x
Zapomenuté heslo
Předplatné

Přihlašte se do svého profilu, abyste si mohli MontyRich užívat naplno

Zapomenuté heslo

Ještě nemáte svůj účet? Zaregistrujte se

Zapomenuté heslo

MLM aneb Legenda o pasivním příjmu

19.06.2014 / Roman Peterka
Obrovský potenciál globálního projektu. Stabilita a jistota rychle se rozvíjející společnosti působící po celém světě. Vydělávejte peníze tím, že dáte vydělat dalším. Možnost zajímavé investice zajišťující příjem bez práce. Komu by se to nelíbilo?

Získejte přístup k exkluzivnímu byznysovému obsahu

MontyRich předplatné

+ kniha v hodnotě 890 Kč zdarma
Obrovský potenciál globálního projektu. Stabilita a jistota rychle se rozvíjející společnosti působící po celém světě. Vydělávejte peníze tím, že dáte vydělat dalším. Možnost zajímavé investice zajišťující příjem bez práce. Komu by se to nelíbilo?
 
Lákavé věty znějí vždy hodně podobně. Někdy je za vším čisté podvodné „letadlo“, kdy jde čistě o vytažení peněz z kapes důvěřivcům, kterým se namluví, že když do letadla nastoupí (rovná se odevzdají nemalou finanční sumu za vstupní poplatek), koupí si skvělou příležitost vydělávat ohromné balíky peněz každý měsíc. Jindy zase „solidní a poctivé“ MLM, kdy člověk nakupuje předražené zboží a snaží se vytvořit pod sebou strukturu dalších nešťastníků, kteří budou toto předražené zboží nakupovat – a společně snít svůj sen o pasivním příjmu.

Pyramida lží a letadlo pana Ponziho

Tyto systémy používají pro nalákání dalších a dalších členů stále stejnou strategii. Princip je vždy stejný. Úžasný (alespoň podle slov těch, kteří vás do pyramidy lákají) produkt, který prostě musí fungovat (ale neptejte se, jak), kterému prostě musíte věřit (kdo nevěří, je „ovce“, co si šlape po štěstí), perfektní systém zajišťující „pasivní příjem“, takže časem budete jen přehrabovat peníze doma vidlemi.
 
Ve skutečnosti se pak často ukáže, že celý ten úžasný systém je jen jedna velká podvodná pyramida, která musí zákonitě jednoho dne spadnout. Ti, co jsou u zrodu, případně v pár horních liniích a mají žaludek na to, aby do systému natahali další důvěřivce, vydělají třeba i dost peněz. Těm zbývajícím zbydou obvykle jen oči pro pláč a pocit, že byli podvedeni.
 
Jediným zdrojem příjmu jsou tu vklady členů pyramidové struktury – ti pak mají za úkol sehnat další důvěřivce ke vstupu do pyramidy a zaplacení členského vkladu v řádu desítek tisíc. Z těchto peněz jsou vypláceny provize stávajícím členům. Jde tak jen o přelévání peněz od jedněch k druhým, žádné nové hodnoty se v pyramidě nevytvářejí.
 
Problém je, že pyramida se nutně musí časem zhroutit – množství nových účastníků potřebných pro uživení pyramidové struktury roste s každou další úrovní exponenciálně a za chvíli tak převyšuje množství lidí na Zemi. V pyramidové hře tak vydělávají ti nahoře – kdo stáli u zrodu projektu a pak možná první dvě úrovně struktury pod nimi, kdo do projektu vstoupili na úplném začátku. Ostatní mohou jen (marně) doufat.
 
