x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

Metrostavu už Česko nestačí, expanduje na sever

30.07.2014 / Tomáš Durčák
Metrostav se kromě českých zakázek začíná rozhlížet také po zahraničí a prozatím to vypadá, že by rád zamířil zejména na sever. Už nyní má za sebou velmi úspěšné zakázky v Polsku, Finsku, Norsku, nebo na Islandu a zejména norský trh se začíná jevit jako i

Společnost Metrostav, dle tržeb největší stavební firma v Česku, se podílel a podílí například na stavbě pražského metra, na evropské poměry rekordního tunelu Blanka a podle posledních informací se postará i o rozšíření mezinárodního Letiště Václava Havla.

Metrostav se však kromě českých zakázek začíná rozhlížet také po zahraničí a prozatím to vypadá, že by rád zamířil zejména na sever. Už nyní má za sebou velmi úspěšné zakázky v Polsku, Finsku, Norsku, nebo na Islandu a zejména norský trh začíná vedení Metrostavu dávat stále větší smysl jako ideální volba pro plnohodnotnou zahraniční expanzi. Ještě na začátku roku jej kromě Norska lákalo i Rusko, ale vzhledem k aktuální politické situaci na východě od těchto plánů upustilo.

Metrostav již své kvality na severu prokázal a nadále prokazuje

O nedostatek zakázek se velmi pravděpodobně česká stavební firma ve Skandinávii bát nemusí, i když je zde mnohem větší konkurence, než jakou má aktuálně na tuzemském trhu. Norové totiž chtějí v příštích letech výrazně zmodernizovat infrastrukturu v okolí turisticky populárních fjordů. To přirozeně znamená vybudování celé řady tunelů ať už pro dálnice, či železnice. Zde má Metrostav rozhodně v oblasti praxe a zkušeností co nabídnout.

Kromě již zmiňovaného pražského tunelu Blanka totiž aktuálně buduje také nejdelší silniční tunel na Islandu, který se jmenuje Nordfjördur a podle posledních zpráv zde odvádí mimořádně dobrou práci – i přes velmi tvrdé podloží dokázal Metrostav v červnu vyrazit rekordních 542 metrů nově vznikajícího tunelu. Hotový tunel by měla islandská vláda od českých stavařů převzít na podzim 2017. Pro českou firmu jde již o druhou zakázku na Islandu. Tou první byla stavba nové islandské komunikace o celkové délce 14,1 kilometrů, která zahrnovala dva nové tunely či most a Metrostav tento projekt budoval v letech 2006 až 2010.

První norský úspěch nebyl zdaleka zadarmo

Mnohem důležitější je však pro Metrostav přirozeně první úspěšná zkušenost z Norska, kde se firmě podařilo získat zakázku v hodnotě 476 milionů korun na postavení protilavinových zabezpečení norských silnic v okolí největšího norského fjordu Sognefjorden. Kromě Metrostavu mělo o tento projekt zájem dalších 5 firem. Česká společnost nakonec dokázala zakázku vyhrát díky třem hlavním faktorům.

Jednak se jí podařilo navázat partnerský vztah s místní společností, která slíbila zajistit většinu potřebné stavební techniky. Dále prošla prověrkou norských úřadů. Ty si nováčka na svém trhu důkladně prokleply a ověřily si spokojenost bývalých zákazníků Metrostavu nejen v České republice, ale tak na zmíněném Islandu, nebo ve Finsku, kde panují podobné klimatické a geologické podmínky, jako v Norsku. Třetím rozhodujícím faktorem byla cena. Zde Metrostav využil především toho, že v tuzemsku se zkrátka technikům platí menší mzdy, než těm v Norsku, a tak mohl oproti tamní konkurenci nabídnout cenově mnohem zajímavější nabídku.

Před českými staviteli se otevírá velmi exkluzivní šance

Dostat se na skandinávský trh je pro stavební firmu z jiné části Evropy obecně velmi obtížné, neboť zdejší obdoby Ředitelství silnic a dálnic dávají často přednost spíš místním stavařům, kteří již mají se stavbou ve zdejších podmínkách zkušenosti. Metrostavu se do Skandinávie podařilo dostat díky velmi uspokojivému výkonu, který předvedl na Islandu, odkud jej doporučili právě do Norska.

Nyní má na svém kontě několik velmi podařených skandinávských stavebních projektů, získal si zde důvěru jako levná a zároveň kvalitní firma a už pokukuje po dalších projektech – aktuálně by se Metrostav rád ucházel o několik dalších kontraktů v celkové hodnotě 1,3 miliardy Kč. 80 procent svých zisků nicméně stále stavební firma generuje na českém území, a tak musí s případnou expanzí do zahraničí naložit velmi opatrně - i když to třeba s Norskem myslí vážně. Jako nejpravděpodobnější scénář budoucnosti se aktuálně jeví založení dceřiné společnosti přímo v Norsku. Do té doby bude zřejmě Metrostav dál budovat svou pověst prostřednictvím soutěží o jednotlivé státní zakázky.

Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

DREAMJOB: Staňte se redaktorem magazínu MontyRich

Pojďte s námi měnit svět

Článek

Jste ve stresu z chaosu na pracovním stole? Držte se těchto 5 zásad

Pořádek ve věcech napomáhá soustředění

Článek

Příběh mladého podnikatele, který se vydal do Itálie, aby ji přenesl do Česka

Rozhovor s restauratérem Šimonem Havlíkem

Článek

Jedou v tom spolu: Bill Gates, Warren Buffett, Elon Musk i Mark Zuckerberg

Filantropie je fenoménem dnešní doby

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

TRIPLE BOTTOM LINE: Tři P důležitá pro trvale udržitelný rozvoj firmy

People, planet, profit, aneb tři základní pilíře Corporate Social Responsability pro budování úspěšné firmy.

Článek

Do Ameriky přijel jako námořník s 200 dolary v kapse. Dnes je z něj úspěšný byznysmen

Ayhan Hassan je příkladem velké píle

Článek
Další články z rubriky Podnikání