dokáží z obyčejných lidí udělat skutečné milionáře, a to v případě, kdy tito lidé zkombinují své zájmy, záliby nebo umění či znalosti právě s Internetem a také vyspělou a zároveň běžně dostupnou technikou, jakou jsou třeba chytré mobilní telefony nebo tablety či kamery, jež jsou v těchto zmíněných zařízeních nainstalovány.

Novým internetovým milionářům, kteří vsadili na YouTube a které je tudíž možné označit za úspěšné "YouTubery", může přibývat každou hodinu na jejich bankovní konto i několik tisíc korun bez ohledu na to, co zrovna dělají a čemu se věnují. Vydělávají totiž na svých nahrávkách, které často zachycují relativně běžné, obvyklé nebo obyčejné činnosti. Jde například o komentování otevírání krabice s nejnovější hračkou nebo hraní počítačových her doprovázené cílenou reklamou.

Za výdělkem těchto YouTuberů tedy stojí prostý fakt, že Internet je největším světovým reklamním trhem. Firmy a společnosti jsou tudíž ochotny platit za reklamu umístěnou u nejsledovanějších internetových stránek nemalé částky. A právě YouTube je jednou z těchto nejsledovanějších stránek a portálů.

Rizikový podnik za 1,5 miliardy dolarů

Internetový portál YouTube oslavil, jak bylo zmíněno, před několika dny své významné jubileum - deset let od svého založení. Fakticky však začal fungovat až v květnu roku 2005. Celý podnikatelský záměr tří zaměstnanců PayPalu Chada Hurleyho, Steva Chena a Jawda Karima byl však na počátku značně nejistý a bylo možné jej označit dokonce až za rizikový. Dokládá to i fakt, že společnost Google byla ochotna za server zaplatit po osmnácti měsících jeho fungování o něco více než jen „pouhou“ půldruhou miliardu amerických dolarů (v té době zhruba 37 miliard korun). Přesto však Google získal službu, která je dnes označována za fenomén.

Server YouTube měl původně sloužit k volnému sdílení domácích videí. Postupně se však jeho obsah rozšiřoval například o filmy, videohry a také hudební klipy. V této souvislosti jsou proto často diskutovaným a kontroverzním tématem spojeným s YouTube také autorská práva a platby za tato práva. Portál tedy i z tohoto důvodu v současnosti odvádí část svých zisků majitelům příslušných licencí.

 Logo Youtube; Foto: Rego Korosi (CC BY-SA 2.0)

Druhá nejnavštěvovanější stránka

YouTube je druhou nejnavštěvovanější internetovou stránkou na světě, a to hned po Google.com. Denně ji vyhledají až dvě miliardy uživatelů. Každou minutu je na tento server nahráno až 100 hodin nových videí a portál využívají nejenom známé osobnosti či celebrity, ale také politici nebo různé společnosti, firmy a podniky. A pro svou prezentaci si jej vybral také současný katolický papež František.

Vzhledem k velmi vysoké návštěvnosti a oblíbenosti stránek YouTube spatřuje mnoho firem v inzerci umístěné na těchto stránkách příležitost, jak upozornit na své zboží a jak jej také zviditelnit. Způsobů se nabízí hned několik – od reklamy umístěné před samotným videem až po takzvaný product placement. I přesto, že se cena, kterou YouTubeři dostávají za zhlédnutí reklamy v jejich videích či na jejich kanálech, pohybuje pouze okolo jednoho dolarového centu (podle některých údajů je tato částka dokonce i nižší), může se zisk autora úspěšného videa vyšplhat až na několik milionů amerických dolarů. Jedinou podmínkou je upoutat pozornost dostatečného počtu diváků.

Kdo tedy vydělává na YouTube nejvíce?

Žebříčků a také kritérií, podle kterých je možné sledovat úspěch jednotlivých videí a jejich tvůrců, je mnoho a velmi rychle se také mohou měnit, stejně jako preference návštěvníků stránek YouTube.

Mezi jednoznačně neúspěšnější videa nahraná na YouTube však patří videoklip Gangnam Style z roku 2012. Jeho hlavní protagonista – jihokorejský rapper PSY dokonce předstihl v oblíbenosti svého „hudebního počinu“ kanadského zpěváka Justina Biebera, a to pokud jde o první připsanou miliardu zhlédnutí. K této dnes již mnohem více než miliardě diváků a zhlédnutí přibyly rapperovi na bankovním účtu jen za pár prvních měsíců od zveřejnění videa minimálně 4 miliony dolarů.

http://i.ytimg.com/vi/9bZkp7q19f0/maxresdefault.jpg

Scéna ze slavného klipu Gangam Style

Vsadili na Minecraft

Druhou oblíbenou kratochvílí některých YouTuberů a zároveň také způsobem, jak prostřednictvím tohoto serveru vydělávat, je hraní počítačových her - například Minecraft. Díky spojení této hry s postřehy a zkušenostmi jejích hráčů a také díky umístění videa na server YouTube, se mezi dolarové milionáře zařadilo hned několik mladých mužů, v jejichž čele stojí Švéd Felix Kjellberg (24). Na Internetu je znám jako PewDiePie.  Jeho kanál má více než 34 milionů odběratelů a 7,5 miliardy zhlédnutí. Wall Street Journal odhadl čistý zisk z jeho videí umístěných na YouTube, ve kterých prokládá hraní her svými vlastními nahrávkami, na 4 miliony dolarů ročně. 