Na podobném principu funguje i tzv. letadlo. V případě letadla nejde o „obchodní model“ (zaplať za vstup do podnikání a pak prodávej náš produkt – platbu za vstup do podnikání), ale o „zhodnocení investic“. „klienti“ jsou lákáni na skvěle zhodnocenou investici, ve skutečnosti však provozovatel systému jejich peníze nijak neinvestuje. „Zisky“, které investoři očekávají, vyplácí z vkladů těch, co do systému vstoupili později – jde o tzv. Ponziho schéma. Takové letadlo může vydržet letět docela dlouho – jak ukázal případ amerického makléře Bernarda Madoffa, který tímto stylem dokázal zpronevěřit 65 miliard dolarů a dlouhou dobu byl považován za váženého a solidního finančníka, který dokáže zhodnotit peníze svých klientů.

Nepříjemná pravda o MLM

Na podobném principu, jako fungují podvodné pyramidové modely, ale funguje i „legální“ MLM, v poslední době začali vyznavači tohoto obchodního systému razit spíše pojem „network marketing“ neboli síťový marketing, používá se také pojem referenční marketing. Zastánci teorie „pasivního příjmu“ a toho, že MLM je fungujícím modelem pro podnikání a vydělávání peněz, argumentují tím, že je rozdíl mezi funkčním a „poctivým“ MLM a pyramidou. Do jisté míry mají pravdu. MLM může být funkční a přinést ve výsledku i nějaké ty pasivní příjmy, pyramidový systém je jen způsob, jak vylákat z důvěřivých lidí peníze slouží ke zbohatnutí těch pár šťastlivců, co byli na počátku a jsou tak na vrcholu celé pyramidy.
 
Jenže... hranice mezi MLM systémem a pyramidou je někdy velice tenká. Otázkou je, zda v praxi vůbec existuje. S trochou nadsázky se dá říct, že MLM není úplný podvod – když se člověk bude hodně snažit, nějaké peníze vydělat může – jen přijde o kamarády (které všechny chce proměnit ve své zákazníky) a stojí ho to spoustu času a úsilí, které je jen u pár „šťastlivců“ zaplaceno vysokými příjmy z provizí za prodej produktů. „Slibovali mi spoustu peněz, na prezentaci nám cpali do hlavy, jak si budeme plnit své sny, jak budeme mít pasivní příjem – v praxi to fungovalo tak, že jsem se svým blízkým snažil udat produkty, které za moc nestály a daly se snadno mnohem levněji koupit v první drogerii,“ říká Petr, který absolvoval svou MLM zkušenost s jednou z velkých firem, které v tomto oboru působí na českém trhu již řadu let.
 
Zklamání z vystřízlivění ze snu o zbohatnutí prostřednictvím MLM, vyvolané tím, že člověk zjistí, že se snaží vnucovat lidem produkt, o který není zájem, je ale to nejmenší – a pokud se špatná zkušenost s MLM obejde jen s ním, může být člověk rád, že narazil na „poctivé“ MLM – byť ne funkční podle jeho představ. Na českém trhu působí řada projektů (a každou chvíli se objevují nové), které jsou ve své podstatě pyramidovým či letadlovým podvodem, ale dokážou to docela sofistikovaně maskovat. A díky tomu dokázaly zlákat dost lidí.

Dobře maskovaná letadla a dobře ukryté pyramidy

Jedním z nich je program „supervýhodných“ investic do solárních panelů pod hlavičkou projketu nazvaného Wor(l)d Global Network – jeho podstatu už jsme v Podnikovém zpravodaji podrobně rozebírali.
 
Princip je stále stejný – zaplať (ne za vstup, ale za „investici“) a pak vydělávej tím, že budeš shánět další investory, z jejichž investic budeš mít provizi. Z podobného ranku je „investování do zlata“ v projektu Emgoldex. „Letadlo“ se tu halí do pohádky o investici do zlata. Ve skutečnosti člověk zaplatí vstupní poplatek, za který si žádné zlato nekupuje – ale musí přivést další dva lidi, co zaplatí poplatek, každý z nich musí přivést další dva, z této linie musí každý přivést další dva a když je v celém „stolu“ patnáct lidí, dostane ten nahoře 79 000 korun. Ti zbylí mohou zkusit rozjet další stoly a stát se tím nahoře, který bere „výhru“.
 
Propracovanějším podvodem byl projekt Talk Fusion, v podstatě česká odnož projektu Telme, za kterým stojí tentýž strůjce, jako za podvodným letadlem Wor(l)d Global Network – tento projekt maskoval „letadlo“ investicí do „revolučního telekomunikačního řešení“. Při troše přemýšlení to sice bylo celé docela průhledné, vymyšlené to ale bylo dokonale. Kdo se chtěl zúčastnit, musel si koupit „osm převratných produktů“ – videomaily a videokonference, věci, které běžný uživatel nepoužívá a když, stačí si do počítače stáhnout Skype – čímž si koupil právo platit za ně každý měsíc tučný paušál. To hlavní, co si za své peníze koupil, tak bylo právo šířit tento systém dál – snažit se zapojit pod sebe další, kteří zaplatí vstupní poplatek za bezcenné a zbytečné produkty a budou platit měsíční paušály, z nichž půjdou provize těm, kdo jsou ve struktuře nad nimi.
 
Aby mohly tyto projekty fungovat, je nutné lidi dostatečně „zblbnout“. A tak se dělají velkolepé prezentace, kde se využívají metody psychické manipulace, veškeré otázky k podstatě projektu a pochyby o jeho udržitelnosti jsou smeteny ze stolu demagogickými argumenty.

Legenda o pasivním příjmu

Legální MLM tak musí mít produkt, který jednak skutečně fyzicky existuje (není to jen například pofiderní příslib „zlata, které nikdy neuvidíte“), jednak po něm skutečně existuje poptávka (jiná, než uměle vytvořená samotným MLM systémem - aplikace, umožňující shánět další „ovečky“ do struktury, za kterou zaplatím a mohu ji prodávat dalším, které získávám do systému, takovým reálným produktem skutečně není). Produkt, který skutečně lze prodávat. Pokud takový produkt existuje, stává se MLM pouze jedním z jeho možných systémů prodeje. Nutno říct, že velmi účinným systéme prodeje. Ale jinak, než jak si vyznavači MLM myslí.
 
MLM je geniální systém, jak produkt dostat s minimálními marketingovými náklady pro firmu, která uvádí svůj produkt, mezi lidi. Zákazník se stává zároveň prodejcem a snaží se s vidinou vybudování „pasivního příjmu“ produkt šířit dál. Pokud pod sebou zapojí další lidi, kteří budou odebírat produkty dané firmy, má provize z jejich nákupů a také provize z nákupů těch, které pod sebe do struktury zapojili „jeho“ lidé.
 
Pro výrobce daného produktu – ať už jde o doplněk stravy, kosmetiku nebo třeba čisticí prostředky – je to skvělý způsob, jak rychle zabrat trh. Lidé, kteří se nechají zlákat, začnou vnucovat daný produkt všem svým blízkým a známým – investují tak (kromě peněz za nákup daných produktů) veškerý svůj sociální kapitál. Ti známí, kteří se nechají zlákat, pak investují zase svůj sociální kapitál – a množství odběratelů produktu tak rychle roste. Obhájci MLM tvrdí, že jde o přirozené šíření produktu - lidé zkrátka doporučují výrobek, se kterým mají dobrou zkušenost, svým známým a ti si ho pak rádi vyzkouší. Ve skutečnosti je to spíš tak, že pokud se někomu dobrý známý snaží vnutit např. předraženou pastu na zuby a s ní ještě pohádku o tom, jak z obou budou díky ní milionáři, není z psychologického hlediska tak snadné ho odmítnout, jako zcela neznámého člověka.
 