Dalším zapáleným fanouškem hry Minecraft, který právě pro tuto svou vášeň a také kvůli výdělku na YouTube dokonce neváhal opustit své zaměstnání číšníka, je Joseph Garrett (23), rodák z britského Plymouthu. Jeho kanál se řadí mezi desítku nejsledovanějších na světě a jeho měsíční výdělek byl odhadován například v loňském roce až na více než 235 tisíc liber, což je téměř 9 milionů korun.

A více než 170 milionů korun si za čtyři roky hraním nejenom hry Minecraft a umisťováním svých nahrávek na YouTube vydělal také třiadvacetiletý Američan Jordan Maron, který je svým fanouškům znám spíše jako Captain Sparklez. Jeho videa si připsala celkem již více než miliardu zhlédnutí. Svého úspěchu dosáhl i tím, že spojil hraní počítačové hry s poslechem hudby. Když se ukázalo, že jde o krok správným směrem, pak už zbývalo jen málo, aby využil oblíbenou nahrávku zmíněného rappera PSY a vytvořil úspěšné video Minecraft Style. 

Jordan Maron alias Captain Sparklez

Miliony mohou s pomocí rodičů vydělávat i děti

Zvláštní kategorií videí, která si na YouTube získala pozornost různých firem a společností a také dětí nebo jejich rodičů, jsou videa, která představují dětské hračky. Nahrávek, ve kterých jejich tvůrci a aktéři s úžasem rozbalují obrovské krabice s nejnovějšími produkty hračkářského průmyslu a k tomu navíc přidávají svůj komentář a také názory o daném produktu, čím je může nudit nebo naopak pobavit apod., je velká spousta.

A právě díky podobným videím vydělají ročně například japonské sestřičky Kanna a Akira až 2,9 milionů dolarů. Brazilská obdivovatelka hraček, která je známa jako DisneyCollector si podobným způsobem vydělává ročně více než 12 milionů dolarů.

A světoznámá společnost Disney a její oblíbené motivy fascinují i dalšího YouTubera – newyorského BlueCollection, který s počtem 1,5 miliardy zhlédnutí svých videí na YouTube vydělává ročně až 4,8 milionu dolar.   

Pravděpodobně nejznámějším dětským YouTuberem a také milionářem, který se neváhá otevřeně a bez skrupulí podělit se svým názorem na jím „testované“ hračky, je však osmiletý Evan, jehož kanál, o kterém Monty Rich informoval již dříve, mu už vynesl více než 1,3 miliony dolarů.

http://i.ytimg.com/vi/Z-R5ZMOd06M/maxresdefault.jpg

Kanna a Akira

Cena za miliony na bankovním účtu

Pokud byste rádi našli odpověď na to, co stálo a stojí za úspěchem všech zmíněných nebo podobných YouTuberů, pak jsou to podle názoru odborníků pouhé tři věci – počítač, připojení k Internetu a odvaha být sám sebou. A třeba v posledně zmíněné odvaze být sám sebou se může skrývat určitá nástraha.

Na Internet je dnes možné umístit v podstatě cokoliv. I proto často úroveň publikovaného obsahu odpovídá úrovni autora příspěvku či nahrávky, a potažmo tedy také částečně o čtenářích, kteří danou stránku navštěvují a dále ji doporučují. Stálo by Vám proto za to, mít na účtu třeba zmíněných 170 milionů korun podobně jako Jordan Maron (23) za hraní jedné z nespočtu počítačových her a přitom vědět, že většina Vašich fanoušků či obdivovatelů je ve věku pouhých 10 – 15 let?

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Elektromobil ve většině domácností? Tak za dvacet let, říká šéf skupiny EFG

O udržitelných zdrojích energie

Článek

Hon na zákazníka: Najdi svou cílovku a dej jí správnou cenu

Cena, cílovka a volba

Článek

V srdci Evropy roste potenciál pro další Facebook nebo Teslu, tvrdí organizátoři největší startupové akce u nás

Šance pro Česko

Článek

Proč je Alza boží firma?

Eshopista se blíží

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Trápí vás nedostatek zaměstnanců? Víme, jak na nábor v zahraničí

Online HR není vždy řešením

Článek

Módní impérium právníka Jaroslava Havla je zase o krok napřed

PFB zavedlo concierge servis

Článek
Další články z rubriky Podnikání