Aby celý tenhle stroj na prodej fungoval, jsou nutné základní podmínky. Je nutné dát lidem sen, který celý tenhle prodejní stroj drží v chodu. Sen o pasivním příjmu. A ten je nutné ještě doplnit pohádkou o tom, jak vydělávat peníze samospotřebou. Legenda o pasivním příjmu je taková, že když bude člověk intenzivně pracovat a vybuduje si pod sebou dostatečně mohutnou strukturu „prodejco-zákazníků“, nebude za nějaký čas muset dělat nic, protože mu z provizí z obchodů uskutečněných v rámci struktury poplynou neuvěřitelné příjmy. To není úplná lež – ale realizace tohoto snu se dočkají jen ti, co jsou na vrcholu. A bude jim fungovat jen tehdy, dokud budou jejich „ovečky“ ve struktuře stále disciplinovaně nakupovat a prodávat.
 
Aby lidé ve struktuře stále nakupovali, k tomu složí pohádka o „samospotřebitelství“. Jde o pohádku o tom, jak lze zbohatnout nakupováním. Účastník tak dostává nějakou provizi i za svou spotřebu. I tak je ale cena výrobku podstatně větší, než za kolik by pořídil něco podobného na běžném trhu. Navíc představa, že „vydělávám“ tím, že utratím peníze a něco málo z nich dostanu v podobě „provize“ zpět, je nemocná už v principu.
 
A tak je nutné „zblbnout“ ovečky zapojené do systému úplně stejně, jako to dělají v podvodných pyramidách a letadlech. Stroj na peníze je proto třeba čas od času promazat motivačním školením, kde se lidem vtluče do hlavy, že nic lepšího, než zapojení v tomto „strukturálním podnikání“ je potkat nemohlo. Tato školení navíc pro firmu, která daný produkt vyrábí, neznamenají žádné další náklady – o to, aby stroj běžel, se starají ti, co jsou vždy na vrcholku daných struktur, jejich vlastním zájmem je, aby prodejní systém fungoval a lidé v něm zapojení „jeli“ dál. Jinak by jim skončil jejich „pasivní příjem“.

Byznys kolem MLM

MLM nicméně neradno podceňovat. Jde o byznys, kterým i v České republice protečou každý rok miliardy korun. Například jedna z největších – a stále úspěšně fungujících – MLM společností, Amway, dosáhla v roce 2013 v tuzemsku podle auditovaných výsledků tržeb ve výši 326 milionů korun - také má v současnosti 25 266 distributorů a registrovaných zákazníků.

Kolem MLM se navíc stále více rozvíjí i „sekundární“ byznys – byznys na podporu MLM. Různé motivační kurzy, školení, knihy o tom, jak být úspěšný v MLM... Utrácet v rámci „podnikání v MLM“ peníze lze zkrátka mnoha různými způsoby. Hlavní otázka zní: Pomohou takto utracené peníze člověku zbohatnout? Tvůrcům všech těch knih a cédéček o MLM a motivaci či motivačním řečníkům určitě. Těm, kdo za to platí, obvykle ne.

Téma MLM je obsáhlé a je nad rámec jednoho článku. Otevíráme proto seriál věnovaný tomuto odvětví byznysu – postupně zmapujeme jak podvodná letadla, tak „poctivé“ MLM systémy a specifika tohoto byznysu.

Příště: MLM a letadla ve finančním poradenství
Pošlete to dál:
Pošlete to dál

Přečtěte si také

Nejlepší podnikatelská konference roku už za pár dní v Praze!

MontyRich: Building Better Business

Článek

Start-up versus korporát

Aneb věřit mladým vizionářům či spoléhat na osvědčené

Článek

Tajemství efektivní pracovní porady aneb přestaňte ztrácet svůj čas

Bez efektivních porad nemůže byznys fungovat

Článek

Staňte se obchodníkem magazínu MontyRich!

Pojďte s námi měnit svět

Článek
Chcete odemknout všechny články? Pořiďte si předplatné
+ výběr knihy v hodnotě 890 Kč jako dárek
Koupit předplatné

Hledali kvalitní maso, nakonec si pořídili vlastní řeznictví

Jak vášeň pro gastronomii přetavit ve fungující byznys

Článek

HR 2.0 aneb proč pečovat o zaměstnance svého

Vyšší spokojenost = vyšší produktivita

Článek
Další články z rubriky Podnikání